مدرسه علمیه جامعة النوراصفهان
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آمار

  • امروز: 8
  • دیروز: 7
  • 7 روز قبل: 26
  • 1 ماه قبل: 169
  • کل بازدیدها: 37933


  • السلام علیک یا ابا صالح المهدی



      این جمعه هم گذشت   ...

     

    می خواستم که وقف تـو باشم تمام عمر   /   دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت

    دنیا که هیچ,جرعه ی آبی که خورده ام   /   از راه حلق تشنه ی من مثل سم گذشت

     

     

    ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت

    دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت

     مانند مرده ای متحرک شدم بیا

    بی تو تمام زندگی ام در عدم گذشت

     می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر

    دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت

    دنیا که هیچ,جرعه ی آبی که خورده ام

    از راه حلق تشنه ی من مثل سم گذشت

     بعد از تو هیچ رنگ تغزل ندیده ایم

    از خیر شعر گفتن,حتی قلم گذشت

     تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم

    یک گوشه بغض کرده,که این جمعه هم گذشت…

     مولا شمار درد دلم بی نهایت است

    تعداد درد من به خدا از رقم گذشت

    حالا برای لحظه ای آرام می شوم

    ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت

     

    شعر از حمیدرضا برقعی

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [جمعه 1392-01-23] [ 10:22:00 ب.ظ ]





      داستان تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها   ...

    شیخ صدوق روایت می کند : امیر المومنین علیه السلام به مردی از قبیله بنی سعد فرمودند:  دوست داری از خودم و فاطمه برایت بگویم؟ او گرامی ترین و محبوب ترین شخص نزد من و اهل بیت خود بود. آن قدر با مشک آب کشید که جای آن بر سینه اش نشست. آن قدر برای آرد ساختن ، دست به آسیاب سایید که دستانش تاول زد. آن قدر خانه را جارو زد که جامه اش غبارآلود شد. آن قدر آتش به زیر دیگ افروخت که جامه اش سیاهی و دود به خود گرفت. این رنج ها به او آسیب رساند چنانچه به او گفتم: اگر نزد پدرت می رفتی و از او خدمتکار طلب می کردی، تو را از سختی این کار آسوده می ساخت. بنا بر این فاطمه (س) به محضر پیامبر (ص) آمد. جوانانی را گرد حضرت دید. حیا کرد و خواسته خود را نگفت و بازگشت. پیامبر(ص) فهمید که او به دنبال کاری آمده است.

    فردای آن روز رسول خدا(ص) به سرای ما قدم نهاد، در حالی که من و فاطمه در خانه بودیم. حضرت سه بار فرمود: السلام علیکم. چون پیوسته رفتار و خوی پیامبر چنین بود که سه مرتبه سلام می فرمود. اگر به ایشان اجازه می دادند، وارد می شد وگرنه باز می گشت. لذا جواب آن حضرت را دادم و گفتم علیکم السلام یا رسول الله بفرمایید.حضرت آمدند و بالای سر ما نشست. فرمود: فاطمه، دیروز از محمد چه می خواستی؟ ترسیدم اگر پاسخ حضرت را ندهیم برخیزد لذا گفتم: یا رسول الله به خدا سوگند فاطمه در خانه خیلی زحمت می کشد ،به همین خاطر آسیب دیده. به او گفتم: اگر نزد پدرت می رفتی و از او خدمتکار طلب می کردی تو را از سختی این کارها آسوده می ساخت. پیامبر پاسخ دادند: می خواهید چیزی به شما بیاموزم که از خدمتکار برای شما بهتر باشد؟ هرگاه به خوابگاه خود آمدید و خواستید بخوابید، سی و چهار مرتبه الله اکبر و سی و سه مرتبه الحمدلله و سی و سه مرتبه بگویید سبحان الله.

    در این هنگام فاطمه (س) سه مرتبه فرمود: رضیت عن الله و رسوله ، من به آنچه خدا و رسولش بخواهند، خرسندم.

    *******************************

    پی نوشت:

    منبع : بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۸۵

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [سه شنبه 1392-01-20] [ 12:24:00 ب.ظ ]





      تصور فاطمه(س)برای انسان های معمولی دشوار است   ...

     

    حضرت آیت الله خامنه ای درباره عظمت شخصیت حضرت فاطمه(س) فرمودند: مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتی است که تصور آن برای انسان های معمولی، یا ممکن نیست یا دشوار است.

     فاطمه زهرا، صدیقه کبری (س)، بزرگترین بانوی تاریخ بشر، افتخار اسلام، افتخار این دین و افتخار این امت است.

    مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتی است که تصور آن برای انسان های معمولی، انسان های متعارف - امثال ما - یا ممکن نیست، یا دشوار است، معصوم است دیگر. نه به حسب مسوولیت رسمی، پیغمبر است، نه به حسب مسوولیت رسمی، امام و جانشین پیغمبر است اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است.

    ائمه هدی (ع) نام مبارک فاطمه زهرا(س) را با عظمت و با تجلیل می بردند؛ از معارف صحیفه فاطمی نقل می کردند، اینها چیزهای بسیار عظیمی است. فاطمه زهرا(س) این است.

    آنچه در زندگی ظاهری آن بزرگوار وجود دارد، از یک سو علم و حکمت و معرفت است، که حتی در خطبه ای مثل خطبه فدکیه معروف آن بزرگوار که هم شیعه آن را نقل کرده است، هم اهل سنت لااقل بعضی از فقرات آن را نقل کرده اند - بعضی هم همه آن خطبه را نقل کرده اند - وقتی نگاه می کنید در حمد و ثنای این خطبه، در مقدمات این خطبه، می بینید یکپارچه حکمت و معرفت از زبان دربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه برای ما باقی مانده - در آنچنان موقعیتی که بحث تعلیم نبود، خطاب مربوط به علم و معرفت نبود، در واقع یک محاجه سیاسی بود - در عالی ترین سطحی که برای ما قابل درک است، در این خطبه مبارکه، معارف الهی و معارف اسلامی ذکر شده است.

    از سوی دیگر، زندگی آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت، مثل یک سرباز فداکار در عرصه های مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران کودکی در مکه، در شعب ابی طالب، در کمک رسانی و روحیه دهی به پدر بزرگوارش، تا همراهی با امیرالمؤمنین(ع) در مراحل دشوار زندگی در مدینه، در آن جنگ ها، در آن غربت ها، در میان آن تهدیدها، در آن سختی زندگی مادی و فشارهای گوناگون و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنی بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیماری، در همه این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است، یک حکیم مجاهد، یک عارف مجاهد.

    * از بیانات رهبر انقلاب در سیزدهم خرداد ۱۳۸۹

    موضوعات: مناسبت ها, 14معصوم  لینک ثابت



    [دوشنبه 1392-01-05] [ 06:18:00 ب.ظ ]





      آقای جمعه های غریبی   ...

    آقای جمعه های غریبی ظهور کن


    دهلیزهای شب زده را غرق نور کن


    یک گوشه از جمال تو یعنی تمام عشق


    یک دم فقط بیا و از اینجا عبور کن


    آقا چقدر فاصله،اندوه،انتظار


    یا بازگزد یا دل مارا صبور کن


    آقاچقدر ناله زنیم و دعا کنیم


    فکری برای این سفر راه دور کن

     

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-12-09] [ 06:33:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (6)   ...

    اخلاق و رفتار امام رضا عليه السلام
    امامان پاك ما در ميان مردم و با مردم مى‏زيستند،و عملا به مردم درس زندگى و پاكى و فضيلت مى‏آموختند،آنان الگو و سرمشق ديگران بودند،و با آنكه مقام رفيع امامت آنان را از مردم ممتاز مى‏ساخت،و برگزيده‏ى خدا و حجت او در زمين بودند در عين حال در جامعه حريمى نمى‏گرفتند،و خود را از مردم جدا نمى‏كردند،و به روش جباران انحصار و اختصاصى براى خود قائل نمى‏شدند،و هرگز مردم را به بردگى و پستى نمى‏كشاندند و تحقير نمى‏كردند…

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-07-05] [ 09:10:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (5)   ...

    امام ابو الحسن على بن موسى الرضا عليهما السلام
    روز يازدهم ماه ذيقعده سال 148 هجرى در مدينه در خانه‏ى امام موسى بن جعفر (ع) فرزندى چشم به جهان گشود (1) كه بعد از پدر تاريخساز صحنه‏ى ايمان و علم و امامت‏شد.او را«على ناميدند و در زندگى به‏«رضا»معروف گشت.
    مادر گرامى او«نجمه‏» (2) نام دارد،و در خردمندى و ايمان و تقوى از برجسته‏ترين بانوان بود (3) ، اصولا امامان پاك ما همگى از نسل برترين پدران بودند و در دامان پاك و پر فضيلت گرامى‏ترين مادران پرورش يافتند.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-07-04] [ 08:09:00 ب.ظ ]





      یا زهرا   ...

    به حضرت زهرا (س) ارادتی خاص داشت. جلوتر از سادات راه نمی رفت. به سادات می گفت: اگر من جلوتر از شما حرکت کنم، فردای قیامت در برابر بی بی فاطمه زهرا (س) جوابی ندارم. همیشه آرزو داشت که خداوند فرزند دختری به او بدهد تا نامش را «زهرا» بگذارد. خداوند هم در روز تولد حضرت زهرا (س) دختری به او عطا کرد و نصر همیشه مباهات می کرد که در تمامی فامیل، زهرای کوچک او، تنها دختری است که در روز میلاد حضرت زهرا (س) بدنیا آمده است. در روزهای آخر جنگ، وقتی ترکش پهلو و پایش را شکافت، روی تخت بیمارستان گریه می کرد. می گفت: یا فاطمه زهرا (س)، یا حسین شهید، آیا من لیاقت شهادت و دیدار شما بزرگواران را ندارم. قطعنامه که پذیرفته شد، همیشه در اینکه در فضای آلوده شهر تنفس می کند، به خود می پیچید و حسرت می خورد و می گفت: در شهر نمی گذارند آدم خوب ائمه و حضرت زهرا (س) را ببیند.

    ماهنامه امتداد شماره 11

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-07-03] [ 10:34:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (4)   ...

    آرى،يكى از پيامدهاى ولايتعهدى امام همين بود كه‏جامعه‏ى وسيع اسلامى ريافت‏شايسته‏ترها كيستند و مامون با عمل خود بر چه حقيقتى اعتراف كرده است.و نيز در اين رهگذر،امام از مدينه تا مرو در شهرهاى مختلفى از بلاد اسلام با مردم روبرو شد،و مسلمين كه در آن روزگاران با نبودن وسائل ارتباط جمعى از بسيارى آگاهيها محروم بودند او را ملاقات كردند و حق را مشاهده نمودند،و اثرات مثبت آن بسيار قابل ذكر و بحث است،و نمونه‏ى آن را بايد در نيشابور و هجوم مردم مشتاق ديد،و در نماز عيد در مرو و…و در همين زمينه،آشنايى بسيارى از متفكران و دانشمندان مختلف كه در مرو با امام به مناظره و بحث نشستند و اثبات عظمت علمى امام،و شكست مامون و خنثى شدن توطئه‏هايش براى تحقير امام عليه السلام را بايد از اثرات مثبت‏سياست امام تلقى نمود كه خود نياز به بررسى مفصلى دارد.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



     [ 10:21:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (3)   ...

    هشتمين پيشوا و امام على بن موسى الرضا عليهما السلام،در عصرى مى‏زيست كه خلافت ننگين عباسيان در اوج خود بود،زيرا سلسله‏ى بنى عباس پادشاهانى عظيمتر از هارون و مامون ندارد،و از سوى ديگر سياست‏بنى عباس در برابر ائمه (ع) و بويژه از زمان امام رضا عليه السلام به بعد،سياستى پر مكر و فريب و همراه با نفاق و تظاهر بود،آنان با آنكه بخون خاندان امامت تشنه بودند براى ايمن ماندن از شورش علويان و جلب قلوب شيعيان و ايرانيان،سعى داشتند وانمود كنند كه روابطى بسيار صميمى با خاندان امير مؤمنان على عليه السلام‏دارند و بدينوسيله مشروعيت‏خويش را تامين نمايند،و اوج اين سياست‏خدعه آميز را مى‏توان در حكومت مامون ديد…

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-07-02] [ 11:36:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (2)   ...

    به جهت همين آگاهى ژرف امام از همه سوى جامعه وعصر خويش،و نيز به جهت علم و اطلاع امام بر حقايق عالم هستى و آگاهى او از آنچه تا رستاخيز بوقوع مى‏پيوندد بود كه پيشوايان معصوم ما با ظرافت عمل،دقيقترين روشها را در برخورد با مسائل عصر خويش و در پيشبرد هدفهاى الهى بكار مى‏بستند،به عنوان مثال بسيار جالب است كه امام بزرگوار على بن موسى الرضا (ع) بعد از پدر گراميش در حكومت هارون بى‏محابا به معرفى خود و تبليغ امامت پرداخت چنانكه ياران ويژه‏اش بر او بيمناك بودند.و آن گرامى تصريح مى‏فرمود كه‏«اگر ابو جهل توانست موئى از سر پيامبر كم كند هارون نيز مى‏تواند به من زيانى برساند»يعنى امام كاملا آگاه بود كه شهادتش با دستان پليد هارون بوقوع نخواهد پيوست و مى‏دانست كه هنوز سالها از عمر شريفش باقى است،توجه به اين آگاهى خود عامل بزرگى در شناخت روش و عمل آن بزرگواران است.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [جمعه 1391-06-31] [ 05:15:00 ب.ظ ]





      پیشوای هشتم (1)   ...

    …آفتاب امامت در هر يك از بروج دوازده گانه‏ى خويش جلوه‏يى ديگر دارد،اما آفتاب از هر افق كه سر بر زند آفتاب است،نور و درخشش آن چشمها را خيره مى‏سازد،گرما و تابش آن حيات بخش و زندگى ساز است،از خار بوته‏هاى كوير تا درختان بلند بوستان،همه بدان نيازمندند،هيچ برگى بى پرورش سر انگشت‏شعاعش زندگى نمى‏تواند،و هيچ شاخى بى‏بهره از تابش مهربانش بارى نمى‏آورد…آرى آفتاب است،و جهان زنده‏ى ما بى آفتاب محكوم به فناست.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-06-30] [ 10:06:00 ب.ظ ]





      خطبه بدون نقطه حضرت علي عليه السلام   ...

    Normal 0 false false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    خطبه بدون نقطه حضرت علی عليه السلام

    اين خطبه حضرت علی زمانی ايراد شد که عده ای از شعرا و اديبان عرب در بازار عکاظ گرد هم جمع شده بودند و در وصف بتهای اعراب و سنتهايشان اشعار فاخر می سرودند. عده ای از آنان با لحن استهزاء ‌از حضرت درخواست کردند تا به جمع آنها بپيوندد و آنها را با کلام خود به فيض برساند که در کمال تعجب همگان يکی از بزرگترين آثار ادبی - معنوی تاريخ به وقوع پيوست و حضرت خطبه ای ايراد کردند که تمام حروف آن فاقد نقطه است. هر چند مطالب و مسائل بيان شده در اين خطبه بيشتر شامل حال شعرا و افکار آنان در همان زمان بوده ولی توجه به معانی آن نيز خالی از لطف نيست.

    ادامه »

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-06-30] [ 12:39:00 ب.ظ ]





      نظم اجتماعی- سیاسی در اندیشه امام علی علیه السلام   ...

     

    نظم اجتماعي - سياسي در انديشه امام علي (ع)

    بر اساس تعاليم اديان الهي و حقيقت وقايع تاريخي در مي يابيم که تکامل و سقوط و نظم و توسعه اجتماعي و سياسي جوامع انساني به طور تنگاتنگي با ارزش هاي اخلاقي مرتبط مي باشند و روند تکامل و بقاي آن بستگي به اين دارد که حاکمان و دولت مردان در يک بازسازي دروني دچار تحولات اخلاقي شده و بتوانند پوينده راه باشند.

    1- اخلاق اجتماعي و رعايت حقوق

    يکي از عوامل برقراري نظم اجتماعي، سياسي در جامعه، رعايت حقوق اجتماعي است. اگر مردم به حقوق يکديگر احترام بگذارند و حقوق فرد و جامعه رعايت شود، نظم سياسي و اجتماعي تحقق مي يابد. حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمود:

    «پس از ستايش پروردگار خداوند سبحان، براي من، براي شما به جهت سرپرستي حکومت، حقي داده و براي شما همانند حق من، حقي تعيين فرموده است پس حق، حقي تعيين فرموده است. پس حقي، گسترده تر از آن است که توصيف اش کنند. ولي به هنگام عمل تنگنايي بي مانند دارد.

    حق اگر به سود کسي اجرا شود، ناگزير به زيان او نيز روزي به کار رود و چون به زيان کسي اجرا شود روزي به سود او نيز جريان خواهد داشت.

    ادامه »

    موضوعات: 14معصوم  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-03-22] [ 09:00:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما