مدرسه علمیه جامعة النوراصفهان
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آمار

  • امروز: 6
  • دیروز: 7
  • 7 روز قبل: 26
  • 1 ماه قبل: 169
  • کل بازدیدها: 37933


  • السلام علیک یا ابا صالح المهدی



      برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در حوزه علمیه جامعه النور در تاریخ 96/08/13   ...

    نمایشگاه عفاف و حجاب به مدت یک هفته در حوزه علمیه جامعه النور

    نمایشگاه عفاف و حجاب در تاریخ 96/08/13 به مدت یک هفته در حوزه علمیه جامعه النور

    موضوعات: نکته روز, اخبار مدرسه  لینک ثابت



    [جمعه 1396-09-24] [ 10:48:00 ب.ظ ]





      ولادت حضرت علی اکبر (ع)   ...

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA :LatentStyles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    o-fareast-font-family: "” lang="AR-SA">نويسنده:حسين شاهد خطيبي

    حضرت علي اكبر (علیه السلام) فرزند ابي عبدالله الحسين(علیه السلام) بنا به روايتي در يازدهم شعبان،(1)سال43 قمري در مدينه منوره ديده به جهان گشود. پدر گرامي اش امام حسين بن علي بن ابي طالب (علیه السلام) و مادر محترمه اش ليلي بنت ابي مرّه بن عروه بن مسعود ثقفي است.(2)
    او از طايفه خوش نام و شريف بني هاشم بود . و به بزرگاني چون پيامبر اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امير مؤمنان علي بن ابي طالب(علیه السلام) و امام حسين (علیه السلام) نسبت دارد . ابوالفرج اصفهاني از مغيره روايت كرد: روزي معاويه بن ابي سفيان به اطرافيان و هم نشينان خود گفت: به نظر شما سزاوارترين و شايسته ترين فرد امت به امر خلافت كيست؟ اطرافيان گفتند: جز تو كسي را سزاوارتر به امر خلافت نمي شناسيم! معاويه گفت: اين چنين نيست. بلكه سزاوارترين فرد براي خلافت، علي بن الحسين(علیه السلام)است كه جدّش رسول خدا(ص) مي باشد و در وي شجاعت و دليري بني هاشم، سخاوت بني اميه و فخر و فخامت ثفيف تبلور يافته است. (3)
    نقل است روزي علي اكبر(علیه السلام) به نزد والي مدينه رفته و از طرف پدر بزرگوارشان پيغامي را خطاب به او ميبرد، در آخر والي مدينه از علي اكبرسئوال كرد نام تو چيست؟ فرمود: علي سئوال نمود نام برادرت؟ فرمود: علي آن شخص عصباني شد، و چند بار گفت: علي، علي، علي، « ما يُريدُ اَبُوك؟ » پدرت چه مي خواهد، همه اش نام فرزندان را علي مي گذارد، اين پيغام را علي اكبر(علیه السلام) نزد اباعبدالله الحسين (علیه السلام) برد، ايشان فرمود : والله اگر پروردگار دهها فرزند پسر به من عنايت كند نام همه ي آنها را علي مي گذارم و اگر دهها فرزند دختر به من عطا، نمايد نام همه ي آنها را نيز فاطمه مي گذارم.
    درباره شخصيت علي اكبر(علیه السلام) گفته شد، كه وي جواني خوش چهره، زيبا، خوش زبان و دلير بود و از جهت سيرت و خلق و خوي و صباحت رخسار، شبيه ترين مردم به پيامبر اكرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگي را از جدش علي ابن ابي طالب (علیه السلام) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود. (4)
    در روايتي به نقل از شيخ جعفر شوشتري در كتاب خصائص الحسينيه آمده است: اباعبدالله الحسين هنگامي كه علي اكبر را به ميدان مي فرستاد، به لشگر خطاب كرد و فرمود:« يا قوم، هولاءِ قد برز عليهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله……. اي قوم، شما شاهد باشيد، پسري را به ميدان مي فرستم، كه شبيه ترين مردم از نظر خلق و خوي و منطق به رسول الله (ص) است بدانيد هر زمان ما دلمان براي رسول الله(ص) تنگ مي شد نگاه به وجه اين پسر مي كرديم.
    بنا به نقل ابوالفرج اصفهاني، آن حضرت درعصر خلافت عثمان بن عفان (سومين خليفه راشدين) ديده به جهان گشود.(5) اين قول مبتني بر اين است كه وي به هنگام شهادت بيست و پنج ساله بود. در برخي روايات هم سن ايشان را 28 ساله ذكر كرده اند، وي در مكتب جدش امام علي بن ابي طالب (علیه السلام) و در دامن مهرانگيز پدرش امام حسين(علیه السلام) در مدينه و كوفه تربيت و رشد و كمال يافت.
    امام حسين (علیه السلام) در تربيت وي و آموزش قرآن ومعارف اسلامي و اطلاعات سياسي و اجتماعي به آن جناب تلاش بليغي به عمل آورد و از وي يك انسان كامل و نمونه ساخت و شگفتي همگان، از جمله دشمنانشان را بر انگيخت.
    به هر روي علي اكبر(علیه السلام) در ماجراي عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در كنار پدرش امام حسين(علیه السلام)بود و با دشمنانش به سختي مبارزه مي كرد. شيخ جعفر شوشتري در خصائص نقل مي كند: هنگامي كه اباعبد الله الحسين عليه السلام در كاروان خود حركت به سمت كربلا مي كرد، حالتي به حضرت(علیه السلام) دست داد بنام نوميه و در آن حالت مكاشفه اي براي حضرت(علیه السلام) رخ داد، از آن حالت كه خارج شد استرجاع كرد: و فرمود: «انا لله و انا اليه راجعون » علي اكبر(علیه السلام) در كنار پدر بود، و مي دانست امام بيهوده كلامي را به زبان نمي راند، سئوال نمود، پدرجان چرا استرجاع فرمودي؟: حضرت بلادرنگ فرمود: الان ديدم اين كاروان مي رود به سمت قتلگاه و مرگ درانتظار ماست، علي اكبر(علیه السلام) سئوال نمود: پدر جان مگر ما بر حق نيستيم؟ حضرت فرمود: آري ما بر حق هستيم. علي اكبر (علیه السلام) عرضه داشت: پس از مرگ باكي نداريم،
    گفتني است، با اين كه حضرت علي اكبر(علیه السلام) به سه طايفه معروف عرب پيوند و خويشاوندي داشته است، با اين حال در روز عاشورا و به هنگام نبرد با سپاهيان يزيد، هيچ اشاره اي به انتسابش به بني اميه و ثفيف نكرد، بلكه هاشمي بدون و انتساب به اهل بيت(علیه السلام) را افتخار خويش دانست و در رجزي چنين سرود:
    أنا عَلي بن الحسين بن عَلي نحن بيت الله آولي يا لنبيّ
    أضربكَم با لسّيف حتّي يَنثني ضَربَ غُلامٍ هاشميّ عَلَويّ
    وَ لا يَزالُ الْيَومَ اَحْمي عَن أبي تَاللهِ لا يَحكُمُ فينا ابنُ الدّعي
    وي نخستين شهيد بني هاشم در روز عاشورا بود و در زيارت شهداي معروفه نيز آمده است:السَّلامُ عليكَ يا اوّل قتيل مِن نَسل خَيْر سليل. (7)
    علي اكبر(علیه السلام) درنبرد روز عاشورا دويست تن از سپاه عمر سعد را در دو مرحله به هلاكت رسانيد و سرانجاممرّه بن منقذ عبدي بر فرق مباركش ضربتي زد و او را به شدت زخمي نمود. آن گاه ساير دشمنان، جرأت و جسارت پيدا كرده و به آن حضرت هجوم آوردند و وي را آماج تيغ شمشير و نوك نيزه ها نمودند و مظلومانه به شهادتش رسانيدند.
    امام حسين(علیه السلام) در شهادتش بسيار اندوهناك و متأثر گرديد و در فراقش فراوان گريست و هنگامي كه سر خونين اش را در بغل گرفت، فرمود:ولدي علي عَلَي الدّنيا بعدك العفا.(8)
    (فرز ندم علي ،ديگر بعد از تو اف بر اين دنيا)
    در مورد سنّ شريف وي به هنگام شهادت، اختلاف است. برخي مي گويند هجده ساله، برخي مي گويند نوزده ساله و عده اي هم مي گويند بيست و پنج ساله بود.(9)
    اما از اين كه وي از امام زين العابدين(علیه السلام)، فرزند ديگر امام حسين(علیه السلام) بزرگتر يا كوچك تر بود، اتفاقي ميان مورخان و سيره نگاران نيست. روايتي از امام زين العابدين(علیه السلام) نقل شده كه دلالت دارد بر اين كه وي از جهت سن كوچك تر از علي اكبر(علیه السلام) بود. آن حضرت فرمود: كان لي اخ يقال له عليّ اكبر منّي قتله الناس …(10)مقبره حضرت علي اكبر عليه السلام در كربلاي معلي پايين پاي اباعبدالله الحسين عليه السلام است و در سلام زيارت عاشورا منظور از وعلي علي ابن الحسين آقا علي اكبر عليه السلام مي باشد.

    پى نوشت ها:

    1. مستدرك سفينه البحار (علي نمازي)، ج 5، ص 388.
    2. أعلام النّساء المؤمنات (محمد حسون و امّ علی مشكور)، ص 126؛ مقاتل الطالبين (ابوالفرج اصفهانی)، ص 52.
    3. مقاتل الطالبين، ص 52؛ منتهی الآمال (شيخ عباس قمی)، ج 1، ص 373 و ص 464.
    4. منتهي الامال ، ج 1، ص
    5. مقاتل الطالبين، ص 53.
    6. منتهي الآمال، ج 1، ص 375؛ الارشاد (شيخ مفيد)، ص 459
    7. منتهي الآمال، ج 1، ص 375
    8. همان
    9. همان و الارشاد، ص 458
    10. نسب قريش (مصعب عبن عبدالله زبيري)، ص 85، الطبقات الكبري (محمد بن سعد زهري)، ج 5، ص 211 و برگرفته از سایت تبیان می باشد.


    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1393-03-17] [ 10:33:00 ق.ظ ]





      عید مبعث مبارک باد.   ...

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1393-03-05] [ 06:04:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

     

     

    قال رسول ا…(ص):

    مَن سَتَرَ علی مؤمن خِزیَة فکأنَّما أحیَی موؤودَةً مِن قَبرِها.

    هرکس رسوایی مؤمنی رابپوشاند،گویا دختر زنده به گورشده ای را،زنده کرده است.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1393-02-31] [ 09:11:00 ق.ظ ]





      حدیث روز   ...

    پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : شش چیز را برای من ضمانت کنید تا من بهشت را برای شما ضمانت کنم.

    1.راستی در گفتار

    2.وفای به عهد

    3.برگرداندن امانت

    4.پاک دامنی

    5.چشم بستن از گناه

    6.نگه داشتن دست از غیر حلال

    (نهج الفصاحه/ح321) 

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1393-02-27] [ 10:01:00 ق.ظ ]





      روزه ناقص   ...

     

     قال الباقر علیه السلام

    لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر.

    امام باقر علیه السلام فرمود:

    روزه این افراد كامل نیست:

    1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.

    2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.

    3 - زنى كه اطاعت‏شوهر نكرده تا اینكه توبه كند.

    4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اینكه فرمانبردار شود.

    بحار الانوار ج 93، ص 295.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1392-04-23] [ 11:38:00 ق.ظ ]





      چرا شب زنده داران از همه ی مردم خوش سیما ترند؟   ...

     

    از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد:

    «ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟

    فرمود:

    «لأنّهم خلو باللّه فکساهم اللّه من نوره»؛ چون با خداوند خلوت می کنند، خدا نیز جامه ای از نور خویش بر آنان می پوشاند.

    بحار، ج 87، ص159

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1392-02-01] [ 12:18:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

     

    قالَ امام مهدی ( علیه السّلام ) :

    در دخت پیامبر خدا (ص) برای من سرمشقی نیکوست٬ و زودا که نادان را پستی عملش به نابودی کشاند٬ و کافر بداند که فرجام نیک از آنِ کیست٬ خداوند به لطف خویش٬ ما و شما را از تمامی مهلکه ها و بدیها و گزند ها و بیماریها نگه دارد که اختیار این همه در دست اوست و بر انجام آنچه خواهد تواناست٬ و او حامی و نگهدار شماست.

    منبع : البحار 53/180

     

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1392-01-28] [ 01:58:00 ب.ظ ]





      هر كس حكومتش را در خدمت دينش قرار دهد، چه ثمره اي دارد؟   ...

    عنه عليه‏السلام :

    مَن جَعَلَ مُلكَهُ خادِما لدِينِهِ انقادَ لَهُ كلُّ سُلطانٍ ، مَن جَعَلَ دِينَهُ خادِما لمُلكِهِ طَمِعَ فيهِ كلُّ إنسانٍ .

    امام على عليه‏السلام :

    هركس حكومت خود را در خدمت دينش قرار دهد ، هر سلطانى مطيع او شود ؛ هر كس دينش را در خدمت حكومتش در آورد ، هر انسانى در او طمع كند .

    غرر الحكم : (9016ـ9017) منتخب ميزان الحكمة : 514

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1392-01-27] [ 12:15:00 ب.ظ ]





      چرا فاطمه را زهرا (درخشان)نامیده اند؟   ...

    عَمَّارَةُ : سَألتُ أبا عَبدِ اللهِ عليه السلام عَن فاطِمَةَ لِمَ سُمِّيَت زَهراء ؟

    فَقال : لأنَّها كانَت اذا قامَت في مِحرابِها زَهَر نورُها لأهلِ السَّماءِ كَما يَزهَر نورُ الكواكبِ لأهلِ الأرضِ.

    عماره : از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم چرا فاطمه را زهراء (درخشان) ناميده اند ؟

    فرمود : چون وقتى در محرابش به نماز مى ايستاد ،

    نور او براى اهل آسمان چنان مى درخشيد كه نور ستارگان براى اهل زمين مى درخشد .

    معاني الاخبار :۶۴ / ۱۵ .

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1392-01-26] [ 02:41:00 ب.ظ ]





      درد دل امام با پیامبر(ص)هنگام دفن فاطمه زهرا(س)   ...

    این سخن را هنگام به خاک سپردن سرور زنان ، حضرت فاطمه (س) بیان کرد ، گویا در کنار قبر پیامبر (ص) با او راز می گفت.

    درد دل با پیامبر در سوگ فاطمه

    سلام بر تو ای پیامبر خدا ، سلام من و دخترت که اکنون در کنار تو آمده ، و به سرعت به تو پیوسته. ای رسول خدا ، بر مرگ دخت برگزیده تو شکیبایی ام اندک شد ، و طاقت و توانم از دست رفت ، ولی مرا  که غم بزرگ جدایی تو را دیده ام و رنج مصیبت تو را کشیده ام جای شکیبایی است ؛ زیرا من با دست خود تو را در بستر قبر خواباندم ، و سرت بر سینه من بود که جان به جان آفرین تسلیم کردی ؛ پس ما از خداییم و به خدا باز می گردیم.

    آن امانت [ که نزد من سپرده بودی ] بازگردانده شد ، و آن روح گروگان در بدن گرفته شد و اما از این پس اندوه من همیشگی است ، و شبم با بیداری می گذرد ، تا زمانی که خداوند همان جایگاه را که تو در آن اقامت کرده ای ، برای من برگزیند.

    ترجمه خطبه202نهج البلاغه

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [جمعه 1392-01-23] [ 12:41:00 ب.ظ ]





      عبادت خالص   ...

     

    حضرت فاطمه( علیه السّلام ) می فرمایند:

    هرکس عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد٬ خداوند برترین مصلحتش را به سوی او پایین می فرستد.

     

    منبع : بحار الانوار(ج٢ص٢۴٩)

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1392-01-22] [ 11:28:00 ق.ظ ]





      شرط بندگی خدا   ...

    خداوند به حضرت آدم فرمود من بزودی همه نیکیها را برای تو در چهار چیز جمع خواهم کرد

    حضرت آدم گفت :خداوندا آن چهار چیز کدامند؟

    خداوند فرمود:

    یکی از آنها مربوط به من است

    دومی مربوط به خود توست

    سومی مربوط به من وتوست

    چهارمی مربوط به تو ومردم است

    آدم گفت: خدایا آنها را برایم توضیح بده تا بدانم 

    خداوند متعال فرمود: آنچه که مربوط به من میباشد اینست که

    اول :به من عبادت کنی وچیزی رابرایم شریک قرارندهی 

    دوم :آنچه مربوط به توست این است که من پاداش هرعمل نیک تورابیش از میزان استحقاقش میدهم 

    سوم آنکه مربوط به من وتو میباشد اینکه تو دعا کنی ومنهم اجابت نمایم 

    چهارم : آنکه میان تو ومردم است اینکه نسبت به مردم همان رفتاری را داشته باشی که میخواهی دیگران درباره تو داشته باشند.

    اقتباس از کتاب حدیث قدسی .. مرحوم شیخ حُـــّر عاملی ص۱۲

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-12-23] [ 07:57:00 ق.ظ ]





      به میکروب هم شیطان مى گویند   ...

    روایات فراوانى داریم که به موجودات ریز و زیان بخش (میکروب ها) هم شیطان گفته مى شود. از آن دسته است :
    ۱٫ امیر المومنین علیه السلام فرمودند: از قسمت سوراخ شده و طرف دست گیره و قسمت شکسته کوزه و ظروف دیگر آب نخورید؛ زیرا شیطان روى دست گیره و قسمت سوراخ شده ظروف لانه مى کند.(۱)

    ٫ نیز از امام صادق علیه السلام نقل شده که ایشان فرمودند: از طرف دست گیره و قسمت شکسته کوزه آب نخورید که شیطان هم از آن جا آب مى آشامد.(۲)
    ۳٫ از قول پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى خوانیم که فرمودند: موهاى شارب (سبیل ) خود را بلند مگذارید؛ زیرا شیطان ، آن را جاى امن براى زندگى خویش قرار مى دهد، و در آن جا مخفى و پنهان مى گردد.(۳)
    بعضى ها (سبیل )هاى خود را کوتاه نمى کنند، به طورى که وقت غذا خوردن و آشامیدن آب ، با غذا تماس پیدا مى کنند و آلوده مى گردند و در اثر نفى کشیدن هم ، موها مرطوب شده و جاى مناسبى براى رشد میکربها مى شوند؛ آن گاه هنگام غذا خوردن میکروب همراه غذا بلعیده شده و مرض هایى ایجاد مى کنند.
    ۴٫ نیز فرمودند: دستمال آلوده به گوشت را در خانه نگذارید که جایگاه شیطان است .(۴) و همین میکرب ها بودند که حضرت ایوب علیه السلام را احاطه کرده و او را به فزع آوردند به طورى که با خدا مناجات کرد و گفت : خدایا! شیطان با بدن من تماس گرفته و مرا عذاب مى دهد.(۵) مى توان گفت شیطان در روایات فوق و قول ایوب علیه السلام همان میکروب است .

    1. کافى ، ج ۶، باب اطمعه و اشربه ، ص ۳۸۵؛ بحار، ج ۲، ص ۱۷۱؛ جامع احادیث ، ج ۲۴، ص ‍ ۱۲۵
    2. کافى ، ج ۶، ص ۳۸۵، باب اطعمه و اشربه ، جامع احادیث ، ص ۱۲۶
    3. کافى ، باب اطعمه و اشربه
    4. کافى ، باب اطعمه و اشربه
    5. ص (۳۸)، آیه ۴۱
    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 07:51:00 ق.ظ ]





      شعری در مورد غیبت   ...

    امام على عليه السلام :

    اَدَّبْتُ نَفْسى فَما وَجَدْتُ لَها    بِغَيرِ تَقْوَى الاِْلهِ مِنْ اَدَبِ


    فى كُلِّ حالاتِها وَ اِن قَصُرَتْ    اَفْضَلَ مِنْ صَمْتِها عَنِ الْكَذِبِ


    وَ غيبَةِ النّاسِ اَن غيبَتَهُم      حَرَّمَها ذُوالْجَلالِ فِى الْكُتُبِ


    اِن كانَ مِن فِضَّةٍ كَلامُكِ يا     نَفْسُ فَاِنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبِ؛


    به ادب و تربيت نفس خود پرداختم و برآنان  /  ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نيافتم


    و اگر از پس اين امر برنيامد  /  براى آن چيزى بهتر از دم فروبستن از دروغ نيافتم


    و از غيبت مردمان، همانا غيبت آنان را  /  خداوند با عظمت در كتاب‏ها حرام كرده است


    اى نفس، اگر سخن تو  /  نقره است، سكوت طلاست

    (اعلام الدين، ص 273)

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-12-22] [ 11:50:00 ق.ظ ]





      دوری از چهار صفت   ...

     


    من مواعظ علي «عليه السلام»:


    من استطاع أن يمنع نفسه من أربعة اشياء فهو خليق بأن لاينزل به مكروهٌ أبداً قيل:

    وما هنّ يا أميرالمؤمنين! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّواني. (تحف العقول صفحه 222)

    هركس اين چهار صفت را از خود دوركند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‏اندركاران و رؤسأ جامعه،

    هيچ‏گاه حادثه و واقعه ناخوشايندى، متوجه او نخواهدشد:


    1- عجله، بدون تأنّى و دقت، تصميم‏گيرى كند يا كارى را اجراء نمايد (عجله غير از سرعت در عمل است).


    2- لجاجت، يكى از مسائل خطرناك و بلاهاى دامن‏گير، اصرار و پافشارى ناحق، در مسأله‏اى است كه چون اين حرف را گفته و يا چنين موضعى اتخاذ كرده حاضر نيست عقب‏نشينى كند و لو خلاف آن ثابت شود.


    3- مغرورشدن و خودشگفتى، كه انسان نقص‏ها و ضعف‏هاى خود را نديده و احياناً محسناتش را بزرگ بشمرد.


    4- كاهلى و سستى، كار امروز را به فردا افكندن و تأخير انداختن.
    بنده، در اثر تجربياتى كه در سالهاى متمادى پيدا كردم به اين نتيجه رسيدم كه اين سخن على (عليه السلام) واقعاً حكمت تمامى است و همه ضرر و زيان‏هايى كه متوجه جامعه شده است در اثر اين امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفيق خودش از اين صفات دور بدارد.

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [جمعه 1391-12-18] [ 11:09:00 ب.ظ ]





      سه محک برای کسی که دم از حق می زند   ...


    امام صادق عليه السلام :

    يُعرَفُ مَن يَصِفُ الحَقَّ بِثَلاثِ خِصالٍ:

    يُنظَرُ اِلى اَصحابِهِ مَن هُم؟

    وَاِلى صَلاتِهِ كَيفَ هىَ؟

    وَفى اَىِّ وَقتٍ يُصَلّيها؟؛

    كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود:

    ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟

    نمازش چگونه است؟

    و در چه وقت آن را مى خواند؟

    محاسن، ج 1، ص 396، ح 885

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-12-16] [ 10:51:00 ق.ظ ]





      مدیریت خدمت   ...


    قال الامام الصادق - عليه السلام - :

    مَن تَوَلّي اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ في اُمُورِ النّاسِ

    کانَ حَقًّا عَلَي اللهِ اَن يؤمِنَ رَوعَتَهُ يومَ القِيامَةِ وَ يدخِلَهُ الجَنّةَ.

    امام صادق - عليه السلام - فرمود:

    کسي که کاري از کارهاي مردم به عهده اش گذاشته شود

    و او درِ محل کار خود را روي مردم باز کند، پرده ها و موانع را کنار بزند

    و با دقت به فکر اصلاح امور مردم باشد،

    بر خداوند است که روز قيامت او را در امان قرار دهد و به بهشت برد.

    بحارالانوارج75/ص340

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-12-13] [ 11:50:00 ق.ظ ]





      درمواجهه با فتنه ها چگونه باشیم؟   ...


    عنه عليه‏السلام :

    كُنْ في الفتنَةِ كَابنِ اللَّبونِ ؛ لا ظَهرٌ فَيُركَبَ ، ولاضَرعٌ فيُحلَبَ (فَيُحتَلَبَ ) .

    امام على عليه‏السلام :


    به گاهِ فتنه همچون شتر نر دو ساله باش كه

    نه پشت و نيرويى دارد كه بر او سوار شوند و

    نه پستانى كه از آن شير دوشند .


    نهج البلاغة : الحكمة 1 منتخب ميزان الحكمة : 440

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-12-12] [ 10:45:00 ق.ظ ]





      صدقه دادن چه نقشی در دفع بیماری ها دارد   ...


    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    تَصَدَّقُوا وداوُوا مَرضاكُم بالصَّدَقَةِ ؛ فإنَّ الصدقةَ تَدفَعُ عنِ الأعراضِ والأمراضِ ، وهِيَ زيادَةٌ في أعمارِكُم وحَسَناتِكُم .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    صدقه بدهيد و بيماران خود را با صدقه درمان كنيد ؛ زيرا صدقه از پيشامدهاى ناگوار و بيماريها جلوگيرى مى‏ كند و

    بر عمر و حسنات شما مى ‏افزايد .

    كنز العمّال : 16113 منتخب ميزان الحكمة : 318

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-12-09] [ 10:17:00 ق.ظ ]





      حدیثی زیبا   ...

    گناهی كه نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است.

     گناهى كه پشيمانى مى آورد، قتل است.

    گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است.

    گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است.

    گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد، زناست.

    گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است.

    گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را

    تيره و تار مى كند،نافرمانى از پدر مادر است.

    امام صادق علیه السلام علل الشرايع، ج 2، ص 584

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-12-08] [ 07:20:00 ب.ظ ]





      قبر هر روز چه ندایی می دهد؟   ...


    الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

    إنّ لِلقَبرِ كلاما في كُلِّ يَوم ، يقولُ : أنا بَيتُ الغُربهِ ، أنا بَيتُ الوَحشَةِ ، أنا بَيتُ الدُّودِ ، أنا القَبرُ ،

    أنا رَوضَةٌ مِن رِياضِ الجَنّةِ أو حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النارِ .

    امام صادق عليه‏السلام :

    قبر هر روز صحبت مى‏كند و مى‏گويد : من خانه غربتم ، من خانه تنهايى‏ام ، من خانه كِرمها هستم ،

    من قبرم ، من باغى از باغهاى بهشت يا گودالى از گودالهاى

    دوزخم .

    الكافي : 3 / 242 / 2 منتخب ميزان الحكمة : 456

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-12-07] [ 10:05:00 ق.ظ ]





      بیدارشوید   ...

    قال المهدی(علیه السلام) :


    (وَاستَیقِظُوا مِن رَقدَتِکُم)

    (بحارالانوار/ج53/ص175)

    «از خوابی که شما را گرفته بیدار شوید»


    نگهی کن که کنی چشم مرا چشم خدابین

       چهره بگشا که خدا را به تماشات ببینم     

      من که آن دیده ندارم که تو در دیده ام آیی

      تو مگر دیده دهی تا رخ زیبات ببینم»

    «غلامرضا سازگار»

    (گرداوری شده از کتاب چهل حدیث مهدوی،از مهدی نیلی پور)

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-12-06] [ 09:59:00 ق.ظ ]





      احتکار   ...

    رسول خدا می فرمایند :هر کس کالای مسلمانی را احتکار کند،خدای متعال


    او را به جزام مبتلا کرده و


    از جهت مالی ورشکسته می شود.


    بحار النوار،ج62،ص292

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 09:42:00 ق.ظ ]





      مردن دانشمند چگونه مصیبتی است   ...

    رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لا تُجبَرُ وثُلمَةٌ لا تُسَدُّ ، وهُوَ نَجمٌ طُمِسَ ، ومَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِم .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    درگذشتِ عالِـم ، مـصيبتى جـبـران نـاپذير و رخنه‏اى بسته ناشدنى است . او ستاره‏اى است كه غروب مى‏كند . (تحمّل) مرگ يك قبيله ، آسانتر از مرگ يك عالِم است .

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-12-05] [ 11:20:00 ق.ظ ]





      می خواهی دوستانت زیاد شوند؟   ...

    قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَري - عليه السلام - :

    مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجّيَتَهُ، وَالْكَرَمُ طَبيعَتَهُ، وَالْحِلْمُ خُلَّتَهُ، كَثُرَ صديقُهُ وَالثَّناءُ عَلَيْهِ.

    «أعلام الدّين، ص 314»

    امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود:

    هركس ورع و احتياط در روش زندگيش، بزرگواري و سخاوت عادت برنامه اش و صبر و بردباري برنامه اش باشد; دوستانش زياد و تعريف كنندگانش بسيار خواهند بود.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-12-01] [ 12:23:00 ب.ظ ]





      سخن چینی   ...

    چگونه سخن چینی، نوعی جادوگری است؟

    الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

    إنّ مِن أكبَرِ السِّحرِ الَّنميمَةَ ؛ يُفَرَّقُ بها بَينَ المُتَحابَّينِ ، ويُجلَبُ العَداوَةُ علَى المُتَصافِيَينِ ، ويُسفَكُ بها الدِّماءُ ، ويُهدَمُ بها الدُّورُ ، ويُكشَفُ بها السُّتورُ ، والَّنمّامُ أشَرُّ مَن وَطئَ علَى الأرضِ بقَدَم .

    امام صادق عليه‏ السلام :

    سخن چينى از بزرگترين جادوهاست ، (زيرا) با سخن ‏چينى ميان دوستان جدايى افكنده مى‏شود ، ياران يكدل را با هم دشمن مى‏كند ، به واسطه آن خون‏ها ريخته مى‏شود ، خانه‏ ها ويران مى‏ گردد و پرده‏ها دريده مى‏شود . آدمِ سخن‏ چين ، بدترين كسى است كه روى زمين گام برمى‏ دارد .

    بحار الأنوار : 63 / 21 / 14 منتخب ميزان الحكمة : 570

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-11-30] [ 02:48:00 ب.ظ ]





      چه کارهایی برای حافظان قرآن شایسته نیست؟   ...

    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    لا يَنبغي لِصاحِبِ القرآنِ أن يَحِدَّ مَع مَن‏حَدَّ ، ولا يَجهَلَ مَع مَن يَجهَلُ وفي جَوفِهِ كلامُ اللّه .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    براى ملازم قرآن شايسته نيست با كسى كه نسبت به او تندى كرده است ، تندى كند و كسى كه در درونش كلام خداست، با كسى كه (نسبت به وى) رفتار جاهلانه مى‏ كند ، نابخردانه رفتار نمى كند .

    كنزالعمّال : 2347 منتخب ميزان الحكمة

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-11-29] [ 09:36:00 ق.ظ ]





      ابتلای مومن   ...

     

    إنَّ فی کِتابِ عَلیٍّ إنَّ أشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً النَّبیّونَ ثُّمَ الوَصیُّونَ ثُّمَ الأمثَلُ فَالأمثَلُ وَ إنَّما یُبتَلَی المُومِنُ عَلَی قَدر أعمالِهِ الحَسَنَةِ فَمَن صَحَّ دِینُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ أشتَدَّ بَلَاؤُهُ وَ ذَلِکَ أنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَم یَجعَل الدُّنیا ثواباً لِمُؤمِن وَ لَا عُقُوبَة لَکافِر وَ مَن سَخُفَ دینُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ وَ أنَّ البَلَاءَ أسرَعُ إلَی المُومِنُ التَّقیِّ مِنَ المَطَرِ إلَی قَرَار الأرض.

     

    درکتاب علی آمده: شدیدترین بلاها در بین آفریدگان، نخست به پیامبران و سپس به اوصیاء می رسد و آنگاه به مثل و شبیه ترین مردم به آنها. مومن به مقدار نیکی هایش آزموده می شود. هر که دینش درست و کارش نیک باشد، بلایش شدیدتر است، چرا که خدای عزوجل دنیا را مایه پاداش مومن قرار نداده و نه وسیله عذاب کافر. اما آن که دینش نادرست و کارش سست باشد، بلایش اندک است. بلا به انسان مومن پرهیزکار زودتر می رسد تا باران به سطح زمین.

     

    اصول کافی ج2 ص259(باب شدة ابلاء المومن حدیث29)

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-11-28] [ 12:51:00 ب.ظ ]





      لقمه حرام   ...

     

    لقمه ی حرام

    عبادت حرامخور به چه مي ماند؟

    رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    العِبادَةُ مَع أكْلِ الحَرامِ كالبِناءِ على الرَّمْلِ - وقيلَ : على الماءِ .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    عبادت كردن با وجود حرام خوارى مانند ساختن بنايى است بر روى شن «و به قولى : بر روى آب» .

    عدّة الداعي : 141 منتخب ميزان الحكمة : 144

    گذشتن از يك لقمه حرام، چقدر ثواب دارد؟

    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    تَرْكُ لُقْمَةِ حَرامٍ أحَبُّ إلى اللّه من صلاةِ ألفَي رَكْعَةٍ تَطَوُّعا .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    فرو گذاشتن يك لقمه حرام ، نزد خدا محبوتر است از خواندن دو هزار ركعت نماز مستحبى .

    تنبيه الخواطر : 2 / 120 منتخب ميزان الحكمة : 144

    لقمه ي حرام چه اثري دارد؟

    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    أطِبْ كَسبَكَ تُستَجَبْ دَعوَتُكَ ،فإنَّ الرّجلَ يَرفَعُ اللُّقْمَةَ إلى فيهِ (حَراما ) فما تُستَجابُ له دَعوَةٌ أربَعينَ يوما .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    در آمدت را پاك كن تا دعايت مستجاب شود؛ زيرا هرگاه آدمى لقمه [حرام ]به دهان خود ببرد ، تا چهل روز دعايى از او پذيرفته نمى‏شود .

    كما في بحار الأنوار : 93 / 358 / 16 .مكارم الأخلاق : 2 / 20 / 2045 منتخب ميزان الحكمة : 196

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [جمعه 1391-11-27] [ 12:22:00 ب.ظ ]





      علمای بد این امت به چه می مانند؟   ...

    الإمامُ العسكريُّ عليه‏السلام

    في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: وهُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام و أصحابهِ ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ … يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم .

    امام عسكرى عليه‏السلام

    - در وصف علماى بدكردار- : زيان آنها براى شيعيان ناتوان (و آسيب‏پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهماالسلام و ياران اوست ؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماى بدكردار … در دل شيعيان ناتوان ما شكّ و شبهه مى‏اندازند و گمراهشان مى‏كنند .

    الإحتجاج : 2 / 512 / 337 منتخب ميزان الحكمة : 404

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-11-23] [ 11:05:00 ق.ظ ]





      زن نافرماني كه شوهرش از او ناراضي است چه كيفري دارد؟   ...

    رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    ثَمانيةٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ‏الصَّلاةُ : العَبدُ الآبِقُ حتّى يَرجِعَ إلى مَولاهُ ، والناشِزُ وزَوجُها علَيها ساخِطٌ ، ومانِعُ الزَّكاةِ ، وتارِكُ الوُضوءِ ، والجاريَةُ المُدرِكَةُ تُصَلِّي بغَيرِ خِمارٍ ، وإمامُ قَومٍ يُصَلِّي بهِم وهُم لَهُ كارِهُونَ ، والسَّكرانُ ، والزَّبِينُ ؛ وهُو الذي يُدافِعُ البَولَ والغائطَ .

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

    هشت نفرند كه نمازشان پذيرفته نمى‏شود : بنده فرارى ، تا زمانى كه به سوى مولايش برگردد . زن نافرمان ، كه شوهرش از او ناراضى است . كسى كه زكات نمى‏دهد . كسى كه وضو نمى‏گيرد . دختر بالغى‏كه بدون‏روسرى نماز بخواند . پيشواى قومى كه با آنان نماز بخواند در حالى كه از او ناراضى هستند . آدم مست و زَبين ، يعنى كسى كه بول و غائط خود را به زور نگه داشته است .

    مكارم الأخلاق : 2 / 324 / 2656 منتخب ميزان الحكمة : 326

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 10:57:00 ق.ظ ]





      آنچه از شیطان نگه می دارد   ...


    امام صادق علیه السلام فرمودند :ابلیس گفت پنج نفرند که هیچ چاره ای برای آنها ندارم،اما دیگر مردمان در مشت من هستند:هرکه با نیت درست به خدا پناه برد و به او تکیه کند،کسی که شب و روزبسیار تسبیح خدا گوید،کسی که برای برادر مؤمنش آن پسندد که برای خود می پسندد،کسی که هرگاه مصیبتی به او می رسد بیتابی نمی کند و هرکس که به آنچه خداوند قسمتش کرده،خرسند است و غم روزیش را نمی خورد.(میزان الحکمه/شیطان/حدیث1019)

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-11-21] [ 06:41:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام صادق (ع)

    روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است.یعنی اگر انسانی همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد ، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

    وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۴ حدیث ۴

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-08-09] [ 10:20:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام رضا (ع)

    کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.

    اقبال الاعمال

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-08-06] [ 09:41:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام هادی (ع) به ابواسحاق فرمود

    در روز غدیر پیامبر اکرم (ص) برادرش علی (ع) را بلند کرد و به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) مردم و پیشوای بعد از خودش معرفی کرد.ابواسحاق گفت : عرض کردم ، فدایت شوم راست فرمودی.به خاطر همین به زیارت و دیدار شما آمدم ، گواهی میدهم که شما حجت خدا بر مردم هستی.

    وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۴ حدیث ۳

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-08-04] [ 10:42:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام صادق (ع)

    ارزش عمل ( عبادت ) در روز عید غدیر برابر با هشتاد ماه است ، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر (ص) زیاد شود ، و مرد بر خانواده خود توسعه دهد.

    وسائل الشیعه جلد ۷ صفحه ۳۲۵ حدیث ۶

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-08-03] [ 11:34:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    قال علی علیه السلام

    زکات زیبایی حیا و پاکدامنی است.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-07-11] [ 07:29:00 ب.ظ ]





      شخصیت علمی امام رضا (ع)   ...

    با توجه به این که در میان ائمه، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام مجال بیشتری برای تشکیل محافل علمی و نشر علوم اهل بیت پیدا کردند، و با این حال امام رضا (ع) که در این زمینه مجال کمتری یافت، عنوان «آل محمد» را دریافت کرده است، می توان این گمان را درست دانست که مناظرات و مباحثات علمی و اعتقادی آن حضرت از چنان اهمیت و امتیازی برخوردار بوده است که به عنوان عالم خاندان رسالت شناخته شود.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [جمعه 1391-07-07] [ 09:08:00 ب.ظ ]





      جنگ هنوز باقی است   ...

    هفته دفاع مقدس نیز تمام شد اما کاش همه هفته ها هفته دفاع مقدس می بود تا یادمان نرود که چه خون هایی برای استقرار و حفظ این آب و خاک ریخته شد و حال ما وظیفه داریم رهرو آنها باشیم زیرا که جنگ تمام نشده است و حال در بعدی وسیع تر ادامه دارد اگر آن روز به مرزهای زمینی ما حمله کردند و متعرض آنها شدند و جنگ رودر رو بود در سال های اخیر به مرزهای فرهنگی و ابعاد فرهنگی ما متعرض شدند و امروز با جسارت تمام به مرزهای دینی و عقیدتی ما و می بینید که دیگر جنگ رو در رو نیست. اگر آن روزها وسایل دفاعی توپ و تانک و کلاشینکف بود امروز سلاح مان فرق دارد زیرا که جنگ رو در رو نیست امروز سلاح ها پیشرفته شده اند امروز سلاحمان دانش است باید مقابله به مثل کرد فیلم در برابر فیلم، جنگ سایبری در برابر جنگ سایبری، زبان با زبان، قلم با قلم. پس بیایید خود را به حداقل سلاح ها تجهیز کنیم آخر الان به مقدساتمان متعرض شدند بیایید با اسلحه خودشان با آنها روبرو شویم. حداقل سلاح لازم امروز دانستن زبان انگلیسی و دانش کامپیوتری است حتی در سطح ابتدایی برای همه و در سطح پیشرفته و سایبری برای ما حوزویان. زیرا وظیفه ما در این جنگ عقیدتی سنگین تر است.

    یا علی

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-07-06] [ 08:21:00 ب.ظ ]





      پیام شهدا   ...

    اگر قبرستان جایی است که مردگان را در آن به خاک سپرده اند پس، قبرستان نشینان عادات و روزمرگی ها را کی راهی به معنای زندگی هست؟ اگر مقصد پرواز است، قفس ویران بهتر …….. پرستو که مقصد را در کوچ می یابد از ویرانی لانه اش نمی هراسد.

    سید مرتضی آوینی

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 08:20:00 ب.ظ ]





      میلاد عالم آل محمد مبارک   ...

    با نام رضا دلم مصفا گردد

    درد و غم سینه ات مداوا گردد

    گر روی نهی به درگهش با اخلاص

    هر عقده ز کار بسته ات باز گردد

    ولادت امام رئوف بر همگان مبارک

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 08:06:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    فی المناقب لابن شهر آشوب :

    کانَ النَّبیُّ (ص) … یُجالِسُ الفُقَراءَ وَ یُواکِلُ المَساکینَ:

    در مناقب این شهر آشوب آمده است :پیامبر خدا(ص) با تهیدستان می نشستند و با مستمندان غذا می خوردند.

    المناقب لابن شهر آشوب ۱/۱۲۷

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 07:37:00 ب.ظ ]





      دلیل صدق پیامبری   ...

    حضرت رضا (ع) در مناظره خود با ارباب ادیان خطاب به راس الجالوت فرمودند: از جمله دلایل صدق این پیامبر این است که شخصی بود یتیم، تهیدست، چوپان، مزدکار، هیچ کتابی نخوانده بود و نزد هیچ استادی نرفته بود، کتابی آورد که در آن حکایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان هست.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-07-05] [ 09:04:00 ب.ظ ]





      پیام شهدا   ...

    بعضی ها خیال می کنند که وقتی حزب الهی شدیم، مسلمان شدیم، شیعه شدیم، روحانی شدیم، پاسدار شدیم، بسیجی شدیم و یا ارتشی شدیم شیطان دیگر به سراغ ما نمی آید.

    شهید بابایی

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 07:17:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    داود بن الحصین :

    فی صِفَةِ النَّبِیِّ (ص): کانَ رَجُلاً أَفضَلَ قَومِهِ مُروءَةً وَ أَحسَنَهُم خُلفاً وَ أَکرَمَهُم مُخالَطَةً وَ أَحسَنَهُم جِواراً وَ أَعظَمَهُم حِلماً وَ أَمانَةً وَ أَصدَقَهُم حَدیثاً وَ أَبعَدَهُم مِنَ الفُحشِ وَلأَذی وَ مارُئِیَ مُلاحیاً وَلامُماریاً أَحَداً حَتّی سَمّاهُ قَومُهُ الأَمینَ لِما جَمَعَ اللهُ لَهُ مِنَ الاُمورِ الصّّالِِحَةِ فیهِ ، فَلَقَد کانَ الغالِبُ عَلَیهِ بِمَکَّةَ الأَمینَ:

    داودبن حصین- دراوصاف پیامبر (ص): او مردی بودکه از همه قوم خود جوانمردتر ،خوش اخلا ق تر ،راستگوتر ،و از بد زبانی و آزار رسانی به دورتر بود. هرگز دیده نشده که با کسی کشمکش و مجادله کند. خداوند اخلاق و صفات پسندیده را درآن حضرت جمع کرده بود تا جایی که قومش او را امین نامیدند و در مکه غالباً با لقب امین از ایشان یاد می شد .

    الطبقات الکبری ۱/۱۲۱

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 07:00:00 ب.ظ ]





      پیام شهدا   ...

    برادران! زبانتان را از غیبت و تهمت حفظ کنید. بدانید که روز قیامت چنان است که ابراهیم، اسحاق را از یاد می برد و یعقوب، یونسش را.

    شهید رمضانعلی عباسی

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-07-04] [ 10:04:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    عایشه :

    عائِشَةُ کانَ (ص) أَلیَنَ النّاسِ وَ أَکرَمَ النّاسِ وَ کانَ رَجُلاً مِن رِجالِکُم أِلّا أَنَّهُ کانَ ضَحّاکاً بَسّاما:ً

    عایشه : رسول خدا (ص) نرمخوترین و بزرگوارترین مردم بود . او هم مردی چون مردان شما بود ،با این تفاوت که همواره خنده و تبسم بر لب داشت.

    الطبقات الکبری ۱/۳۶۵

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 08:04:00 ب.ظ ]





      به ما پیوندید   ...

    در امتناع مدیر گوگل از جلوگیری از پخش فیلم موهون در یوتیوب مسلمانان جهان در حرکتی خودجوش از دیروز بمدت سه روز استفاده از موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و جی میل را تحریم نمودند. برآورد می شود با اینکار خسارتی بالغ بر 21000000 بر گوگل وارد می شود. بیایید ما نیز از همین لحظه به آنها بپیوندیم.

    یا علی

     

    موضوعات: نکته روز, مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-07-03] [ 10:26:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام علی (ع) :

    وَ هُوَ خا تَمُ النَّبیّینَ ، أَجوَدُ النّاسِ کَفّاً وَ اَرحَبُ النّاسِ صَدراً وَ أَصدَقُ النّاسِ لَهجَةً وَ أَوفَی النّاسِ ذِمَّةً وَ أَلیَنُهُم عَریکَةً وَ أَکرَمُهُم عِشرَةً مَن رَآهُ بَدیهَةً هابَهُ وَ مَن خا لَطَهُ مَعرِ فَةً أَحَبَّهُ یَقولُ ناعِتُهُ : لَم اَرَقَبلَهُ وَ لا بَعدَهُ مِثلَهُ:

    او خاتم پیامبران است. بخشنده ترین مردم بود،سعه صدرش از همه بیشتر (پر حوصله ترین مردم ) و راستگو ترین و پایبند ترین آنان به عهد و پیمان. از همه نرمخو تر بود و رفتارش بزرگوارانه تر. هر کس بدون سابقه قبلی او را می دید ، هیبتش او را می گرفت و هر کس با او معا شرت می نمود و او را می شناخت دوستدارش می شد و هر کس می خواست او را تو صیف کند،می گفت : نظیر او را در گذ شته و حال ندیده‌ام.

    بحار الانوار ۱۶/۱۹۰/۲۷

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 09:21:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام حسین (ع) :

    کانَ (ص) … یُعطی کُلَّ جُلَسائِِهِ نَصیبَهُ وَ لا یَحسَبُ أَحَدٌ مِن جُلَسائِهِ أَنَّ أََحَداً أَکرَمُ عَلَیهِ مِنهُ :

    پیامبر (ص) بهره هر یک از هم نشینان خود را عطا می فر مو دند و چنان معا شرت می نمو دند که کسی گمان نمی کرد شخص دیگری نزد پیا مبر از او گرامی تر باشد .

    بحارالانوار ۱۶/۱۵۲/۴

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-07-02] [ 10:31:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    کعب الاحبار :

    إِنّا نَجِدُ فِی التَّوراةِ : مُحَمَّدٌ النَّبیُّ المُختارُ لافَظٌّ وَ لا غَلیظٌ وَلا صَخّابٌ فِی الأِسواقِِ وَ لا یَجزی السَّیِّئَةَ السَّیِّئَةَ وَ لکِن یَعفو وَ یَغفِرُ:

    ما در تورات چنین می خوانیم : محمد پیا مبر بر گز یده ، نه تند خوست و نه خشن و نه اهل جار و جنجال . در کو چه و بازار ،بدی را با بدی جواب نمی دهد ، بلکه می بخشد و گذشت می کند.

    الطبقات الکبری ۱/۳۶۰

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [جمعه 1391-06-31] [ 05:05:00 ب.ظ ]





      امام هشتم   ...

    امام رضا عليه السلام مى فرمايد:
    اگر دوست دارى كه نعمت بر تو هميشگى باشد، جوانمردى تو كامل گردد و زندگيت رونق يابد، بردگان و افراد پست را در كار خود شريك مساز؛ زيرا اگر امانتى در اختيار آنان بگذارى بر تو خيانت مى كنند. اگر از مطلبى براى تو صحبت كنند به تو دروغ گويند و اگر گرفتار مشكلات و درمانده شوى تو را تنها گذارده و خوار كنند. چه مشكلى دارى از اينكه با افراد عاقل رفيق و هم صحبت شوى . چنانچه كرم و بزرگوارى او را نپسندى ، لااقل از عقل و خرد او بهره مند شوى . از بد اخلاقى دورى كن و مصاحبت با افراد كريم و بزرگوار را هيچ وقت از دست مده . اگر عقل و خرد او مورد پسندت نباشد، مى توانى در پرتو عقل خود، از بزرگوارى او سودمند شوى و تا مى توانى از آدم احمق و پست بگريز.(60)

    بحارالانوار جلد سوم

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-06-30] [ 10:33:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    فی المناقب لابن شهر آشوب :

    کانَ النَّبِیُّ (ص) قَبلَ المَبعَثِ مَوصوفاً بِعِسرینَ خَصلَةً مِن خِصالِ الأَنبیاءِ ، لَوِانفَرَدَ أَحَدٌ بِأَحَدِها لَدَلَّ عَلی جَلالِهِ ، فَکَیفَ مَنِ اجتَمَعَت فیهِ؟! کانَ نَبیّاً أَمیناً ، صادِقاً ، حاذِقاً ، أَصیلاً ، نَبیلاً ، مَکنیاً ، فَصیحاً ، نَصیحاً ، عاقِلاً ، فاضِلاً، عابِداً ، زاهِداً، سَخیّاً ، کَمیّاً ، قانِعاً ، مُتَواضِعاً ، حَلیماً ، رَحیماً ، غَیوراً ، صَبوراً ، مُوافِقاً ، مُرافِقاً ، لَم یُخالِط مُنَجِّماً وَ لاکاهِناً وَ لاعَیّافاً:

    پیامبر خدا (ص) پیش از آن که مبعوث شود ، بیست خصلت ازخصلت های پیامبران را دارا بود که اگر فردی یکی از آنها را داشته باشد ، دلیل بر عظمت اوست چه رسد به کسی که همه انها راداشته باشد ، دلیل بر عظمت اوست چه رسد به کسی که همه آنها را دارا باشد ، آن حضرت پیامبری امین ،راستگو ، ماهر ، اصیل، شریف والامقام ، سخنور، خیرخواه ، خردمند ، بافضیلت ، عابد ، زاهد ، سخاوتمند، دلیر و جنگاور، قانع ، فروتن ، بردبار، مهربان ،غیرتمند، صبور، سازگار و نرمخو بود ، با هیچ منجم (قائل به تاثیر ستارگان) ، غیب گو و پیش گویی هم نشین نبود.

    المناقب لابن شهر آشوب ۱/۱۰۷

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 08:00:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام علی (ع) :

    فی صِفَةِ النَّبیِّ (ص) طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ قَد أَحکَمَ مَراهِمَهُ وَأَحمی (أمضی) مَواسِمَهُ یَضَعُ ذلِکَ حَیثُ الحاجَةُ إِلَیهِ مِن قُلوبٍ عُمیٍ وَآذانٍ صُمٍّ وَ أَلسِنَةٍ بُکمٍ ، مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلةِ وَ مَواطِنَ الحَیرَةِ…،

    در توصیف پیامبر (ص)میفرماید : پزشکی است که با دانش خود ،همواره میان مردم می گردند ، مرهمها یش رابه خوبی فراهم و ابزار کارش را آماده کرده و آنها را هر جا که لازم باشد ، از دلهای کور و گوشهای کر و زبانهای گنگ به کار می برد . غفلت گا ه ها و جایگا ه های حیرت را جستجو و با داروی خود آنها را درمان می کند.

    نهج البلاغه خطبه ۱۰۸

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-06-29] [ 10:27:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    روى القاضى نور اللّه عن الصادق عليه السلام قال:

    ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم .

    خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .

    موضوعات: نکته روز, مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-06-27] [ 05:53:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    قالَ علیه السلام : إنَّ اللّهَ مَعَنا، فَلافاقَةَ بِنا إلى غَیْرِهِ، وَالْحَقُّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا

    فرمود: خدا با ما است و نیازى به دیگران نداریم ؛ و حقّ با ما است و هر که از ما روى گرداند باکى نداریم .

    بحارالا نوار: ج ۵۳، ص ۱۹۱، إکمال الدّین : ج ۲، ص ۵۱۱

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-06-26] [ 05:44:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    حضرت صادق علیه السلام

    مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ عَنْ عِیسَى بْنِ عَبْدِ اللّهِ الْعُمَرِیّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ

    حضرت صادق علیه السلام فرمود: دانشجویی واجب است.

    صول کافى جلد ۱ ص :۳۵ روایة: 2

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1391-06-25] [ 09:54:00 ب.ظ ]





      امام هادي (عليه السلام) و برادرش موسي   ...

    ماجراي موسي،معروف به موسي مبرقع

    از يعقوب بن ياسر روايت شده است كه گفت:متوكل مي گفت:واي بر شما!كار امام هادي مرا عاجز كرده،نه حاضر است با من شراب بنوشد ونه در مجلس شراب من بنشيند ونه در اين امور فرصتي مي يابم (كه او رابه اين گونه كارها بكشانم).گفتند:اگر از او فرصتي نيابي در عوض اين برادرش موسي است كه  باده گسار و نوازنده است،مي خورد و مي نوشد و عشقبازي مي كند، بفرستيد او را بياورند و بر مردم كار را مشتبه سازيد و بگوييد اين شخص ابن الرضا است. متوكل نامه اي نوشت و او را با تعظيم و تجليل وارد كردند و همه ي بني هاشم و سران لشكر و مردم به استقبالش شتافتند، غرض متوكل اين بود كه وقتي او رسيد املاكي به وي واگذار كند و دختري به او بدهد و ساقيان شراب و كنيزكان نوازنده نزد وي بفرستد و در حق او احسان و نكويي به خرج دهد و منزلي عالي در اختيارش گذارد كه خود در آنجا به ديدنش برود.

    چون موسي وارد شد، حضرت هادي عليه السلام با موسي ملاقات كرد و بر وي سلام گفت: و حقش را ادا كرد و فرمود : اين مرد ( متوكل) تو را فراخوانده تا حرمتت را هتك كند و از شان تو بكاهد. به او بگو كه اصلا اهل باده  گساري نيستي، موسي گفت: اگر مرا براي اين غرض خواسته پس بايد چه كنم؟ فرمود شأن خويش نگه دار و چنين كاري مكن. موسي از پذيرفتن پند و اندرز امام خودداري كرد. امام صحبت خود را تكرار كرد ولي موثر واقع نشد. عاقبت آن حضرت فرمود: ولي بدان كه اين مجلس كه متوكل در نظر گرفته مجلسي است كه هرگز تو با او در آن گرد نياييد، و همان شد. سه سال موسي در آنجا اقامت گزيد. هر روز بامدادان بر در سراي او مي رفت، يك روز مي گفتند مست است،‌ فردا صبح بيا و  روز ديگر مي رفت، روز بعد مي گفتند داروئي خورده و خفته است فردا بيا،‌مدت سه سال اينچنين گذشت تا متوكل كشه شد و آن دو با هم ديدار نكردند.

    بحار الانوار،‌ ج50، ص 158تا 160

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-01-29] [ 12:19:00 ب.ظ ]





      کرم و بخشش!   ...

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ /> از امام حسن مجتبی علیه السلام سوال شد:کرم چیست؟ فرمود بخشش پیش از خواهش و اطعام در قحطی. سوال شد: بخل چیست؟ فرمودند: آنچه در کف داری شرف بدانی و آنچه انفاق کنی تلف شماری. تحف العقول ص 227

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-11-01] [ 12:49:44 ب.ظ ]





      حديث سد ابواب   ...

    پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله توصيه كرد به بسته شدن همه درهايي كه به مسجد باز مي شد، مگر در خانه من، وقتي در خانه عايشه و رفيقش عمر بسته شد و در خانه من باز ماند، با بعضي از اطرافيانش صحبت و شكايت كرد و پس از آن پيامبر اكرم فرمود: من در خانه هاي شما را نبسته و من در خانه علي را باز نكردم بلكه خداوند در خانه هاي شما را بست و در خانه علي را باز گذاشت. با اين بيان ابوبكر خشمگين شد و اين صحبت براي او خيلي سنگين آمد و شروع كرد با اطرافيانش صحبت كردن ( توطئه كردن) به طوري كه دخترش عايشه شنيد. پس علي عليه السلام عايشه را سرزنش كرد.

    ْآيا اين رسم اطاعت از پيامبر اكرم است؟! آيا عمل به آيه شريفه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول »اين چنين است؟ آيا خشمگين شدن در مقابل پيامبر باز هم نشانه مسلماني است؟

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-08-19] [ 11:32:32 ق.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام رضا (ع)

    عید غدیر روز تبریک و تهنیت است.هریک به دیگری تبریک بگوید ، هر وقت مومنی برادرش را ملاقات کرد ، چنین بگوید : ((حمد و ستایش خدایی را که به ما توفیق چنگ زدن به ولایت امیرمومنان مولا علی (ع) را عطا کرد)) آری عید غدیر روز لبخند زدن به چهره مردم با ایمان است.

    اقبال الاعمال

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-08-11] [ 09:47:00 ب.ظ ]





      اقسام روزي   ...

    قال علي عليه السلام

    «الرزق رزقان : طالب و مطلوب،‌فمن طلب الدنيا طلبه الموت ، حتي يخرجه عنها، و من طلب الاخره طلبته الدنيا حتي يستوفي رزقه منها»

    امام علي عليه السلام فرمودند:

    روزي بر دو قسم است : آن كه تو را مي خواهد و آن كه تو او را مي جويي. كسي كه دنيا را خواهد مرگ نيز او را مي طلبد تا از دنيا بيرونش كند، و كسي كه آخرت خواهد دنيا او را مي طلبد تا روزي او را به تمام بپردازد.

    حكمت 431 نهج البلاغه

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-07-19] [ 12:58:42 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    قال الرضا علیه السلام :

    «اَلْمَسْألَةُ مِفْتَاحُ الْبُؤْسِ»

    دست نیاز به سوی دیگران بردن کلید فقر و تنگدستی است

    بحار الانوار/  ج 93، ص 157

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-07-17] [ 08:15:00 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    امام صادق (ع):

    اسراف آنستکه که انسان ؛ مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند ((مثل سیگار کشیدن)) عرض شد پس اقتار چیست ؟ فرمود : اینست که غذایت نان و نمک باشد در صورتیکه قدرت داری غذای مناسب تری بخوری.

    مجموعه الاخبار باب۱۷۱

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-07-13] [ 12:58:00 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    امام علي عليه السلام

    ارزش چهار چیز را جز چهار گروه نمی شناسند : ارزش جوانی را جز پیران نمی شناسند، ارزش آرامش را جز گرفتاران نمی شناسند، ارزش سلامت را جز بیماران نمی شناسند، و ارزش زندگی را جز مردگان نمی دانند.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-07-12] [ 11:36:53 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    از این پس قصد داریم حدیثی را از یکی از بزرگواران نقل کنیم تا با بکارگیری آن گامی به هدف اصلی مان نزدیک شویم.

    امام صادق(ع):

    لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ وَ یَأکُلُ ما لَیسَ لَهُ؛

    اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می کند، آنچه در شأنش نیست می پوشد و آنچه در شأنش نیست می خورد.

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-07-09] [ 11:52:39 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    از این پس قصد داریم حدیثی را از یکی از بزرگواران نقل کنیم تا با بکارگیری آن گامی به هدف اصلی مان نزدیک شویم.

    امام صادق(ع):

    لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ وَ یَأکُلُ ما لَیسَ لَهُ؛

    اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می کند، آنچه در شأنش نیست می پوشد و آنچه در شأنش نیست می خورد.

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 11:51:36 ب.ظ ]





      مقدمه   ...

    از این پس قصد داریم حدیثی را از یکی از بزرگواران نقل کنیم تا با بکارگیری آن گامی به هدف اصلی مان نزدیک شویم.

    امام صادق(ع):

    لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ وَ یَأکُلُ ما لَیسَ لَهُ؛

    اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می کند، آنچه در شأنش نیست می پوشد و آنچه در شأنش نیست می خورد.

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 11:50:26 ب.ظ ]





      مقدمه   ...

    از این پس هر روز در این بخش حدیثی خواهیم خواند تا با بکارگیری آن در امور روزمره گامی به هدف اصلی مان نزدیک شویم:

    امام صادق(ع):

    لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ وَ یَأکُلُ ما لَیسَ لَهُ؛

    اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می کند، آنچه در شأنش نیست می پوشد و آنچه در شأنش نیست می خورد.

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



     [ 11:45:33 ب.ظ ]





      هشدار   ...

    متاسفانه دیروز خبری در مورد امکانات قابل توجه تبلیغ وهابیت با عنوان زیر خواندم که متن کامل آن را در این پست قرار می دهم و امیدوارم صحت نداشته باشد.

    پسران شیک پوش و دختران بد حجاب؟!

    پسران شیک پوش در میادین اصفهان

    ادامه »

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-07-07] [ 09:03:35 ب.ظ ]





      صورت كتيبه انسان كامل   ...

    بدان اى عزیز كه قرآن كریم صورت كتیبه انسان كامل است ، و قرآن به راست ترین و درست ترین راه هدایت كننده است . خداوند سبحان مى فرماید: ان هذا القرآن یهدى للتى هى اءقوم ؛  یعنى قرآن كریم عین صراط مستقیم است . قوله سبحانه : و ان هذا صراطى مستقیما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبیله ؛  هر كس كه حقیقت قرآن را در خود پیاده كرده است راه مستقیم به سوى هر خیر را پیموده است . و هر كس به هر اندازه كه واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است ، و به انسان كامل تقرب جسته است .

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-07-05] [ 08:44:34 ق.ظ ]





      مناظره سلمان فارسي با يكي از اصحاب   ...

    سلمان فارسی نمونه یک مسلمان واقعی است. او از جهت ایمان کامل بود و از جهت ساده زیستی در میان اصحاب ممتاز به شمار میآمد. حضرت محمد(ص) مراد و مقتدای او بود و در تمامی کارها از او الگو میگرفت. روزی سلمان با آن حضرت محمد(ص) نشسته بودند
    رسول خدا پرسیدند: کدامیک از شما در تمام روزگار روزه است؟ سلمان گفت: من یا رسول الله، پیامبر پرسش کردند: کیست از شما که هر شب تا صبح احیاء بدارد؟ سلمان پاسخ داد: یا رسول الله من، پس سؤال کردند: کدامین از شما هر شب قرآن را ختم میکند؟ باز سلمان گفت: من یا رسول الله، عمر غضبناک شد و گفت: یا رسول الله این شخص میخواهد بر ما قریش افتخار کند، این ادعاها را میکند
    پیامبر فرمودند: فلانی تو چه میدانی که سلمان در میان امت من مثل لقمان حکیم است از او بپرس تا برایت بیان کند.

    ادامه »

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-07-03] [ 10:36:15 ق.ظ ]





      پرتويي از فضايل حضرت علي عليه السلام   ...

    پيامبر خدا فرمودند: هر كس فضيلتي از علي عليه السلام بگويد يا بنويسد و يا به نوشته ايكه فضايل علي عليه السلام درآن نوشته باشد نگاه كند البته در حالي كه اقرار به آن داشته باشد و دوستدار حقيقي علي عليه السلام باشد، خداوند گناهانش را بيامرزد و فرشتگان تا زمانيكه اثري از آن نوشته باقي است براي او طلب آمرزش مي كنند، و اگر باغها و بوستان ها قلم و درياها مركب و جن شمارشگر، انس نويسنده شوند فضائل و كمالات و مناقب و خصائل و صفات علي را نتوانند به حساب آورند.

    حال تعدادي از صفات و خصلت هايي از درياي مواج علم و ايمان و عرفان مولاي متقيان كه از زبان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نقل شده است رابيان مي كنيم:

    اي علي! اگر نبود كه گروهي از نصاري آنچه را براي عيسي گفتند براي تو هم مي گفتند، درباره تو سخناني مي گفتم كه بر مردم گذر نمي كردي مگر اينكه خاك زير پايت را بر مي گرفتند و از زيادي اب وضويت شفا مي جستند لكن مرا بس، كه تو از مني  شيعيان تو روز قيامت با صورت هاي سفيد و نوراني بر منبر هايي از نور هستند.

    ادامه »

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-06-30] [ 10:09:26 ق.ظ ]





      الهي!   ...

    الهي! خوشا آنان كه در جواني شكسته شدند كه پيري خود شكستني است.

    الهي! خوشا آن دم كه در تو گمم.

    الهي! به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرينت نورم ده.

    الهي! كي الله گفت و لبيك نشنيد.

    الهي! آن كه تو را دوست دارد چگونه با خلقت مهربان نيست.

    الهي! از دردم خرسندم كه درمانش تويي.

    الهي! چه رسوايي از اين بيشتر كه گدا از گدايان گدايي كند.

    الهي! دربسته نيست ما دست و پا بسته ايم.

    الهي! چون تو حاضري چه جويم و چون تو ناظري چه گويم.

    الهي! كامم را به حلاوت كلامت شيرين بدار.

    الهي! از خواندن نماز شرم دارم و از نخواندن آن بيشتر.

    الهي! آن كه را عشقت نيست، ارزش نيست.

    الهي! به سوي تو آمدم به حق خودت مرا برمگردان.

    الهي! اگر بخواهم شرمسارم و اگر نخواهم گرفتار.

    برگرفته از الهي نامه ي حضرت آيت الله حسن زاده آملي دامت بركاته

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-06-26] [ 01:27:24 ب.ظ ]





      نكته روز   ...

    الامام الصادق عليه السلام

    ما استطعت ان تلوم العبد عليه فهو منه وما لم تستطع ان تلوم العبد عليه فهو منه فعل الله

    امام صادق عليه السلام مي فرمايند:

    هر چيز كه بتواني بنده را به سبب آن سرزنش كني كار خود اوست و هر چيز كه نتواني بنده را به سبب آن سرزنش كني كار خداست

    ( نه همه چيز جبري است و نه همه چيز اختياري است)

    بحار الانوار ج 5 ص 59

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-06-24] [ 08:29:58 ق.ظ ]





      قدر سحر   ...

    قال رسول الله صلي الله عليه و آله

    «خير وقت دعوتم الله عزوجل فيه الاسحار و تلا هذه الايه في قول يعقوب عليه السلام سوف استغفر لكم ربي و قال  اخرهم الي السحر»

    رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:

    بهترين وقتي كه در آن خداي عزوجل را بخوانيد و به درگاهش دعا كنيد سحر هاست،‌ و اين آيه را كه درباره گفتار حضرت يعقوب است تلاوت فرمود: « گفت به زودي آمرزش خواهم براي شما از پروردگار خود» دعا كردن براي آنها را تا سحر گاه به تاخير انداخت.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-05-13] [ 12:15:27 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

     

    «الهی من ذا الذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا و من ذا الذی انس بقربک فابتغی عنک حولا»

    خدایا کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را طلب کرد و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید.


    مناجاه المحبین للامام السجاد علیه السلام

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-05-01] [ 08:25:07 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    رسول الله صلی الله علیه و آله:

    «ما من شاب تزوج فی حداثه سته الا عج شیطانه یا ویله یا ویله یا ویله عصم منی ثلثی دینه فلیتق الله العبد فی الثلث الباقی»

    هیچ جوانی نیست که در ابتدای دوران جوانی خود ازدواج کند مگر اینکه شیطان او فریاد برآورد ای وای ای وای ای وای دو سوم دینش را از من حفظ کرد و برای حفظ یک سوم باقی مانده باید تقوای خدا را در پیش گیرد.

    بحار الانوار ج 100 ص 221

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-04-29] [ 11:17:14 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    امیر المومنین علی علیه السلام:

    ان الله سبحانه فرض فی اموال الاغنیاء اقوات الفقرا فما جاع فقیر الا بما متع به غنی والله تعالی سائلهم عن ذلک

    خداوند سبحان خوراک تهیدستان را  در اموال توانگران قرار داده هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به واسطه ی اینکه ثروتمندی از حق او بهره مند شده و خدای تعالی در این باره از او بازخواست می کند.

    نهج البلاغه  حکمت 328

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-04-20] [ 01:45:38 ب.ظ ]





      نصیب دروغگو   ...

    امیر المومنین علی علیه السلام:

    یکتسب الکاذب بکذبه ثلاثا : سخط الله علیه و استهاله الناس به و مقت الملائکه له

    دروغگو با دروغ خود سه چیز به دست می آورد : خشم خدا، نگاه تحقیر آمیز مردم و دشمنی فرشتگان

    غررالحکم ج 4418 ص 231

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-04-18] [ 01:42:00 ب.ظ ]





      آداب قضاوت   ...

    nt> Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    عظم صلی الله علیه و آله

    «مَنِ ابْتَلی بِالْقَضاءِ لایَقْضی وَ هُوَ غَضْبان؛ قاضی نباید هنگام عصبانیت به قضاوت بپردازد»

    امام علی علیه السلام : «مَنِ ابْتَلی بِالْقَضاءِ فَلْیُواسِ بَیْنَهُمْ فِی الْاِشارَةِ وَ فِی النَّظَرِ وَ فِی

    الْمَجْلِسِ؛ هر کس گرفتار منصب قضاوت شد، باید در اشاره کردن، نگاه کردن و شیوه نشستن،

    مساوات را در مورد دو طرف دعوا رعایت کند.

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-04-07] [ 11:38:14 ق.ظ ]





      تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم   ...

    تفسیربسم الله الرحمن الرحیم

    باب معانى اسماء و اشتقاق آنها
    بَابُ مَعَانِی الْأَسْمَاءِ وَ اشْتِقَاقِهَا

    1- عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَدّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع عَنْ تَفْسِیرِ بِسْمِ اللّهِ الرّحْمنِ الرّحِیمِ قَالَ الْبَاءُ بَهَاءُ اللّهِ وَ السّینُ سَنَاءُ اللّهِ وَ الْمِیمُ مَجْدُ اللّهِ وَ رَوَى بَعْضُهُمْ الْمِیمُ مُلْكُ اللّهِ وَ اللّهُ إِلَهُ كُلّ شَیْ‏ءٍ الرّحْمَنُ بِجَمِیعِ خَلْقِهِ وَ الرّحِیمُ بِالْمُؤْمِنِینَ خَاصّةً


    ترجمه :
    1- ابن سنان گوید: از امام صادق علیه السلام تفسیر (((بسم الله الرحمن الرحیم))) را پرسیدم، فرمود: باء بهاء (روشنى) خدا و سین سناء (رفعت) خداست و میم مجد (بزرگوارى) خداست و بعضى روایت كرده‏اند كه میم ملك (سلطنت) خداست و الله معبود هر چیزیست، رحمن مهربان است بتمام خلقش، رحیم مهربانست بخصوص مؤمنین.
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 154 روایة1

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-04-06] [ 12:38:28 ب.ظ ]





      ثمره گرسنگی   ...

    رسول الله فی حدیث المعراج:

    یا رب ما میراث الجوع؟ قال الحکمه و حفظ القلب و التقرب الی و الحزن الدائم و خفه المئونه بین الناس و قول الحق و لا یبالی عاش بیسر او بعسر


    در معراج، پیامبر اکرم به خداوند عرضه داشت : پروردگارا ثمره گرسنگی چیست؟ فرمود: حکت و نگه داشتن قلب، و قرب به من و حزنی دائم و زندگی سبکبار بین مردم و حقگویی، و اهمیتی نمی دهد در سختی زندگی می کند یا در آسانی

    مستدرک الوسائل ج 2 ص 218

     

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-04-04] [ 12:49:07 ب.ظ ]





      گواهی   ...

    دوست دارم هر شب برای دلم گواهی عدم خلاف بگیرم .

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-04-02] [ 10:47:49 ق.ظ ]





      لزوم حفظ تعادل در دوستی   ...

    امیر المومنین علی علیه السلام :

    أبذل لصدیقک کل الموده و لا تبذل له کل الطمأنیننه

    هر چه محبت داری نثار دوستت کن اما هر چه اطمینان داری به پای او مریز

    بحار الانوار ج 71 ص 16

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-03-31] [ 10:17:42 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    اي حيوان ناطق بدان:

    بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را

    هرگز نتوان دید جمال احدی را

    و بدان فرودگاه شیطان خودبینی و تکبر است برای همین است که شیطان به عزت خدا قسم خورد همه را اغوا کند جز مخلصین را و ویژگی انسان با اخلاص آن است که آنقدر محو جمال و جلال خداست که نه در فکر و نه در عمل هیچ توجهی به خویش ندارد.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-03-30] [ 11:25:57 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله

    ما اخلص عبد لله اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه

    هیچ بنده ای برای خدا چهل بامداد اخلاص نورزید مگر اینکه چشمه های حکمت از دلش بر زبانش جاری شد.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-03-29] [ 09:43:06 ق.ظ ]





      نکته روز   ...


    چهار راه رسیدن به آرامش

    1- نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا

    2- نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا

    3- نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا

    4- نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-03-25] [ 12:26:28 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    قال الامام علی علیه السلام

    لرجل ساله ان یعظه

    لا تکن ممن یرجو الاخره بغیر العمل، و یرجی التوبه بطول العمل، یقول فی الدنیا بقول الزاهدین و یعمل فیها بعمل الراغبین

    امام علی علیه السلام فرمود:

    «در اجابت شخصی که از او نصیحت خواست»

    از کسانی مباش که آخرت را بدون انجام اعمال صالح می خواهند، و توبه را با آرزوهای دراز تاخیر می اندازند، و درباره دنیا همچون زاهدان سخن می گویند، ولی همچون دنیا پرستان عمل می کنند.

    نهج البلاغه/ الحکمه 150

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-03-22] [ 08:32:33 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

     

    قال رسول الله صلی الله علیه و آله

    لما سئل عن حق الوالدین علی ولدهما: هما جنتک و نارک

    پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به سوال از حق پدر و مادر بر فرزندشان فرمودند: آن دو بهشت و دوزخ تو هستند ( نیکی کردن به آنها تو را به بهشت می رساند و بدی کردن به دوزخ)

    الترغیب و الترهیب ج 3 ص 316

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-03-21] [ 11:28:17 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    امیر المومنین علی علیه السلام:

    نحن نرید الّا نموت حتی تتوبَ و نحن لا تتوبُ حتّی نموتَ

    «قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم»


    شرح ابن ابی الحدید ج 20 ص 329

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-03-18] [ 10:33:45 ق.ظ ]





      شهادت مشعلدار هدایت   ...

     

    شهادت حضرت امام علی االنقی (ع) تسلیت باد.

     

    دل را شراره غم تو پُر شرار كرد                             داغ تو قلب خسته دلان، داغدار كرد

    اى سرو بوستان ولا از غم تو چرخ                              جارى ز دیده اشك چو ابر بهار كرد

    با كشتن تو قاتلت اى هادى امم                                خود را به نزد ختم رسل شرمسار كرد

    هرگز ندیده دیده تاریخ تا كنون                                    چون قاتل تو كو ستم بى شمار كرد

    دشمن فكند گوشه زندان ز راه كین                                 هر كس ز مِهر، دوستیت اختیار كرد

    رویش سیاه باد كه آن خصم بد منش                               روز زمانه تیره‌تر از شام تار كرد

    در ماتم تو چاك گریبان خویش را                                        فرزند داغدار تو با حال زار كرد

    بر تربت تو مادر پهلو شكسته‌ات                                      اشك از بصر چو گوهر غلطان نثار كرد

    اى شمع برفروخته عشق، اهل دل                                    طوف حریم پاك تو پروانه‌وار كرد

    باشد گداى خاك نشینت كسى كه او                                  خود را مقیم درگهت اى شهریار كرد

    هر كس غلام كوى تو گردید بى گمان                               بر صاحبان تاج و نگین افتخار كرد

    از لطف خویش «حافظى» دل شكسته را                                یزدان به سفره كرمت ریزه خوار كرد


    محسن حافظی

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-03-16] [ 11:20:48 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    ...گویند

    که زبان هر صبح و عصر به سایر اعضای بدن می گوید: چگونه اید؟ اعضای بدن می گویند: خوبیم اگر تو بگذاری.

    زهر الربیع صفحه 201

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-03-12] [ 09:34:02 ق.ظ ]





      جان جهان   ...

    بتو دل بستم و غیر تو کسی نیست مرا

    جز تو ای جان جهان دادرسی نیست مرا

    عاشق روی توام ای گل بی مثل و مثال                                            بخدا غیر تو هرگز هوسی نیست مرا

    با تو هستم ز تو هرگز نشدم دور، ولی                                              چه توان کرد که بانگ جرسی نیست مرا

    پرده از روی بینداز بجان تو قسم                                                          غیر دیدار رخت ملتمسی نیست مرا

    گر نباشی برم ای پردگی هرجایی                                                      ارزش قدس چو بال مگسی نیست مرا

    مده از جنت و از خور و قصورم خبری

    جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

    دیوان امام"مجموعه اشعار امام خمینی رحمه الله علیه”

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-03-11] [ 11:48:54 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

    زمانی را برای کار کنار بگذار چون بهای موفقیت است

    زمانی را برای مطالعه کنار بگذار چون اساس دانایی است

    زمانی را برای تفکر کنار بگذار چون سرچشمه قدرت است

    زمانی را برای خنده کنار بگذار چون خنده موسیقی روح است

    زمانی را برای بازی و تفریح کنار بگذار چون تنها راه حفظ جوانی است

    زمانی را برای اندوه کنار بگذار چون آغاز شفای روح است

    و زمانی را برای بخشیدن کنار بگذار

    زیرا تنها در بخشیدن است که معنای حقیقی زندگی را درک می کنیم.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-03-10] [ 11:44:59 ق.ظ ]





    دنیا دو روز است؛ آن روز که با تو نیست، صبور باش و آن روز که با توست، مغرور نباش زیرا هر دو پایان پذیر است.

    Life happens in only two days, When it’s the day that everything seems all against you, be patient And when it’s your day of triumph, don’t be arrogant; For both will be over in no time .

     

    موضوعات: نکته روز لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-03-09] [ 11:51:35 ق.ظ ]




      نکته روز   ...
       

      نکته روز   ...

    ای کاش هیچ بودن عالم امکان را درک می کردیم؛ و برای هیچ اینقدر ارزش و اعتبار قائل نمی شدیم؛ و بر سر هیچ این همه با هم نزاع  نمی کردیم.

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-03-08] [ 08:33:51 ق.ظ ]





      نکته روز   ...

     

    الامام علی علیه السلام:

    «عجبت لاقوام یحتمون الطعام مخافه الاذی کیف لا یحتمون الذنوب مخافه النار»

    در شگفتم از مردمی که از غذا پرهیز می کنند مبادا به سلامتیشان آسیب برساند، چگونه از گناهان که آنان را به آتش می افکند پرهیز نمی کنند.

                                               بحارالانوار ج 75 صفحه 41

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [شنبه 1390-03-07] [ 01:33:08 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    لطفا نظرات خود را در مورد مفهوم شعر زیر برای ما ارسال فرمائید:

    مرجان لب لعل تو مرجان مرا قوت

    یاقوت نهم نام لب لعل تو یاقوت

    قربان وفاتم به وفاتم گذری کن

    تابوت همی بشنوم از رخنه تابوت

    موضوعات: نکته روز  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-03-05] [ 08:31:24 ق.ظ ]





    1 2

      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما