مدرسه علمیه جامعة النوراصفهان
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


آمار

  • امروز: 14
  • دیروز: 7
  • 7 روز قبل: 26
  • 1 ماه قبل: 169
  • کل بازدیدها: 37933


  • السلام علیک یا ابا صالح المهدی



      توصیه امام موسی کاظم علیه السلام دربرنامه ریزی اوقات   ...

     

    میلاد با سعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام برتمامی شیعیان مبارک باد.

    امام موسی کاظم علیه السلام با بیانی الهام گرفته از وحی الهی، در سفارش به مناجات و عبادت خداوند می فرمایند:

    «بکوشید که اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای مناجات با خدا، بخشی را برای امور زندگی، و ساعتی را برای معاشرت با دوستان و افراد مطمئن ـ کسانی که عیب های شما را به شما بشناسانند و در نبود شما، دوستدار شما باشند ـ و بخشی را هم برای تفریحات و لذت های حلال خالی کنید که به وسیله این تفریحات حلال است که می توانید سه برنامه قبلی را درست انجام دهید»


    سلام خدا بر تو ای هفتمین خورشید هدایت

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1394-08-27] [ 10:27:00 ق.ظ ]





      انگیزه و آثار بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره)   ...

    بزرگترین حادثه عالم

    زمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند بعضی بر بعضی، زمان یک موجود ساری متحرک است و متعین و هیچ فرقی ما بین قطعه ای با قطعه ای دیگر نیست. شرافت زمان ها یا نحوست زمان ها به واسطه قضایائی است که در آنها واقع می شود. اگر چنانچه شرافت زمان به واسطه حادثه ای است که در آن زمان واقع می شود، باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم(ص) در سرتاسر دهر ” من الازل الی الابد” روزی شریفتر از آن نیست، برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده است . حوادث بسیار بزرگی در دنیا اتفاق افتاده است.بعثت انبیا بزرگ، انبیاء اولوالعزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لکن حادثه ای بزرگتر از رسول اکرم  در عالم وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست. بعثتی که بعثت رسول ختمی است و بزرگترین شخصیت های عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی، و این حادثه در یک همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف، و همچو روزی ما دیگر درازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1393-03-05] [ 06:04:00 ب.ظ ]





      سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر مبارک باد   ...

    پسرم می پرسد : تو چرا می جنگی؟

    من تفنگم در مشت کوله بارم بر پشت بند پوتینم را میبندم

    مادرم آب و آیینه و قران در دست روشنی در دل من میبارد

    بار دیگر پسرم می پرسد: تو چرا میجنگی

    با تمام دل خود میگویم

     

    تا چراغ از تو نگیرد دشمن …

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1393-03-02] [ 11:25:00 ق.ظ ]





      اعتکاف؛شرایطی خاص برای خدا یابی   ...

     

    بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

     


    ] …وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ ِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ. [ [1]
    … و نیز به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم و با آن‌ها عهد بستیم كه خانة مرا براى طواف‏كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه و آماده كنند.[2]


    مسلّم در اعتکاف برای معتکف زمینة ظهور برکاتی خاص فراهم می‌گردد. از خدا می‌خواهیم به حق آن امام بزرگی که برکت وجود مقدسش را در این روزها به بشریت مرحمت فرموده، برکات خاص خود را برای معتکفین مقرر و مستدام بدارد.
    روایات صادرشده از معصوم خبر از آن دارد که اعتکاف برکات زیادی برای معتکف به همراه دارد و لذا باید سعی کنیم طوری آداب و ادب اعتکاف را انجام دهیم که نهایت بهره‌های مورد نظر را ببریم. در روایت از رسول خدا(ص) داریم: «مَنِ اعْتَکَفَ ایماناً وَ احْتِساباً عُفِوَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبه»؛[3]  هرکس برای خدا و با ایمان کامل معتکف شود، گناهان گذشتة او بخشیده می‌شود.
    باز در روایت از آن حضرت داریم: «اَلْمُعْتَکِفُ یَعْکُفُ الذُّنُوبَ وَ یَجْرِی لَهُ مِنَ الْأجْر، کَآجْرِ عامِلِ الْحَسَناتِ کُلَّها»؛[4] معتکف از گناهان باز می‌ایستد و بدین وسیله اجری مانند اجر کسی که همة نیکی‌ها را انجام می‌دهد، خواهد داشت.

    و نیز می‌فرمایند: «…مَنِ اعْتَکَفَ یَوْماً ابْتِغاءَ وَجْهَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ جَعَلَ اللهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّارِ ثَلاثَةِ خَنادق اَبْعَدَ مِمّا بینَ الْخافِقَین»؛[5] هرکس روزی را معتکف شود برای جلب نظر خدای عَزَّ وَ جَلّ، خداوند بین او و آتش جهنم سه خندق فاصله می‌اندازد که فاصله‌ی هر خندقی بیشتر از فاصله‌ی مغرب و مشرق است. یعنی میل‌ها و اعمالی که منجر به ورود او به جهنم می‌شود در او از بین می‌رود.
    چنانچه مل1احظه می‌فرمایید؛ اعتکاف بهره‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. عمده آن است که سعی کنیم حالاتی را در خود ایجاد کنیم که آن بهره‌ها و برکات برای ما محقق شود.
    در روایت داریم که پیامبرf هر سال ده روز آخر ماه رمضان را در مسجد معتکف می‌شدند و حتی آن سالی که به جهت جنگ بدر نتوانستند معتکف شوند، سال بعد بیست روز معتکف شدند.[6] و این عمل آن حضرت، اولاً: اهمیت اعتکاف را می‌رساند. ثانیاً: ما را متوجه برکاتی می‌کند که رسول‌خداf با آن همه عظمت و قربی که دارا بودند، به آن برکات نیاز داشتند و عملاً از طریق اعتکافْ راهِ قلبِ خود را به سوی آسمان غیب باز نگه می‌داشتند.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1393-02-22] [ 04:26:00 ب.ظ ]





      ايمان شهيدان   ...

    شهيد

    ايمان، عطر خوشبوى گلهاى گلستان اسلام است.

    ايمان، درس عشقى است که شهيدان آن را از دفتر توحيد خوانده‌اند.

    ايمان، بالاترين نمره قبولى در کلاس مقاومت و ايثار است.

    ايمان، برترين و بالاترين مدالى است که شاگردان اول دانشگاه جبهه به گردن مى‌آويزند.

    ايمان، موشک فضاپيمايى است که شهيدان با آن از خاک تا به افلاک سفر کردند.

    ايمان، چشمه زلالى است که شهيدان را در آن غسل شهادت دادند و جاودانه شدند.

    ايمان، مهر تائيدى است بر تلاش خستگى‌ناپذير سينه سرخان مهاجر.

    ايمان، شمع فروزان محفل عشق است که شهيدان عاشقانه بر گرد آن چرخيدند، تا 

    ادامه »

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1392-07-03] [ 12:56:00 ب.ظ ]





      بیانات مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن   ...

     

    اول ماه مبارك رمضان ۱۴۳۴

    بسماللهالرّحمنالرّحيم
    خيلى متشكريم از برادران عزيز؛ قرّاء و تاليان و ذاكران عزيزى كه امروز اين جلسهى ما را معطر و نورانى كردند با كلمات شريفهى قرآن و آيات و ذكر الهى و ياد و مدح پيغمبر و اهل بيت (عليهمالسّلام). خيلى جلسهى خوبى بود امروز؛ از اول تا به آخر، بحمدالله جلسه، جذاب و مفيد و پرمغز و هنرمندانه بود؛ بخصوص بعضى از بخشهاى آن، كه حقيقتاً برجسته بود.
    خداى متعال را شاكريم كه ما را با قرآن مأنوس كرد. جامعهى مسلمان ما تا قبل از سالهاى پيروزى انقلاب، با اينكه علاقهمند به قرآن بود، عاشق قرآن بود، اما مأنوس با قرآن نبود. اين هم از بركات انقلاب است كه جوانهاى ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگى براى فراگيرى، بحمدالله در اين ميدان وارد شدند و پيشرفت كردند. ولى اينها مقدمه است؛ مقدمهى براى فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. يك مسئله، مسئلهى احترام ظاهرى و پاسداشتن از حرمت قرآن است به معناى الفاظ قرآن، اصوات قرآنى؛ اين در جاى خود چيز محترم و مهمى است. مسئلهى بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنى است؛ سبك زندگى را منطبق با قرآن قرار دادن.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1392-04-23] [ 11:09:00 ق.ظ ]





      بهانه سیزده رجب   ...

    سیزده کلام زیبا از امیر سخن و بیان


    سیزده کلام رسا از امیر سخن و بیان

    1.عزیزترین عزت ها

    قالَ عليه السلام : اءعَزُّ الْعِزِّ الْعِلْمُ، لاِ نَّ بِهِ مَعْرِفَةُ الْمَعادِ وَ الْمَعاشِ، وَ أ ذَلُّ الذُّلِّ الْجَهْلُ، لاِ نَّ صاحِبَهُ اءصَمُّ، اءبْكَمٌ، اءعْمى ، حَيْرانٌ.

    فرمود: عزيزترين عزّت ها علم و كمال است ، براى اين كه شناخت معاد و تاءمين معاشِ انسان ، به وسيله آن انجام مى پذيرد.

    و پست ترين ذلّت ها جهل و نادانى است ، زيرا كه صاحبش هميشه در كرى و لالى و كورى مى باشد و در تمام امور سرگردان خواهد بود. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر حلوانى : ص 70، ح 65.

    2.*نشان انسانیت

    قالَ عليه السلام : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلى قَدْرِ هِمَّتِهِ، وَ شُجاعَتُهُ عَلى قَدْرِ نَفَقَتِهِ، وَ صِداقَتُهُ عَلى قَدْرِ مُرُوَّتِهِ، وَ عِفَّتُهُ عَلى قَدْرِ غِيْرَتِهِ.

    فرمود: ارزش هر انسانى به قدر همّت اوست ، و شجاعت و توان هر شخصى به مقدار گذشت و إ حسان اوست ، و درستكارى و صداقت او به قدر جوانمردى اوست ، و پاكدامنى و عفّت هر فرد به اندازه غيرت او خواهد بود. همان ص 46، ح 12.

    3.*دو گروهی که از دنیا خیر می‌بینند

    قالَ عليه السلام : لاخَيْرَ فِى الدُّنْيا إ لاّ لِرَجُلَيْنِ: رَجَلٌ يَزْدادُ فى كُلِّ يَوْمٍ إ حْسانا، وَ رَجُلٌ يَتَدارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ، وَ اءنّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ، وَاللّه لَوْسَجَدَ حَتّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ ما قَبِلَ اللّهُ مِنْهُ إ لاّ بِوِلايَتِنا اءهْلِ الْبَيْتِ.

    فرمود: خير و خوبى در دنيا وجود ندارد مگر براى دو دسته :

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1392-03-02] [ 07:44:00 ب.ظ ]





      فتح خرمشهر فتح ارزش های اسلامی...   ...

    فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.”

    در خیال خرمشهر که کنار کارون آرام نشسته بود، هیچ صدای خمپاره ای نبود. نخلستان هایش صدای چرخ های تانک را تا آن روز نشنیده بود، تا شهریور ماه ۵۹ که خرمشهر، خونین شهر شد. پس از گذشت روزهای تاریک و پر دود اسارت، در سوم خرداد ۱۳۶۱ شهر از اشغال درآمد. خرمشهر نخل های سوخته،نخل های بی سر…

    فتح خرمشهر (سوم خرداد ۱۳۶۱)در تاریخ جنگ ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود که در سراسر میهن اسلامی ما مردم را به وجد آورد.

    با اعلام خبر فتح خرمشهر مردم ایران بسان خانواده‌ای بزرگ که فرزند از دست رفته خود را باز یافته است اشکهای شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین صحنه‌های شورانگیز این نبرد کردند.

    برای پی بردن به عظمت این نبرد حماسی کافی است بدانیم که نیروهای متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما برای آزادی خرمشهر در اطلاعیه‌ای به نیروهای خود دستور داده بودند که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای عراق محسوب دارند.

    همچنین تجهیزات و امکانات دفاعی دشمن در این منطقه نشان می‌داد که عراق خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قیمت،‌ این شهر را در تصرف نیروهای خویش نگهدارد.

    هنگامی که مرحله اول و دوم عملیات بیت‌المقدس به پایان رسید و رزمندگان ما در اطراف خرمشهر مستقرشدند، رادیوی رژیم بعثی، می‌کوشید در تبلیغات کاذب خود، حضور نیروهای عراق را در خرمشهر به رخ بکشد تا توجیهی برای ترمیم روحیه نیروهای شکست خورده و رو به هزیمت عراق باشد.
    فتح خرمشهر در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، موجب شد که بخش قابل توجهی از نیروهای مهاجم عراقی به اسارت نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآیند.
    نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس که برای رها سازی خرمشهر از سلطه‌ نیروهای مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت ماه تا چهارم خرداد ما ۱۳۶۰ به طول انجامید.
    این نبرد حماسی علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ طلبی‌های دشمن مهاجم وارد ساخت.
    کوتاه سخن اینکه عملیات بیت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی ۸ سال دفاع مقدس ثبت شده است.

    اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهیدان گذر کنیم و تاریخ نقش بسته بر سنگرها را مرور کنیم، خواهیم دید که مجموعه شهیدان سوم خرداد ۱۳۶۰ الگویی کوچک از ملت مقاوم ایران است که چونان سپهری پر ستاره می درخشد.

    شادیهای به یاد ماندنی خودجوش و سراسری پس از آزادسازی خرمشهر نیز برگ دیگری از این حماسه ملی بود و نشان داد که مردم سراسر اقطار و بلاد ایران اعم از آن که هرگز خرمشهر را به چشم دیده باشند یا نه چگونه از شنیدن خبر این پیروزی ساعتها به دست افشانی و پایکوبی پرداختند وهزیمت دشمن اشغالگر را از خاک میهن جشن گرفتند.

    سوم خرداد یک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی. لذا به حق می توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردمی در همه صحنه هاست.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 06:42:00 ب.ظ ]





      عزم حماسه   ...

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1392-01-05] [ 08:16:00 ب.ظ ]





      حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی   ...
     

    فریاد حماسه های خاموشیم ما

    در رونق اقتصاد می کوشیم ما

    در لحظه به لحظه ی سیاست امسال

    پیراهنی از حضور می پوشیم ما

    ***

    با دست پر از عشق و دعا می آییم

    با پرچمی از حماسه ها می آییم

    در خط سیاسی - اقتصادی فردا

    با لشکریان شهدا می آییم

    ***

    ما باغ پر از گلاب یاسی داریم

    و چادر خاکی حماسی داریم

    “سالی که نکوست از بهارش پیداست”

    امسال حماسه ای سیاسی داریم

    ***

    زیباست؛ جهاد اقتصادی زیباست

    هر لحظه حماسه ای جهادی زیباست

    فریاد بزن حماسه ای در راه است…

    فریاد سیاسی و عبادی زیباست


    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 07:45:00 ب.ظ ]





      تصور فاطمه(س)برای انسان های معمولی دشوار است   ...

     

    حضرت آیت الله خامنه ای درباره عظمت شخصیت حضرت فاطمه(س) فرمودند: مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتی است که تصور آن برای انسان های معمولی، یا ممکن نیست یا دشوار است.

     فاطمه زهرا، صدیقه کبری (س)، بزرگترین بانوی تاریخ بشر، افتخار اسلام، افتخار این دین و افتخار این امت است.

    مقام فاطمه زهرا(س) از جمله آن مقاماتی است که تصور آن برای انسان های معمولی، انسان های متعارف - امثال ما - یا ممکن نیست، یا دشوار است، معصوم است دیگر. نه به حسب مسوولیت رسمی، پیغمبر است، نه به حسب مسوولیت رسمی، امام و جانشین پیغمبر است اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است.

    ائمه هدی (ع) نام مبارک فاطمه زهرا(س) را با عظمت و با تجلیل می بردند؛ از معارف صحیفه فاطمی نقل می کردند، اینها چیزهای بسیار عظیمی است. فاطمه زهرا(س) این است.

    آنچه در زندگی ظاهری آن بزرگوار وجود دارد، از یک سو علم و حکمت و معرفت است، که حتی در خطبه ای مثل خطبه فدکیه معروف آن بزرگوار که هم شیعه آن را نقل کرده است، هم اهل سنت لااقل بعضی از فقرات آن را نقل کرده اند - بعضی هم همه آن خطبه را نقل کرده اند - وقتی نگاه می کنید در حمد و ثنای این خطبه، در مقدمات این خطبه، می بینید یکپارچه حکمت و معرفت از زبان دربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه برای ما باقی مانده - در آنچنان موقعیتی که بحث تعلیم نبود، خطاب مربوط به علم و معرفت نبود، در واقع یک محاجه سیاسی بود - در عالی ترین سطحی که برای ما قابل درک است، در این خطبه مبارکه، معارف الهی و معارف اسلامی ذکر شده است.

    از سوی دیگر، زندگی آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت، مثل یک سرباز فداکار در عرصه های مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران کودکی در مکه، در شعب ابی طالب، در کمک رسانی و روحیه دهی به پدر بزرگوارش، تا همراهی با امیرالمؤمنین(ع) در مراحل دشوار زندگی در مدینه، در آن جنگ ها، در آن غربت ها، در میان آن تهدیدها، در آن سختی زندگی مادی و فشارهای گوناگون و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنی بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیماری، در همه این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است، یک حکیم مجاهد، یک عارف مجاهد.

    * از بیانات رهبر انقلاب در سیزدهم خرداد ۱۳۸۹

    موضوعات: مناسبت ها, 14معصوم  لینک ثابت



     [ 06:18:00 ب.ظ ]





      ماجرای تلخ گل   ...

     

    باغ از يك سو در آتش، خرمن گل يك طرف
    غنچه ى نشكفته يك سو، دامن گل يك طرف

    مى زند آتش به جان بلبل حسر نصيب
    غارت گلچين ز يك سو، چيدن گل يك طرف

    شعله در باغ ولايت سر كشيها كرد و، سوخت
    غنچه ى را پيراهن از يك سو، تن گل يك طرف

    اى دريغا در ميان شعله هاى كينه سوخت
    غنچه را تن يك طرف، پيراهن گل يك طرف

    بلبل پر بسته را از باغ بيرون مى برند
    خس ز يك سو، خار يك سو، دشمن گل يك طرف

    مى زند اين تازيانه، مى زند آن با غلاف
    قنفذ از يك سو، مغيره، دشمن گل، يك طرف

     يك طرف، بيشرمى آتش بيار معركه
    ماجراى تلخ سيلى خوردن گل، يك طرف

    يك طرف، بر روى نازكترز گل سيلي زدن
    ديدن بر روي خاك افتادن گل ، يك طرف

    يك طرف گستاخى گلچين و ظلم خار و خس
    سوختن از بعد پرپر كردن گل، يك طرف

    عاقبت دست خدا را اين محن از پا فكند
    كشتن گل يك طرف، سوزاندن گل يك طرف

    طاقت از دست تماشا برد در آن گيرو دار
    شعله از يك سو، به خون غلطيدن گل يك طرف

    در ميان دودها و شعله ها پيچيده بود
    ناله ى بلبل ز يك سو، شيون گل يك طرف

    محمد علی مجاهدی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 01:01:00 ب.ظ ]





      کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود   ...

     

     

     

    سِر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود

    کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

    چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ

                  پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود         


    چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان                                             

                در کویر تفته جا می ماند اگر زینب نبود                                                                                                      

    از طراز نغمه وا می ماند اگر زینب نبود                                            
     
    در طلوع داغ اصغر، استخوان اشک سرخ                                            

    در گلوی چشم ها می ماند اگر زینب نبود                                           

                                                ذوالجناح دادخواهی، بی سوار و بی لگام

                                              در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود

                                          در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب

                                                 پشت کوه فتنه ها می ماند اگر زینب نبود


    قادر طهماسبی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-12-27] [ 07:10:00 ب.ظ ]





      نام گذاری حضرت زینب(س)از جانب خدا   ...

     

    «میلاد عمه سادات مبارک»

     

    هنگامى كه زينب (س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا (س) او را نزد پدرش اميرالمؤ منين (ع) آورده و گفت : اين نوزاد را نامگذارى كنيد! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى افتم . 

    در اين ايام حضرت رسول اكرم (ص) در مسافرت بود. پس از مراجعت از سفر، اميرالمؤ منين على (ع) به آن حضرت عرض كرد: نامى را براى نوزاد انتخاب كنيد. رسول خدا (ص) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى گيرم . 

    در اين هنگام جبرئيل (ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پيامبر(ص) ابلاغ كرده و گفت : 

    نام اين نوزاد را ((زينب )) بگذاريد! خداوند بزرگ اين نام را براى او بر برگزيده است . 

    بعد مصايب و مشكلاتى را كه بر آن حضرت وارد خواهد شد، بازگو كرد. پيامبر اكرم (ص) گريست و فرمود: هر كس بر اين دختر بگريد، همانند كسى است كه بر برادرانش حسن و حسين گريسته باشد.

    فاطمه زهرا (س) دل پيامبر، ص 854

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 04:00:00 ب.ظ ]





      زیارتش بهانه نمی خواهد   ...

    سرت را به شيشه پنجره تكيه داده اى. ماشين از پليس راه مى گذرد و هر لحظه به شهر نزديك تر مى شود، دلت بهانه مى گرفت، هواى او را كرده بود كه پا در سفر گذاشتى از لحظه اى كه ساك را بسته اى و راه افتاده اى هر لحظه بى تابتر شده اى از بلنداى جاده به شهر خيره مى شوى نگاهت از روى ساختمان ها مى گذرد. چشمان تشنه ات در التهاب عطش مى سوزند. چيزى را مى كاوند كه خود نمى دانى، دلت گواهى روشنى مى دهد. در تابش نور آفتاب تشعشع خيره كننده «گنبد طلايى» حرمش چشمانت را به آتش مى كشد. نگاه تشنه ات بر روى گنبد قفل مى شود، مى ماند. گويى به آنچه مى طلبيده رسيده است…

    ضريح،لحظه اى تا بى نهايت…

    كفش هايت را كه به «كفش دارى» مى سپارى ديگر خودت نيستى كه پيش مى روى. اكنون لبريز از شور و عطشى. تشنه اى هستى كه هر لحظه به آب نزديكتر مى شود. اما تو هر چه از درياى عشق اهل بيت بنوشى تشنه تر خواهى شد. نگاهت از لابه لاى نور«چلچراغ سبز وسرخ وزرد» كه چون ملائك دور تا دور «رواق ها» صف كشيده اند مى گذرد و

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-12-02] [ 12:29:00 ب.ظ ]





      حضرت معصومه(س)   ...

     

    زندگانى حضرت فاطمه معصومه(عليها سلام)

    از میان فرزندان  بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع) ، دو فرزند ایشان يعنى حضرت امام على بن موسى الرضا(ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگیهای خاص برخوردار بوده اند تا  ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

    پس از 25 سال که از تولد حضرت امام رضا (ع) گذشته بود ، حضرت فاطمه معصومه(ع) در اوّلين روز ماه ذى قعده سال 173 هـ ق، در شهر مدينه منوّره چشم به جهان گشود، آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک يک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون(س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش يافته اند. اين در حالى است که پدر بزرگوارشان پيوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان ، هنگامى که حضرت معصومه(س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسيدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا(ع) قرار گرفت. با آغاز خلافت مأمون اين خليفه مکار عبّاسى، او نيز همانند اسلاف غدّارش براى مقابله بانفوذ روبه گسترش تعاليم امامان معصوم و اهل بيت(ع) عصمت و طهارت بر دل هاى مشتاقان و جلوگيرى از انسجام سياسي شيعيان حضرت علي(ع) به ترفندى ديگر متوسّل شده و امام رضا(ع) را به پايتخت خود «مرو» دعوت نمود. امام با اکراه اين دعوت را پذيرفتند و بدون اين که

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-12-01] [ 03:46:00 ب.ظ ]





      میلاد امام حسن عسکری(ع) مبارک   ...

                                                                                                                                             

    از ازل آب و گلم گفت : که من کوثری ام / فاطمی دین و حسینی ، حسنی ، حیدری ام
    همه ی دلخوشی ام ای گل زهرا (س) این است/ که خوش اقبال از این مرحمت داوری ام
    سر در قصر بهشتی دلم بنوشتند / که مسلمان مرام حسن عسگری ام
    چه کسی مثل من دل شده دلبر دارد ؟ /  چه کسی مثل تو ای دوست کند دلبری ام ؟
    من که مجنونم و آشفته - تورا می خوانم / سربازار غمت-یوسف من - مشتری ام
    به همه نسل بنی فاطمه سوگند که من /تا صف حشر بگویم که علی اکبری ام
    آری آری بخدا کف زدن اینجاست حلال / که حسن داده مرا وعده دیدار و وصال
    آسمان مهر وتولای تو داردآقا / عرش درسینه تمنای تو دارد آقا
    حور و قلمان بهشت اند گدای نفست / باغ رضوان سر سودای تو دارد آقا
    از شعاع افق چشم تو بالاتر چیست؟ / ماه سودای قدم های تو دارد آقا
    هل اتا آید وآقایی تو می خواند / جبرئیل آیت غرای تو دارد آقا
    عرصه محشر وآغاز شفاعت از توست / عالمی حسرت فردای تو دارد آقا
    گوشه صحن وسرایت ، حرم آل عباست / خاک سرداب گل پای تو دارد آقا
    زیر پایت نظر افکن که تماشا دارد / دل آواره به خاک قدمت جا دارد
    وای اگر جلوه کنی ! - جلوه نکرده این است / هرچه خون است به پای علمت می ریزد
    بی تو خورشید خریدار ندارد یعنی ، / هرچه نور است ز عرش حرمت می ریزد
    عمر نوح ای همه روح - تو را لازم نیست / کشتی نوح از این عمر کمت می ریزد
    از دل خسته خداوند نگیرد غم تو / که سرور از دل دریای غمت می ریزد
    دست خالی نرود هیچکس از درگه تو / از تهیدستی سائل درمت می ریزد
    تو ابالمهدی (عج) زهرایی(س) ودوم حسنی (ع) /مجتبای دگر فاطمه (س) - آقای منی
    تاکه من چون حسن عسگری (ع)آقا دارم /ز عیار گل دلبر دل زیبا دارم
    زندگی زیر لوایش چه صفایی دارد ! / روزگار خوشی از این قد و بالا دارم
    با محبت تر از این جمله ندارم در دل / که به بالای سرم مثل تو بابا دارم
    به وجود تو امام حسن عسگری(ع) است / که به کنعان دلم یوسف زهرا (س) دارم
    ای بنازم به مقامت که امانت داری / من امان نامه ز امضای تولا دارم
    حاجت روی جگر گوشه تو ما را کشت / ای بسا دست توسل به تو مولا دارم
    مادرت منتظر آمدن مهدی (عج) توست / صبح میلاد تو هنگامه هم عهدی توست
    سامرا خاک گل ماست خدا می داند / خاک من از گل مولاست خدا می داند
    نظر از سامره بردار دلم را بنگر / حرم عسگری اینجاست خدا می داند
    نه من از کوی تو دورم به همین منزل چند / بعد منزل نه به اینهاست خدا می داند
    حج تویی کعبه تویی در دل من خانه توست / طوف کوی تو مهیاست خدا می داند
    حرم و گنبد و گلدسته تو در عرش است / عرش زوار دل ماست خدا می داند
    طلب و دعوت و همت همگی نزد شماست / ورنه دل قافله پیماست خدا می داند
    بین مانیست کمی فاصله یابن الهادی (ع) / جز من و گرد همین قافله یابن الهادی (ع)

    شاعر :محمود ژولیده

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-11-30] [ 03:08:00 ب.ظ ]





      استقلال آزادی جمهوری اسلامی   ...

     

    «استقلال، آزادی، جمهوریاسلامی»

    بخش نخست این شعار «استقلال، آزادی» است. این بخش آزادی از استعمار بیگانگان خارجی و استبداد فردی داخلی را بیان می کند. نیروهای آزادی خواه در جریان انقلاب مشروطه پیشرفت و تکامل ایران را در دو امر می دیدند؛ از یک سو، قطع ید اجانب از دست اندازی هایشان به منافع ملت ایران و از سوی دیگر، برچیدن بساط استبداد و قدرت بی حد و حصر فردی. همین مسئله نیز در انقلاب اسلامی باعث گرد آمدن نیروهای آزادیخواه به دور یکدیگر شد. پیام های انقلابی آیت الله خمینی (ره) بر همین دو نکته تاکید داشت و همین امر نیز باعث شد تا نیروهای آزادی خواه بر حول محور رهبری او جمع شوند. 
    «استقلال، آزادی» دو پیام آشکار دارد. این شعار به روشنی به دنبال یافتن هویت مستقل و متعالی ملت ایران است و این هویت را در تضاد با قدرت های جهانی و استبداد فردی می داند. در حقیقت، روح انقلاب اسلامی مبتنی بر دست یابی به این هویت مستقل و متعالی است و هر جا که نشانی از نفی این دو پیام را یافته، نفی هویت خود را دیده و بخش نخست این شعار «استقلال، آزادی» است. این بخش آزادی از استعمار بیگانگان خارجی و استبداد فردی داخلی را بیان می کند.

    این موضوع که در طول 32 سال پس از انقلاب تا چه میزان این دو پیام به عرصه ای عمل آمده، مسئله محک و بررسی «جمهوری اسلامی» نیزخواهد بود. در حقیقت، محل آزمون بخش اول شعار در بخش دوم آن یا «جمهوری اسلامی» است. 
    «جمهوری اسلامی» درقریب سه دهه عمر خود مبنای رابطه خارجی اش را بر همین شعار قرار داده است. روشن است که مبارزه با دست اندازیهای بیگانگان و سیاستی مستقل را درپیش گرفتن کاری بس دشوار بوده که تحریم ها و دشواری هایی را برای جمهوری اسلامی در پی داشته است. اکنون، جمهوری اسلامی با دو قطعنامه تحریم شورای امنیت روبرو است که همین امرنیز گواه دخالت های قدرت های حاکم بر آن شورا درامور داخلی ایران است. به دست آوردن استقلال در جهان قدرتها کاری آسان نیست و به وضوح هزینه ای عظیم می طلبد و تحمل تحریم ها و قطع روابط پرداخت همین هزینه ها است. 
    سه دهه گذشته عرصه آزمون جمهوری اسلامی در تحقق آزادی ملت ایران نیز بوده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی تحقق آزادی ملت را با مشارکت مردم در قدرت تعریف کرده است. این مشارکت به وضوح در رجوع به آراء مردم و به دست گیری قدرت از همین طریق انجام می شود. 

    جالب آن است که هر دو سوی مجادله به مستنداتی از بنیانگذار جمهوری اسلامی چنگ زده اند. در این جا لازم است تا همواره این کلام امام خمینی (ره) را در نظر داشت؛ «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر». این کلامی

    است که امام خمینی (ره) بر آن تاکید داشت و مقام معظم رهبری نیز به دنبال حفظ آن بوده است .

    آن چه که اهمیت دارد توجه به رابطه متقابل دو قید «جمهوری واسلامی» است که بنیانگذار جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشت. این دو قید دو وجه مردمی و اسلامی بودن جمهوری اسلامی را بیان می کند که بنیان انقلاب اسلامی نیز بر همین اساس بود. این دو قید به صورت طبیعی از ذات انقلاب 57 برآمده و نفی آن به معنای نفی انقلاب اسلامی و در نتیجه نفی اساسی و ماهوی جمهوری اسلامی است. انقلاب اسلامی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» راه خود را یافت و این راه به روشنی آزادیخواهی داخلی و خارجی را دنبال می کند. حذف هر عنصری در این شعار به معنای بیراهه رفتن و دور شدن از آن چیزی است که در 22 بهمن 57 به دست آمد. 

    جمهوری اسلامی :
    عبارت جمهوری اسلامی که جزیی از شعار مذکور می باشد نیز یکی از مهمترین خواسته های مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی بوده که این خواسته،بعدها در جریان تعیین نظام سیاسی جایگزین رژیم سلطنتی در 12 فروردین 1358 مورد تایید اکثریت ملت قرار گرفت.
    جمهوری بیان گر شکل حکومت است که آن را از نظام های سلطنتی و جمهوری های ظاهری متمایز می سازد و بیانگر نقش مردم در تعیین زمامداران می باشد.
    واژه اسلامی نیزنظام سیاسی ایران راازسایرنظام های جمهوری رایج درجهان متمایز می سازد. اسلامی بودن نظام به معنای حاکمیت ارزش های اسلامی برتمامی امور کشور است و ولی فقیه، ولایت امر و امامت امت را برعهده می گیرد.
    در باره اسلامی بودن امور در جمهوری اسلامی در اصل‏4 قانون اساسی آمده است:’ کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر این ها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد. این‏ اصل‏ بر اطلاق‏ با عموم‏ همه‏ اصول‏ قانون‏ اساسی‏ و قوانین‏ و مقررات‏ دیگر حاکم‏ است‏ و تشخیص‏ این‏ امر برعهده‏ فقها شورای‏ نگهبان‏ است‏.’
    همچنین براساس اصل 57 قانون اساسی قوای‏ حاکم‏ در جمهور اسلامی‏ ایران عبارتند از:
    قوهء مقننه ، قوهء مجریه ، قوهء قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه ی امر و امامت امت برطبق اصول آینده ی این قانون اعمال میگردند.این قوا مستقل از یکدیگرند.
    امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار فاینشنال تایم انگلیس که پرسید، دنیای غرب شناخت صحیحی از حکومت اسلامی شما ندارد، فرمود: ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم. جمهوری، فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی یعنی محتوای آن فرم ، که قوانین الهی است.’
    در اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی در باره نوع حکومت کشور آمده است: حکومت‏ ایران‏ جمهوری‏ اسلامی‏ است‏ که‏ ملت‏ ایران‏، بر اساس‏ اعتقاد دیرینه‏ اش‏ به‏ حکومت‏ حق‏ و عدل‏ قرآن‏، در پی‏ انقلاب‏ پیروزمند خود به‏ رهبری‏ مرجع عالیقدر تقلید آیت‏ الله‏ العظمی‏ امام‏ خمینی‏، در همه‏ پرسی‏ دهم‏ و یازدهم‏ فروردین‏ ماه‏ یکهزار و سیصد و پنجاه‏ و هشت‏ هجری‏ شمسی‏ … با اکثریت‏ 2 / 98 درصد کلیه‏ کسانی‏ که‏ حق‏ رای‏ داشتند، به‏ آن‏ رای‏ مثبت‏ داد.
    در اصل 4 قانون اساسی نقش محوری مردم در نظام جمهوری اسلامی و انتخاب زمامدران توسط آنان مورد تاکید قرار گرفته است: درجمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ امور کشور باید به‏ اتکا آرا عمومی‏ اداره‏ شود، از راه‏ انتخابات‏، انتخاب‏ رییس‏ جمهور، نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏، اعضای‏ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‏ همه‏ پرسی‏ در مواردی‏ که‏ در اصول‏ دیگر این‏ قانون‏ معین‏ می‏ گردد.
    بنابراین می توان گفت: شعار استقلال، آزادی،جمهوری اسلامی یکی از مهم ترین شعارهایی است که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شده و با قرار گرفتن در اصول مختلف قانون اساسی به یکی از مهمترین و ماندگارترین شعارهای انقلاب تبدیل شد.
    در واقع این شعار ماهیت انقلاب و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی است ودر یک جمله می توان گفت: نظام جمهوری اسلامی تبلور شعار ‘استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی’ است

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1391-11-21] [ 06:16:00 ب.ظ ]





      انقلاب اسلامی،وحدت ملی و اعتلای تمدن اسلامی   ...

    تاثیر وحدت بر تمدن اسلامی

    وحدت میان مذاهب مختلف بویژه وحدت بین شیعه و سنی از جمله مسایل مورد تاكید امام خمینی (ره) بوده است، چراكه این وحدت می تواند بر اعتلای اسلام و در نتیجه اعتلای تمدن بزرگ اسلامی تاثیرگذار باشد.

    البته باید توجه داشت كه وحدت بین ادیان و مذاهب به معنای پذیرفتن عقاید سایر ادیان یا دست کشیدن از عقاید خود نیست؛ بلکه بدین معناست كه نباید بین ادیان و انشعابات دینی نزاع وجود داشته باشد و ضروری است بر روی اشتراکات اتحاد و اتفاق نظر وجود داشته باشد.

    در برهه ای از تاریخ، اهل تسنن مانند حکومت عثمانی به واسطه قدرتی كه پیدا کرده بودند، علیه شیعه موضع گیری کردند و در برهه ای نیز برخی حکومت های شیعی علیه اهل تسنن موضع گیری کرده اند، اما پس از آنكه در مقاطع مختلف تاریخی نزاع های كوچك و بزرگ میان شیعه و سنی در می گرفت، امام خمینی (ره) صحبت از ضرورت وحدت شیعه و سنی و حتی وحدت جهان اسلام به میان آوردند.

    در همین راستا، روایات رسیده از بزرگان تشیع و خاصه ائمه اهل البیت علیهم السلام حاکی از سفارش آن حضرات به حفظ وحدت و در عین حال حفظ حدود حقیقی تشیع است. ائمه علیهم السلام سفارش کرده اند که تفرقه ایجاد نشود و حتی به نماز خواندن پشت سر برادران اهل سنت، جهت تقویت شوکت جهان اسلام سفارش و تشویق كرده اند.

    امام خمینی نیز به عنوان معمار و رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره ضرورت وحدت شیعه سنی بیانات زیادی داشته اند که از جمله آنها میتوان به این اشاره کرد که فرمودند: «ما با مسلمین اهل تسنن یكی هستیم واحد هستیم كه مسلمان و برادر هستیم . اگر كسی كلامی بگوید كه باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود بدانید كه یا جاهل هستند یا از كسانی هستند كه می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلا در كار نیست ما همه با هم برادریم.»

    مقام معظم رهبری نیز در سخنان مختلفی در همین رابطه، با اشاره به فهم متفاوت شیعه و سنی درباره واقعه غدیرخم تاکید کردند: «با وجود این، شیعه و سنی در اصل وقوع حادثه غدیر و عظمت شخصیت امیرمۆمنان، هم نظرند و آحاد امت اسلامی، حضرت علی ابن ابیطالب رضی الله عنه  را، نقطه عالی و قله دست نیافتنی علم و تقوا و شجاعت می دانند.»

    در برهه ای از تاریخ، اهل تسنن مانند حکومت عثمانی به واسطه قدرتی كه پیدا کرده بودند، علیه شیعه موضع گیری کردند و در برهه ای نیز برخی حکومت های شیعی علیه اهل تسنن موضع گیری کرده اند، اما پس از آنكه در مقاطع مختلف تاریخی نزاع های كوچك و بزرگ میان شیعه و سنی در می گرفت، امام خمینی (ره) صحبت از ضرورت وحدت شیعه و سنی و حتی وحدت جهان اسلام به میان آوردند

    حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تأکید بر لزوم هوشیاری کامل شیعه و سنی در مقابله با توطئه های تفرقه انگیز افزودند: «اعتقاد عمیق به امامت امیرمۆمنان رضی الله عنه  بعد از نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم پایه اصلی عقیده شیعی است و شیعیان، این اعتقاد و دیگر معارف و علوم درخشان خود را حفظ کرده و خواهند کرد اما به هیچ وجه اجازه نمی دهند که این اعتقاد، در جهان اسلام مایه اختلاف و دعوا قرار گیرد.»

    یکی از دلایلی که موجب شده است بحث وحدت در بین مسلمانان از گذشته تا کنون مورد توجه و تاکید بزرگان باشد و حتی سخن از امت واحده اسلامی به میان بیاید این است که وحدت بین شیعه و سنی می تواند سبب اعتلای اسلام و در نتیجه اعتلای تمدن اسلامی شود .

    به دلیل همین تاثیرگذاری است که دشمنان همواره سعی کرده اند بحث اختلاف و تفرقه افکنی میان مسلمانان را پیگیری کنند چراکه به خوبی می دانند تشکیل یا تقویت امت واحده اسلامی می تواند برای حکومت های غیردینی و حتی غیراسلامی خطرآفرین باشد.

    یکی از نکاتی که همواره درباره اسلام گفته شده این است که اسلام دینی است که با فطرت انسان ها سر و کار دارد و بویژه زمانی که مردمی تحت ظلم، ستم، تبعیض و بی عدالتی هستند، اسلام حرف های زیادی برای گفتن دارد و همین امر سبب می شود که انسان ها در صورت پرورش صحیح اسلامی، آگاه تر شوند و در نتیجه مطالباتی داشته باشند که برآورده کردنش برای برخی دولت ها گران تمام شود.

    بر همین اساس و به دلیل همین اهمیت فراوان است که می بینیم مبتکر تعیین هفته ای با عنوان هفته وحدت، حضرت امام خمینی (ره) بودند تا توطئه های دشمنان اسلام مبنی بر ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و شیعه و سنی را نقش بر آب کنند.

    امام خمینی(ره) نظرشان این بود که برادران شیعه و سنی با استفاده از مشترکات فراوانی از جمله قرآن، قبله، شهادتین، نماز و سایر احکام اسلامی در مقابل دشمن مشترک به خصوص آمریکا و اسرائیل بایستند.

    تلفیق آموزه های اسلامی با تفکرات اصلاحی و انقلابی، چیزی بود که در نهضت امام خمینی به وضوح مشاهده شد و این مساله، به خودی خود خطر گسترش اسلام را برای مخالفانش خطرناک تر می کرد، چه رسد به اینکه این تفکر بخواهد گسترش یابد، از مرزهای ایران فراتر رود و دیگر مذاهب اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    بر این اساس، امام خمینی برادران اهل سنت را به پرهیز از گرفتار شدن در دام اختلاف و تفرقه توصیه می کردند: «عوامل اجانب كه منافع خود و اربابشان را در خطر می بینند برای تحریك برادران اهل سنت و دامن زدن به برادر كشی، قضیه شیعه و سنی را طرح نموده و می خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد كنند. در جمهوری اسلامی همه برادران سنی و شیعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوی هستند. هر كس خلاف این را تبلیغ كرد دشمن اسلام و ایران است و برادران كُرد باید این تبلیغات غیر اسلامی را در نطفه خفه كنند.»

    یکی از نکاتی که همواره درباره اسلام گفته شده این است که اسلام دینی است که با فطرت انسان ها سر و کار دارد و بویژه زمانی که مردمی تحت ظلم، ستم، تبعیض و بی عدالتی هستند، اسلام حرف های زیادی برای گفتن دارد و همین امر سبب می شود که انسان ها در صورت پرورش صحیح اسلامی، آگاه تر شوند و در نتیجه مطالباتی داشته باشند که برآورده کردنش برای برخی دولت ها گران تمام شود

    ایشان همچنین تاکید کردند: «من مكرر اعلام كرده ام كه در اسلام نژاد زبان قومیت و ناحیه مطرح نیست . تمام مسلمین چه اهل سنت و چه شیعی برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق مسلمین اسلامی هستند. از جمله جنایتهایی كه بدخواهان به اسلام مرتكب شده اند ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است . من از همه برادران اهل سنت تقاضا دارم كه این شایعات را محكوم و شایعه سازان را به جزای اعمالشان برسانند.»

    ضرورت وحدت میان مسلمانان، دغدغه امروز و دیروز نیست بلکه مدتهاست این دغدغه مطرح است و همواره این انتظار به همراه امیدهای فراوان وجود داشته است که شاید روزی دولتمردان کشورهای اسلامی بیشتر به این مساله و تاثیر آن در شکل گیری یک تمدن بزرگ اسلامی توجه کنند و این مساله را در رفتار و عملکرد خود نیز نشان دهند

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1391-11-20] [ 02:08:00 ب.ظ ]





      سبک زندگی دغدغه اصلی انقلاب اسلامی   ...

    سبک زندگی» چیست؟

    تقریباً در اکثر تعریف‌های سبک زندگی می‌توان دو مفهوم را یافت که در تعریف سبک زندگی در نظر گرفته شده است؛ و در واقع هر دو مفهوم هم، به واژه «سبک» باز می‌گردد. اول، مفهوم وحدت و جامعیت و دوم، مفهوم تمایز و تفارق. به این معنی که سبک زندگی حاکی از مجموعه عوامل و عناصری است که کم و بیش به طور نظام‌مند با هم ارتباط داشته و یک شاکله کلی فرهنگی و اجتماعی را پدید می‌آورند. همین پیوستگی، اتحاد و نظام‌مندی این کل را از کل‌های دیگر متمایز می‌کند.

    وجود کلماتی همچون الگو، نظام‌مندی، کلیت، هویت و تمایز در بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب نیز حاکی از همین مطلب است و به همین دلیل است که امروز از دو مدل و الگوی متمایز و متفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی سخن می‌گوییم.

    واژگان مترادف سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی شیعی، ارزشی، ایدئولوژیک، جهادی، انقلابی، دینی و تعابیر معادل سبک زندگی غربی شامل سبک زندگی اروپایی، مسیحی، آمریکایی است اما آن چه در تعریف‌های سبک زندگی، جلوه‌گر می‌شود آن است که این تعریف قرابت بسیاری با مفهوم هویت پیدا می‌کند اما با این تفاوت که علاوه بر هویت، مناسبات و رفتارهای عینی و واقعی زندگی را نیز شامل می‌شود و می‌توان مثالها و مصداق‌هایی از زندگی واقعی را شاهد آورد که رهبر انقلاب نیز به بیش از بیست مورد از آنها اشاره کردند.


    توجه به سبك زندگي ديني دغدغه نظام و رهبري

    حدود چند ماه پيش در بیانات مقام معظم رهبری در جمع جوانان استان خراسان شمالی، «پیشرفت همه جانبه» به تمدن‌سازی نوین اسلامی تعریف شد و از آن به عنوان «هدف انقلاب اسلامی» نام برده می‌شود و ضمن تأکید بر «چند بُعدی» بودن مفهوم پیشرفت در فرهنگ اسلام، به ضرورت توجه به بحث «سبک زندگی» به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت پرداخته شده است.

    معظم‌له با تفکیک بخش اصلی و «نرم‌افزاریِ» تمدن از بخش ابزاری و «سخت‌افزاری» آن، به این نکته اساسی اشاره کرده‌اند که کشور ما علی‌رغم پیشرفت در بخش سخت‌افزاری تمدن، در «سبک زندگی» به عنوان بخش نرم‌افزاری تمدن پیشرفت نداشته است و این آسیب، موجب «عدم فلاح و عدم امنیت روانیِ» انسان و جامعه خواهد شد که بر این اساس، فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی در جامعه امروز ایران طرح شده است. سپس در تحلیل فضای بیرونی کشور به این مهم توجه داده شده که نظام جمهوری اسلامی در شرایطی به وجود آمده که تمدن غرب بر جهان حاکم است و این تمدن دارای فرهنگی‌ست مهاجم که تمام دنیا از جمله جمهوری اسلامی را مورد هجمه خود قرار داده است.

    الزامات احياء سبك زندگي

    اما در مقابله با هجمه‌ فرهنگ تمدن غرب، به جای برخورد از موضع «ضعف و انفعال»، از موضع «قدرت» اعلام می‌شود که انقلاب اسلامی ایران، داعیه‌دار ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است و با «تمدن سازی» براساس «مکتب اسلام» نه تنها قادر است در مقابل هجمه فرهنگ غربی مقاومت کند، بلکه قادر خواهد بود دیگر فرهنگ‌ها را به طرف خود جذب کند. از ‌این‌رو، تبیین و تحقق «فرهنگ زندگی اسلامی» بر اساس بُن‌مایه‌های «خردورزی، اخلاق و حقوق» به امری ضروری مبدل می‌گردد که الزامات دستیابی به آن عبارتند‌از:
    ۱ـ «ایمان به مکتب اسلام»؛ به علت عدم امکان تمدن‌سازی بدون ایدئولوژی و مکتب
    ۲ـ «کار پُرحجم و با کیفیت برای استنباط عقل عملی اسلامی از منابع»؛ به علت غنی‌بودن منابع اسلام نسبت به انواع سلوک فردی و روابط اجتماعی
    ۳ـ «عدم تقلید از غرب»؛ به علت مهاجم و هویت‌زدا بودن فرهنگ غربی
    ۴ـ «دوری از تحجر و سکولاریسم پنهان»؛ به عنوان آسیب‌های جدی نخبگان در دستیابی به فرهنگ زندگی

    همچنين رهبر انقلاب، مفهوم پيشرفت را تداعی کننده حرکت و راه دانستند و افزودند: در هر برداشتی (چه مادی و چه معنوی) از مفهوم توقف ناپذير پيشرفت، سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شيوه زيستن اهميت فراوانی دارد.

    ضرورت، موضوع و هدف «مبنای ادبیات انقلاب» نسبت به «سبک زندگی»
    شکی نیست که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران، براساس تئوری ولایت فقیه ـ که توسط حضرت امام‌خمینی‌(ره) به عنوان یک فقیه و مرجع جامع‌الشرایط ارائه شد ـ «فلسفه حکومت» به «پیاده کردن احکام اسلام» در زندگی آحاد مردم تعریف شده است و ازاین‌رو، ادبیات انقلاب دارای وجه مشترکی با ادبیات تخصصی حوزه بوده است. اگرچه بعضی از فقهاء عظیم‌الشأن، منصب «ولایت فقیه» را امری ضروری محسوب نکرده و ولایت «عدول مؤمنین» را نیز کافی می‌دانستند.
    حال که با این دغدغه، انقلاب اسلامی اقامه شده و سی و چند سال از عمر آن می‌گذرد، ملاحظه می‌شود که احکام اسلام در زندگی اجتماعی مردم جاری نشده و کشور با مشکلات اساسی مانند ربا، ناهنجاری‌ها در اخلاق اجتماعی، قانون‌گریزی، عدم رعایت حقوق همدیگر، شهرسازی‌غربی مواجه شده است.
    لذا در آسیب‌شناسی مقام معظم رهبری(به‌عنوان پرچم‌دار ادبیات انقلاب) به این مطلب اساسی اشاره می‌شود که جمهوری اسلامی در فضای تمدنی‌ تنفس می‌کند که دارای فرهنگ «مخرب و مهاجم» است و برای برون‌رفت از این تهاجم تمدنی، ایجاد «تمدن نوین اسلامی» امری ضروری است.
    هجمه غرب ادبيات ديني و سبك زندگي اسلامي را تهديد مي‌كند
    با این توصیف، «ضرورت» و خلأی که ادبیات انقلاب برای ورود به بحث «سبک زندگی» بیان می‌کند، «هجمه‌ تمدن غرب» می‌باشد و «هدف» مورد نظر، «ایجاد تمدن نوین اسلامی» است و «موضوعی» که برای حرکت از این خلأ به سوی هدف بیان می‌نماید، در انجام کار پرحجم علمی و پژوهشی نسبت به منابع اسلام برای دستیابی به فرهنگ زندگی به‌عنوان لازمه تمدن اسلامی تعیّن می‌یابد که در بیان مقام معظم رهبری به «استنباط برای دستیابی به عقل عملی اسلامی» تعبیر شده است.
    براي برون رفت از اين شرايط چه بايد كرد؟
    بر این اساس؛ برای برون‌رفت از وضع موجود، «ساخت تمدن نوین اسلامی» جایگزین «عمل آحاد مکلفین به احکام اسلامی» می‌شود که البته با تحقق این هدف، احکام اسلام نیز به صورت حکومتی و اجتماعی در جامعه جریان خواهد یافت. این‌جا نقطه تفاوت آسیب‌شناسی «ادبیات انقلاب» با «ادبیات حوزه» است؛ گرچه قبل از انقلاب دغدغه هر دو به هم نزدیک بوده است، اما امروز ادبیات انقلاب به دنبال نسبت بین «سبک زندگی» با «پیشرفت» برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است که این مهم، ناظر بر برنامه‌‌ریزی‌های دراز‌مدت و در گرو دستیابی به «مدل اسلامی ایرانی پیشرفت» است.
    البته در عرصه نظری، تعریف ادبیات انقلاب با تعریف تخصصی ادبیات حوزه از «دینداری» تفاوتی ندارد؛ یعنی تعریف نظری هر دو از دینداری، «عمل به فقه» است. حال آن‌که ادبیات انقلاب در عمل و در سطح «فرهنگ عمومی»، بُعد اساسی دینداری را به «درگیری نظام کفر با نظام ایمان» معنا می‌کند که این مطلب در سیره‌ عملی حضرت‌امام (ره) و مقام معظم رهبری به وضوح قابل مشاهده است. در واقع این عملکرد مبارک هنوز به صورت تخصصی تعریف نشده است؛ زیرا تعریف تخصصیِ «عمل به فقه» از دینداری، همان تعاریفی است که امروزه در دروس خارج مقام معظم رهبری و دیگر علمای حوزه مطرح می‌شود.

    آسیب‌شناسی «ادبیات انقلاب» نسبت به مقوله سبک زندگی در دوران انقلاب اسلامی
    در ابتدا باید توجه داشت که ادبیات انقلاب در طی بیش از سه‌ دهه به دو دستاورد مهم در نسبت بین «سبک زندگی» با «تمدن‌سازی» دست یافته است؛ بارزترین عملکرد ادبیات انقلاب در مقوله سبک زندگی(بخش نرم‌افزاری تمدن)، ایجاد «روحیه مقاومت در برابر استکبار جهانی و مظالم عالم» در سطح «فرهنگ عمومی» کشور است؛ هرچند که این روحیه در «فرهنگ تخصصی» جا پیدا نکرده است اما در جامعه، فرهنگ مقاومت به عنوان یک ارزش تلقی شده و جریان پیدا کرده است و اثر این امر در گزینش و انتخاب تمام مدیران اصلی نظام به وضوح مشاهده می‌شود. به همین دلیل است که مدیران فاقد روحیه‌ی انقلابی ـ که تنها بخاطر جریانات سیاسی به منصبی دست یافته‌اندـ بعد از چندی به خاطر وجود چنین جاذبه‌ای در فضای عمومی کشور، نتوانسته‌اند به مدیریت خود ادامه دهند.
    هم‌چنان که در طول این مدت، زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت کشور براساس مهندسی غربی شکل گرفته است، اما در روبناها و بعضی از ساختارها، این مهندسی غربی به صورت «مشروط و مقید به احکام اسلام» اجرا شده است که این روند متداوم نیز دستاورد دوم ادبیات انقلاب در این عرصه است.
    از سوی دیگر، از آن‌جا که متعهدین انقلابیِ حوزه، دانشگاه و مسئولین نظام بیش از سه دهه در مواجهه و درگیریِ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با دنیای غرب هستند، غرب را در سطح «فرهنگ عمومی» می‌شناسند، اما نه در سطح تخصصی! در واقع پلیدبودن نیات و اهداف غرب، دشمنی‌ها و مکرهای پیچیده آن، گناه آلود بودن فرهنگ و ادبیات آن و … به درک وجدانی برای آنان مبدل شده و در خطابه‌ها و منابر، این چهره‌ی پلید و زشت غرب برای مردم ترسیم می‌شود، اما توانایی علمی برای اثبات «تخصصی» این درک وجدانی در سطح نخبگان وجود ندارد.
    برای این مهم، باید با ادبیات علمی و ایجاد کارگاههای تخصصی به «نقد و نقض» فرهنگ غرب پرداخت و سپس به تبیین «طرح» جایگزین آن ـ یعنی «تئوریزه‌کردن ولایت مطلقه فقیه» ـ در نظام قانونی کشور همت بگمارند؛ حال آن‌که امروز این مطلب در ادبیات تخصصی مراکز علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جایی ندارد.
    همین شناخت غیر تخصصی از تمدن مهاجم غرب، ضرورت «ایجاد تمدن نوین اسلامی» را به سطح «جهت‌گیری» نظام محدود می‌کند و در سطح «ساختارها»، با عدول و تنازل از آن جهت‌گیری، به اضافه نمودن بعضی از سیاست‌های «فرهنگی» در برنامه‌ریزی‌های کشور اکتفا می‌شود. به عبارت دیگر، در عمل به جای رفتن به سمت لوازم علمی ایجاد تمدن نوین اسلامی، به تدوین چند سیاست (مانند توجه به اندیشه‌های حضرت امام‌(ره)، اسلام ناب) آن هم در بخش «فرهنگیِ» برنامه‌های کلان اکتفا شده است.
    این در حالی است که از نظر جامعه‌شناسی، در یک جامعه، سه حوزه‌ «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» وجود دارد و شناخت تخصصی از تمدن غرب نیز نشان می‌دهد که متغیر اصلی در تهاجمِ تمدن غربی، بخش «اقتصادی» آن است و بخش «فرهنگ»، روبنای آن تمدن مهاجم است. در واقع مدیران و سیاستگذاران نظام، در برنامه‌ریزی‌ و اجرا به دنبال راه‌حل «فرهنگی» هستند که از منظر تمدن غرب، متغیر فرعی است.

    برای ارتباط منطقی بین اندیشه مذهب و اندیشه دانشگاه، ابتدا با محور قراردادن ضرورت تحول در «روش شناخت» اندیشه مذهب، پیشنهاد استفاده از معرفت‌شناسی و روش‌شناخت غربی برای فهم از دین را مطرح کرده و آن را جایگزین فهم فلسفی (انتزاعی) می‌نماید.
    بر این‌ ا‌ساس هزینه و مقدوراتِ سراسر کشور از جمله مراکز اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، سازمانهای تبلیغی اسلامی برای تبلیغ و کار فرهنگی در معضلاتی مانند حجاب، ازدواج، ترویج قرآن و نماز صرف می‌شود؛ در حالی که تمامی این برنامه‌ها و عملکردها نسبت به ریشه‌ آسیب، در روبنای تمدن مهاجم قرار دارد. زیرا در فرهنگ و سبک زندگیِ تمدنِ مهاجم، همه چیز به «پول و سرمایه» تعریف می‌شود و ریشه‌ی تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌هایِ فرهنگی به همین مطلب باز می‌گردد.
    با توجه به این توضیحات، به طور کلی آسیبی که ادبیات انقلاب در مسئله «سبک زندگی» با آن مواجه است، عدم تولید مباحث محتوایی و علمی برای «ضرورت، موضوع و هدفِ» مبنای خود است. به همین دلیل است که تنها بخش‌های «اجرایی» برجسته می‌شود و در این بخش نیز فقط بُعد «فرهنگی» مورد توجه قرار می‌گیرد و در این بُعد نیز به جای کار فکری دقیق برای ریشه‌یابی مشکلات فرهنگی در ارتباط با مسائل سیاسی و اقتصادی، به روبناهای بخش فرهنگ توجه شده و راه‌حل‌های سطحی ارائه می‌گردد.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-11-16] [ 11:27:00 ق.ظ ]





      دهه فجر گرامی باد   ...

     

     

    در مزا رآباد شـهر نیستی / اسـتخوان زندگی پوسـیده بود

    مرگ وحشت با دهان اسـلحه / اسکلت ها را دهان بوسـیده بود

    دیـو در تاریکی آن سـالـها / از تن آلاله ها ، جان می گـرفت

    خون سرخ شاهدان نوشیده بود / عنجه هاشان را به دندان می گرفت

    آدمی افسـون شـیطان پلید، / گوسـفندان راضی از چوپانشـان

    گر کسی بیدار می شد ناکهان / کشته می شـد بی صدا یا بی نشان

    در چنین ظلمت شب ایران زمین / ناگهان، نـوری درخشـیدن گرفت

    روح روح ا… ، جان در تن دمید / ابر رحمـت نـیز باریدن گـرفت

    آمد آن آرام جان از هجرتش / گوئیا آن شب شـده صبح سـپید

    مردمانـش گشـته با هم متحد / نـور ایمـان در دل آنها دمـید

    مردم بیدار گشـته می شـدند / هـمصـدا با رهـبر بیـدارگر

    با غریو مشــتهای لالــه ها / دیـو شـد از کاخهایش در بـدر

    نورحـق تابـید در دلهـای ما / دست ها دست خدایی گشته بود

    نارها گشــته اســیرنـورها / موسـم جشن رهایی گشته بود

    سالگشت دیگری ازره رسـید / تهنیت ایدوسـتان، همسنگران

    شادی خود را کمی قسمت کنید / سهم دارند از شـماها دیگران

    شاعر : سعید مطوری

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ق.ظ ]





      شهادت نازدانه ی حضرت اباعبدالله الحسین   ...

     

     

    هر چه آمد به سرت من سر نی بودم دیدم

    آن چرا زخم زبان با جگرت کرد  شنیدم

    تو کتک خوردی و من بر سر نی آه کشیدم

    این بلایی است که روز ازل از دوست خریدم

     

     

     

    شهادت بی بی سه ساله حضرت رقیه (س)


    برساحت مقدس امام زمان (عج) و شیعیان ایشان


    تسلیت باد.



    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-09-29] [ 12:17:00 ب.ظ ]





      کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود   ...



    آجرک الله یا بقیّة الله


    فرا  رسیدن ایام ماه صفر و ورود


    کاروان اسرا و اهل بیت پیامبر(ص)


    به شهر شام تسلیت باد.


    خداکند این چند روز زودتر بگذرد…


    دل عمه ی سادات و امام سجاد(ع)


       و بچه هاخون شد

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-09-26] [ 01:51:00 ب.ظ ]





      عاشورا   ...
    عاشورا

     

     

    شهادت سرور وسالارشهیدان 

    حضرت اباعبدالله الحسین

    تسلیت باد.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-09-05] [ 06:28:00 ب.ظ ]





      بزرگترین عید جهان شیعه مبارک   ...

     باز تابید از افقْ روزِ درخشانِ غدیر 

    شد فضا سرشار عطرِ گل

    ز بستان غدیرموج زد

    دریای رحمت در بیابان غدیر

    چشمه های نور جاری شد ز دامان غدیر

    عید سعید غدیر

    سرآغاز امامت و ولایت

    برشما مبارک باد

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1391-08-12] [ 10:02:00 ب.ظ ]





      غدیر و امام زمان   ...

    من وتو نباید فراموش کنیم که بیعت در غدیر ،امروز پیمان بامهدی(عج) است.یاری رسول خدا (ص)یاری امام زمان است.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [سه شنبه 1391-08-09] [ 10:07:00 ب.ظ ]





      غدیر   ...

    علی در عرش بالا بی نظیر است علی بر عالم وآدم امیر است
    به عشق نام مولایم نوشتم چه عیدی بهترازعیدغدیر است

    #######################

    شبی در محفلی ذکر علی بود شنیدم عاشقی مستانه فرمود
    اگر آتش به زیر ژوست داری نسوزی گر علی را دوست داری

    #######################

    روز محشر پرسید زمن رب جلی گفت تو غرق گناهی؟گفتمش یارب بلی
    گفت ژس آتش نمی گیرد چرا جسم وتنت گفتمش چون حک نمودم روی قلبم یاعلی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:06:00 ب.ظ ]





      رهبری و غدیر   ...

    سخن رهبر:
    پیغمبر اکرم (ص) در قضیه غدیر و در مقابل چشم مسلمانان و دیدگان تاریخ کسى را به عنوان جانشین خود تعیین کرد که به طور کامل از ارزش هاى اسلامى برخوردار بود .

    از ماجراى غدیر مى توان فهمید که امیرالمؤمنین در همان چند سال خلافت و حکومت خودشان اولویت اول در نظر مبارکشان استقرار عدل الهى و اسلام است .

    در مسأله غدیر حقایق بسیارى نهفته است .

    اهمیت عید سعید غدیر به عنوان برترین عید ها به این دلیل است که متضمن ولایت الله وجود مقدس و شخصیت ممتاز امیر مؤمنان على (ع) در قلمرو نفس انسانى و جامعه بشرى به عنوان امام و پیشوا برترین الگو و نمونه است

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:04:00 ب.ظ ]





      تبریک   ...

    عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین

    بر همه ابراهیمیان مبارک باد . . .

     

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-08-04] [ 10:32:00 ب.ظ ]





      ترجمه ای شاعرانه از فرازهایی از دعای عرفه !   ...

    سپاس و حمد خدا را که تیر ِ تیز قضایش
    چنان دقیق که هرگز کسی ندیده خطایش
    جهان جهنم و دل آهنی ست بی تو خدایا
    زمین به قدر تَهِ سوزنی ست بی تو خدایا
    به محض اینکه بخوانم بدون ناز می آیی
    من از تو فاصله می گیرم و تو باز می آیی!
    اگر چه بنده عاصی و روسیاه تو هستم
    من ِ جنون زده بی تاب روی ماه تو هستم
    چگونه خوار شوم تا که تکیه گاه منی تو؟!
    همان که پرده کشیده ست بر گناه منی تو
    مرا به هیچ کسی غیر خویش وا نگذاری
    دل سیاه مرا نیز بی شفا نگذاری
    که در تمام زمین یک گناهکار نباشد
    اگر به عفو تو عاصی امیدوار نباشد
    زمان توبه گر از اشک تر شدیم خدایا
    تو عفو کردی و گستاخ تر شدیم خدایا
    تو عفو کردی و برگشتم از مسیر تباهی
    نمانده است در این کوله بار غیرِ گناهی
    که پیش چشم تو بسته ست راه های گناهم
    تمامی بدنم شد گواه های گناهم
    شهود: گوش و دو چشم و زبان و دست و دو پایم
    نمانده راه فراری به غیر توبه برایم
    چه نسبتی ست میان گناه و ساده دلی را
    چه کرده زلزله دیوارهای کاهگلی را؟!
    گناه بود و به ظاهر به جز صواب نکردم
    دروغ مصلحت آمیز را حساب نکردم
    چطور پر بزنم تا تو با پری که ندارم ؟!
    چگونه آورم ایمان به باوری که ندارم ؟!
    نخواه خسته دلی پشت درب بسته بماند
    نخواه بال و پرم بیش از این شکسته بماند
    که روی من به کسی جز خود تو باز نباشد
    به جز تو سمت کسی دست من دراز نباشد
    مرا به خویش تو یک لحظه بی ولی نگذاری
    ولی ِ نعمت من را به جز علی (ع) نگذاری

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-08-03] [ 11:07:00 ب.ظ ]





      عرفه عرفه عرفه!   ...

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 11:01:00 ب.ظ ]





      عرفه   ...

    از كعبه رو بكر ببلا ميكند حسين
    و آنجا دوباره كعبه بنا ميكند حسين
    گر ساخته است خانه اى از سنگ و گل خليل
    آنجا بناز خون خدا ميكند حسين
    روزى كه حاجيان به حرم روى مينهند
    پشت از حريم كعبه چرا؟ ميكند حسين
    آن حج نا تمام كه بر عمره شد بدل
    اتمام ان بدشت بلا ميكند حسين
    آنجا وقوف در عرفات ار نكرده است
    فرياد معرفت همه جا ميكند حسين
    آنجا اگر كه فرصت قربانيش نبود
    اينجا هر انچه هست فدا ميكند حسين
    آنجا كه سعى بين صفا در دويدن است
    اينجا به قتلگاه صفا ميكند حسين
    آنجا حنا حرام بود بهرا حاجيان
    اينجا ز خون خويش حنا ميكند حسين
    وقتى به خيمه گاه رود از پى وداع
    اينجا دوباره حج نساء ميكند حسين
    بعد از هزار سال به همراه حاجيان
    هر سال رو بسوى منا ميكند حسين
    از چار سوى كعبه ، ز گلدسته ها هنوز
    هر صبح و ظهر و شام ندا ميكند حسين
    بشنو دعاى در عرفاتش كه بنگرى
    با سوز دل هنوزه دعا ميكند حسين
    سر داده است و حكم شفاعت گرفته است
    بر وعده اى كه داده وفا ميكند حسين

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:51:00 ب.ظ ]





      فاطمه (س) در آستانه ازدواج   ...

    حضرت فاطمه زهرا (س) به سن نه سالگی رسیده بودند و از رشد و تعالی کامل جسمانی، عقلانی، جمال و زیبایی، علم و ادب و معرفت ناب محمدی برخوردار بودند.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-07-26] [ 10:51:00 ب.ظ ]





      عالم آل محمد   ...

    اباصلت از محمد بن اسحاق بن موسی بن جعفر نقل کرده است:

    امام موسی بن جعفر به فرزندانش می فرمودند: برادرتان، علی بن موسی، دانای خاندان پیامبر صلی اله علیه و آله است. نیازها و پرسش های دینی خود را از وی فراگیرید و آنچه به شما تعلیم داد، به خاطر بسپارید، چه این که بارها پدرم امام صادق علیه السلام به من فرمود: دانای خاندان پیامبر (ص) در نسل توست و ای کاش من او را درک کرده و می دیدم.

    اعلام الوری 315؛ اثبات الهداة 28/6

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-07-06] [ 08:39:00 ب.ظ ]





      اما رضا و حضرت معصومه   ...

    از مدینه در هوای دیدن روی رضا

    او به راه افتاده سر در کوه و صحرا کرده است

    آرزویی جز برادر به دل دیگر نداشت

    عاقبت او را ندید و شور و غوغا کرده است

    ماند بر دل آرزوی دیدن روی رضا

    شد به هجرش مبتلا بس شور و آوا کرده است

    گشت دانشگاه فقه جعفری دربار او

    حق چنین فضلی به این معصومه اعطا کرده است

    احمدی در مدح اهل البیت پاک مصطفی

    کلک خود را روز و شب به صفحه گویا کرده است

    محمود احمدی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:30:00 ب.ظ ]





      رو سیه تر می روم هر سال پابوسش ولی مهربانی ها به این ناخوانده مهمان می کند   ...
    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:26:00 ب.ظ ]





      امام خمینی (قدس سره)   ...

    اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیون ها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیون ها مسلمان و مستضعف جهان است به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1391-07-05] [ 07:46:00 ب.ظ ]





      به ما پیوندید   ...

    در امتناع مدیر گوگل از جلوگیری از پخش فیلم موهون در یوتیوب مسلمانان جهان در حرکتی خودجوش از دیروز بمدت سه روز استفاده از موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و جی میل را تحریم نمودند. برآورد می شود با اینکار خسارتی بالغ بر 21000000 بر گوگل وارد می شود. بیایید ما نیز از همین لحظه به آنها بپیوندیم.

    یا علی

     

    موضوعات: نکته روز, مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-07-03] [ 10:26:00 ب.ظ ]





      چرا شاهچراغ؟   ...

    تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی کسی از مدفن حضرت احمد ابن موسی (ع) اطلاعی نداشت و آنچه روی قبر را پوشانده بود تل گلی بیش به نظر نمی رسید که در اطراف آن،خانه های متعدد ساخته و مسکن اهالی بود. از جمله پیرزنی در پایین آن تل، خانه ای گلی داشت و در هر شب جمعه، ثلث آخر شب می دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می درخشد و تا طلوع صبح روشن است، چند شب جمعه مراقب می بود،روشنایی چراغ به همین کیفیت ادامه داشت با خود اندیشید شاید در این مکان،مقبره یکی از امامزادگان یا اولیاء الله باشد،بهتر آن است که امیر عضدالدوله را بر این امر آگاه نمایم،هنگام روز پیرزن به همین قصد به سرای امیر عضدالدوله دیلمی رفت و کیفیت آنچه را دیده بود به عرض رسانید.امیر و حاضرین از بیانش در تعجب شدند.درباریان که این موضوع را باور نکرده بودند، هر کدام به سلیقه خود چیزی بیان کردند.اما امیر که مردی روشن ضمیر بود و باطنی پاک و خالی از غرض داشت فرمود:اولین شب جمعه شخصا به خانه پیرزن می روم تا از موضوع آگاه شوم.چون شب جمعه فرا رسید شاه به خانه پیرزن آمده و دور از خدم و حشم آنجا خوابید و پیرزن را فرمود هر وقت چراغ روشن گردید مرا بیدار کن .چون ثلث آخر شب شد پیرزن بر حسب معمول روشنایی پرنوری قوی تر از دیگر شب های جمعه مشاهده کرد و از شدت شعفی که به وی دست داده بود بر بالین امیر عضدالدوله آمده و بی اختیار سه مرتبه فریاد زد: « شاه! چراغ».واز آن به بعد به شاه چراغ معروف گردید.

    ( کتاب قیام سادات علوی،علی اکبر تشید، صفحه 192).

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-07-02] [ 10:34:00 ب.ظ ]





      گرامیداشت هفته دفاع مقدس   ...

    و تو ای خواهر دینی ام: چادر سیاهی که تو را احاطه کرده است از خون سرخ من کوبنده تر است.

    وصیت نامه ی شهید عبدالله محمودی

    و اما امروز هم حجابت دنباله ی خون پاک شهدا را می گیرد و امروز دفاع تو هم در کنار شهدای دیروز، مقدس است. هفته همه دنباله روهای ولایت مبارک.

    مدیریت مدرسه جامعه النور

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-06-30] [ 07:57:00 ب.ظ ]





      نشست در راستای اعتراض به فیلم موهن   ...

    در حوزه جامعه النور اصفهان پیرو اعتراض به فیلم موهن در مورد پیامبر عظیم الشان اسلام نشتستی با حضور استاد ارجمند جناب آقای جدیدی پیرامون نقد و بررسی این فیلم برگزار گردید. در این نشست پس از قرائت بیانیه صادر شده از سوی دفتر حوزه علمیه خواهران با حضور استاد ارجمند در مورد مضمون فیلم، هدف از ساخت فیلم، راه های مقابله و پیشگیری چنین اعمال اهانت آمیزی و وظیفه ما در حال حاضر و در ادامه تظاهرات و اعلام انزجارها بحث و گفتگو شد. کلیپ صوتی و تصویری این نشست در معاونت فرهنگی مدرسه موجود می باشد.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 07:25:00 ب.ظ ]





      فاطمه معصومه که بود؟   ...

    براستی فاطمه معصومه چرا معصومه شد؟بر

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-06-27] [ 06:07:00 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    روى القاضى نور اللّه عن الصادق عليه السلام قال:

    ان للّه حرماً و هو مكه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الكوفه الا و انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم .

    خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .

    موضوعات: نکته روز, مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 05:53:00 ب.ظ ]





      پیمبر جان   ...

    رکاب آفرینش را نگین هستی، پیمبر جان!
    ستون آسمان ها و زمین هستی، پیمبر جان!

    تو را با دست خود چیده خدا از باغ «ما أدراک»
    نمی فهمم تو را که دستچین هستی، پیمبر جان!

    جهان گردی است که از یک تکان دامنت برخاست
    جهان جسم است و تو جان آفرین هستی، پیمبر جان!

    نه تنها چرخ این دنیا به دستان تو می چرخد
    که فرماندار روز واپسین هستی، پیمبر جان!

    حصیری ساده و پوسیده فرش زیر پایت بود
    اگرچه ساکن عرش برین هستی، پیمبر جان!

    همان آغوش در آغوش باشد «قاب قوسین»ات
    تو با ذات خداوندی عجین هستی، پیمبر جان!

    همه پیغمبران، عیسی و موسی، نوح، ابراهیم
    خبر دادند؛ ختم المرسلین هستی، پیمبر جان!

    کسی که پشت بر تو کرد اسیر سایه خود شد
    در این ظلمت سرا نور مبین هستی، پیمبر جان!

    کتابت هست، نورت هست، احساس حضورت هست
    نمی دانم کجا اما یقین، هستی! پیمبر جان!

    تو را کفّار جاهل هم قبولت داشتند آقا
    که بودی شُهره در شَهرت: امین هستی! پیمبر جان!

    نیفتد چین به پیشانی تو از این جسارت ها
    کف موج است و تو دریا جبین هستی، پیمبر جان!

    نگیرد پنجه گرگان به روی نور افشانت
    تو ماهی و فراتر از زمین هستی، پیمبر جان!

    همان ماهی که طوفانی کند دریای امّت را
    خروش موج های مسلمین هستی، پیمبر جان!

    «أشدّاء علی الکفّار» ما را یادشان رفته
    تو از بس «رحمه للعالمین» هستی، پیمبر جان!

    همین خُلق عظیمت مفلسان را می کند گستاخ
    همین بودی از آن اول، همین هستی، پیمبر جان!

    به یک آن جذبه ی مهری، به یک آن آیه ی قهری
    به وقتش آنچنان و اینچنین هستی، پیمبر جان!

    اُحد یک بار بود و بدر و خیبر می شود تکرار
    تو دست فتح حق در آستین هستی، پیمبر جان!

    هلا! باشد جواب دشمنت با حیدر کرّار
    تو هستی امیرالمومنین هستی، پیمبر جان!

    شاعر: محمد رسولی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1391-06-26] [ 05:18:00 ب.ظ ]





      مراسم بازگشایی سال تحصیلی جدید مدرسه جامعه النور   ...

    در 25 شهریور ماه مراسمی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد. این مراسم با حضور موسس مدرسه جناب حاج آقا خیرالهی به حد اعلای شکوه و عظمت خود رسید. ایشان سخنان خود را با خوشامدگویی به طلاب پایه اول و تاکید بر تهذیب و پژوهش و مقاله نویسی آغاز نموده و در ادامه با یادآوری مکتب امام صادق و فعالیت های ایشان در عرصه های مختلف علمی و نشر و ترویج فرهنگ اسلامی و تربیت شاگردان عالی، طلاب را به پیروی و الگوگیری از مکتب ایشان تشویق و ترغیب نمودند.

    امیدواریم سال تحصیلی جدید سالی پربار و سراسر موفقیت برای همه علم آموزان این مکتب باشد.

    مسئول امور فرهنگی قائدی

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1391-06-25] [ 09:42:00 ب.ظ ]





      بحر موّاج کرم   ...


     



        بحر مواج کرم

    از شبستان ولايت قمرى پيدا شد

    از گلستان هدايت ثمرى پيدا شد

    بحر موّاج كرم آمده در جوش و خروش

    كه ز درياى عنايت گهرى پيدا شد

    شب ميلاد جواد است، ندا زد جبريل

    كز پى شام مبارك سحرى پيدا شد

    از افق ماه درخشان رجب داد نويد

    كه ز خورشيد ولايت قمرى پيدا شد

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1391-03-11] [ 12:51:56 ب.ظ ]





      فضایل امام هادی(ع)   ...

    <body><p><p><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;"><strong><span style="color: #800000;"><span style="font-size: medium;">امام هادی علیه السلام ذکری داشت که به نظر می رسد خود آن را تکرار می کرده است. وی این ذکر را به شیعیانش آموخت و به آنان فرمود: از خدا خواسته ام که هر کس پس از مرگم،(به آرامگاهم آمد و) با یان ذکر خدا را خواند دعایش را اجابت گوید. این ذکر چنین است:<br />« یا عدتی عند العدد و یا رجائی و المعتمد و یا کهفی و السند و یا واحد یا احد یا قل هو الله احد، اسألک بحق خلقته من خلقک و لم تجعل فی خلقک مثلهم احد ان تصلّی علیهم و تفعل بی … »<br />این ذکر، در واقع دیباچه صفات امام و کلید شناخت اوست. او بنده ای بود که خدا را خالصانه می پرستید و نمونه کاملی بود از آنچه که در این حدیث قدسی آمده است:<br />«بنده من! مرا فرمان بر، تا نمونه ای از من یا مثل من شوی. من به چیزی می گویم باش پس همان می شود و تو هم به چیزی می گویی باش پس همان می شود.»

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1391-01-28] [ 12:35:00 ب.ظ ]





      غروب ماتم   ...

    جلوه ی جنت به چشم خاکیان دارد بقیع

    یا صفای خلوت افلاکیان دارد بقیع

    این مبارک بقعه را حاجت به نور ماه نیست

    در دل هر ذره خورشیدی نهان دارد بقیع

    می توان گفت از گلاب گریه ی اهل نظر

    بی نهایت چشمه ی اشک روان دارد بقیع

    بشکند بار امانت گرچه پشت کوه را

    قدرت حمل چنین بار گران دارد بقیع

    شهادت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم و سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی علیه السلام را به محضر حضرت صاحب الزمان و تمام مسلمین جهان تسلیت عرض می کنیم.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1390-11-01] [ 01:13:53 ب.ظ ]





      ولادت امام هادی مبارک   ...

    امشب ای دل، مرا شب شادی است
    در کف ما برات آزادی است
    باب رحمت ز هر طرف شد باز
    شب میلاد حضرت هادی(ع) است

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1390-08-20] [ 08:12:53 ب.ظ ]





      حدیث روز   ...

    امام باقر (ع) فرموند:

    چون جبرئیل بر رسول خدا (ص) در حجة ‌‌الوداع با [ دستور] اعلان امر علی بن ‌ابیطالب (ع) فرود آمد [و این آیه را نازل کرد که]: « ای پیامبر آن چه از پروردگارت بر تو فرود آمده است [ به مردم ] برسان -تا آخر آیه – سوره مائده آیه ۶۷ » فرمود: پیامبر سه روز [از ابلاغ این امر الهی] درنگ نمود تا این که به جحفه رسید و در آن جا نیز از بیم مردم دست او [ علی (ع) را به عنوان امام بعد از خود ] بالا نگرفت. چون در جحفه روز غدیر در مکانی به نام مهیعه فرود آمد ، [برای اجتماع مردم] ندا در داد: نماز برپا می‌شود. مردم جمع شدند و پیامبر(ص) فرمود: چه کسی از شما بر شما سزاوارتر است؟ فرمود: با صدای بلند گفتند: خدا و پیامبرش. برای مرتبه دوم [این سخن] را فرمود و آنان گفتند: خدا و پیامبرش. در مرتبه سوم نیز [این سخن] را فرمود و آنان گفتند: خدا و پیامبرش. سپس دست علی(ع) را گرفت و فرمود: کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست. خدایا دوست بدار کسی که او را دوست می‌دارد و دشمن بدار کسی که با او دشمنی می‌ورزد، یاری نما کسی که او را یاری می‌کند، واگذار کسی را که به یاری او نشتابد؛ زیرا او از من است و من از او هستم و [منزلت] او در برابر من همانند منزلت هارون نسبت به موسی است، جز آن که پیامبری بعد از من نیست.

    تفسیر العیاشی جلد ۱ صفحه ۳۳۲

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:02:00 ب.ظ ]





      تنها 4 روز مانده تا بزرگترين عيد خداوند   ...

    در اين روز مكّه با ميهمان عزيز خود پيامبر خدا صلي‌الله‌عليه و آله، براي هميشه وداع مي‌كند. به فرمان الهي، حاجيان به حركت درمي‌آيند و سيل جمعيّت كه بيش از يكصدوبيست هزار نفر است، به همراه آن حضرت سفر پنج روزه تا غدير را آغاز مي‌كنند.  به همراه آن حضرت سفر پنج روزه تا غدير را آغاز مي‌كنند. حتي پنج هزار نفر از اهل مكّه و دوازده هزار نفر از اهل يمن، در جهت مخالف مسير سرزمين خود، براي درك مراسم غدير همراه حضرت آمده‌اند.
    زمان ابلاغ آخرين رسالت نبوي هر لحظه نزديك‌تر مي‌شود و پيامبر همچنان انديشناك از سرانجام اين رسالت است. دوست و دشمن در اين كه اميرالمؤمنين عليه السلام تنها فرد شايسته براي جانشيني رسول خداست ، شك ندارند؛ چرا كه او اوّلين مسلمان و نخستين نمازگزار در پشتِ سر پيامبر صلي الله عليه و آله است.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-08-19] [ 11:37:17 ق.ظ ]





      حدیث روز   ...

    رسول خدا (ص)

    کسی که میخواهد زندگی و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه ای که پروردگارم به من وعده کرده ، ساکن شود ، ولایت علی بن ابی طالب (ع) را انتخاب کند ، زیرا او هرگز شما را از راه هدایت بیرون نبرده و به گمراهی نمی کشاند.

    الغدیر جلد ۱۰ صفحه ۲۷۸

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1390-08-14] [ 09:03:00 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

     

    امام باقر(ع):

    یا بُنَیَّ عَلَیکَ بِالحَسَنَةِ بَینَ السَّیِّئَتَینِ تَمحو هُما قالَ: وَ کَیفَ ذلِکَ یا أبَهِ؟ قالَ: مِثلُ قَولِهِ،«وَ الَّذینَ إِذا أنفَقوا لشم یُسرِفوا وَ لَم یَقتُروا»؛

    امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق (ع) فرمودند: تورا سفارش می کنم به انجام کار خیر وسط دو کار بد تا آن دو را محو کند، امام صادق(ع) سؤال کردند چگونه چنین چیزی ممکن است؟ امام فرودند: همان طور که قرآن می گوید مؤمنین کسانی هستند که وقتی خرج می کنند اسراف و یا سختگیری نمی کنند( اسراف و یا سختگیری هر دو بدند و میانه روی وسط آنها خوب است).

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1390-07-22] [ 05:28:00 ب.ظ ]





      چگونه فایل های حجیم را به اشتراک گذاریم؟   ...

    تا همین چند سال پیش پیدا کردن سرویس اینترنتی که به کاربران فضای ذخیره سازی یک گیگابایتی بدهد کار ساده ای نبود. در حالی که امروزه با کاهش هزینه های مربوط به راه اندازی وب سایت ها و سرویس های تحت وب و همچنین افزایش پهنای باند، به راحتی می توان سرویس هایی را یافت که به کاربران امکان می دهند با داشتن یک فضای چندگیگابایتی فایل های خود را ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند. این موضوع برای افرادی که می خواهند یک فیلم HD، آرشیو موسیقی، آرشیو کتاب و… را به دیگران عرضه کنند، خبر خوبی است.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها, مطالب دیگر  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-07-21] [ 07:16:00 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    امام باقر(ع):

    یا بُنَیَّ عَلَیکَ بِالحَسَنَةِ بَینَ السَّیِّئَتَینِ تَمحو هُما قالَ: وَ کَیفَ ذلِکَ یا أبَهِ؟ قالَ: مِثلُ قَولِهِ،«وَ الَّذینَ إِذا أنفَقوا لشم یُسرِفوا وَ لَم یَقتُروا»؛

    امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق (ع) فرمودند: تورا سفارش می کنم به انجام کار خیر وسط دو کار بد تا آن دو را محو کند، امام صادق(ع) سؤال کردند چگونه چنین چیزی ممکن است؟ امام فرودند: همان طور که قرآن می گوید مؤمنین کسانی هستند که وقتی خرج می کنند اسراف و یا سختگیری نمی کنند( اسراف و یا سختگیری هر دو بدند و میانه روی وسط آنها خوب است).

    تفسیر نور الثقلین

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-07-20] [ 10:13:00 ب.ظ ]





      سه لپ تاپ پرفروش   ...

    مي‌توان گفت HP اولين شركتي‌است كه از بدنه آهني در لپ‌تاپ‌هاي خود استفاده مي‌كند. البته اين بدنه آهني باعث سنگين شدن لپ‌تاپ نشده است و اين لپ‌تاپ وزني حدود 2/5 كيلوگرم دارد.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 09:37:21 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    پیامبر گرامی اسلام (ص)

    کسی که جستجو کند وآنچه از سفره افتاده بردارد وبخورد ، فقر و تنگدستی از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت بر می بندد.

    مجموعه الاخبارباب۱۷۱حدیث۸

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-07-19] [ 08:48:00 ب.ظ ]





      این تصویر را خانم ها ببینند!   ...

    بلایی که کفش پاشنه بلند بر سر استخوان های پا می آورد

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [یکشنبه 1390-07-17] [ 08:30:46 ب.ظ ]





      چرا حافظ لسان الغیب لقب گرفت؟   ...

    شاید بتوان گفت در قدیم می‎گفتند عرفان دخول به اخلاق حسنه و دوری از اخلاق بد و گناه است اگر بر این اساس عرفان را نگاه کنیم شعر حضرت خواجه بر اساس اینکه زیر مجموعه‎ای از عرفان اسلامی است به سمت معنویت پیش می‎رود.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:28:30 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    قال الرضا علیه السلام:

    «اِحْفَظْ لِسَانَکَ تَعِزُّ»

    زبان خود را نگهدار عزیز می شوی

    اصول کافی/ ج 2/ ص 113

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:18:00 ب.ظ ]





      مروري بر انديشه هاي اقتصادي امام رضا(ع)   ...

     

    سخنان اهل بيت (ع) در بردارنده خير دنيا و آخرت است آن بزرگواران با رهنمودهاي گران بهايشان، هم شيوه هاي خوشبختي در دنيا را فرا راه پيروانشان قرار داده اند و هم شيوه هاي خوشبختي در آخرت را. آموزه هاي به جا مانده از هشتمين امام ما نيز، هم در بردارنده رهنمودهاي سامان بخشي به دنياي انسان هاست و هم به خوشبختي آخرت توجه دارد. بر اين اساس و به منظور آباداني دنياي آدميان، به انديشه هاي اقتصادي امام رضا(ع) اشاره مي شود. بررسي انديشه هاي اقتصادي امام هشتم(ع)، آنگاه اهميت بيشتري مي يابد كه بدانيم، يكي ازاهداف مقام معظم رهبري در نام گذاري سال 1389 به سال «همت مضاعف و كار مضاعف»، شكوفايي اقتصادي ايران است. در اين نوشتار به برخي ازاين انديشه هاي ناب اشاره مي كنيم.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:08:03 ب.ظ ]





      ميلاد عالم آل محمد، هشتمين حجت سرمد،نگين درخشان وطن، السلطان ابا الحسن، حضرت رضا(ع)مبارک باد.   ...

    اي پسر فاطمه، نور هدي
    سبزترين باغ بهار خدا
    با تو دل از غصه رها مي شود
    پاکتر از آينه ها مي شود
    اي گل گلزار خدا، يا رضا
    آينه ي قبله نما يا رضا

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1390-07-15] [ 10:53:53 ب.ظ ]





      آلودگی شدید میزها و رایانه های مشترک   ...

    صفحه کلید رایانه ها، گوشی تلفن و دیگر تجیهزاتی که بر روی میز ادارات قرار دارند بسیار آلوده اند و به ندرت اتفاق می افتد که این گونه تجهیزات تمیز و ضد عفونی شوند.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 09:28:14 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    امام رضا (ع):

    «اِحْفَظْ لِسَانَکَ تَعِزُّ»
    زبان خود را نگهدار عزیز می شوی

    اصول کافی/ ج 2/ ص 113

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 09:23:00 ب.ظ ]





      دلایل عجیب سردردهای خود را بدانید!   ...

    اکثر افرادی که سردرد می گیرند، در همان لحظات اول به سراغ داروهای مسکن می روند. اما با پیدا کردن علت این سردردها نه تنها می توان شدت درد را کاهش داد، بلکه می توان از بروز آنها در آینده نیز پیشگیری کرد.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 09:00:28 ب.ظ ]





      خواب نیمروزی باعث سکته می شود!   ...

    تغييراتي در حين خواب در بدن انسان ايجاد مي‌شود كه اگر آن تغييرات در روز رخ بدهد اين مسئله به ضرر بدن است و براي عروق مغز اثر مخرب دارد و فرد را مستعد ابتلا به سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌كند.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 08:49:14 ب.ظ ]





      امروز، امروز است!   ...

    امروز صبح اگر از خواب بیدار شدی و دیدی ستاره ها در آسمان نمی تابند
    ناراحت نشو
    حتما دارن با تو قایم باشک بازی میکنن
    پس با آنها بازی کن

    امروز هرچقدر بخندی و هرچقدر عاشق باشی از محبت دنیا کم نمیشه
    پس بخند و عاشق باش

    امروز هرچقدر دلها را شاد کنی کسی به تو خورده نمیگیرد
    پس شادی بخش باش

    امروز هرچقدر نفس بکشی جهان با مشکل کمبود اکسیژن رو به رو نمی شه
    پس از اعماق وجودت نفس بکش

    امروز هرچقدر آرزو کنی چشمه آرزوهات خشک نمی شه
    پس آرزو کن

    امروز هرچقدر خدا را صدا کنی خدا خسته نمی شه
    پس صدایش کن

    او منتظر توست
    او منتظر آرزوهایت
    خنده هایت
    گریه هایت
    ستاره شمردن هایت و عاشق بودن هایت است

    امروزت را دریاب
    امروز جاودانه است
    و
    امروز زیباترین روز دنیاست!
    چون امروز روزی است که آینده
    ات را آنطور خواهی ساخت که تا امروز فقط تصورش میکردی…

    آری، زندگی را آنگونه که دوست داری تصور کن تا آنگونه شود!

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-07-13] [ 12:47:06 ق.ظ ]





      رهبر معظم انقلاب در پنجمین اجلاس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین!   ...

    “همه فلسطين براي همه مردم فلسطين". اين، اصلي ترين نکته اي بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در پنجمين کنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين و در تبيين راهبرد امت اسلامي در موضوع فلسطين، بر‌ آن تأکيد کردند.

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 1390/7/9

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1390-07-09] [ 10:53:00 ب.ظ ]





      میلاد نور دیده رضا حضرت معصومه مبارک !   ...

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [جمعه 1390-07-08] [ 01:05:17 ق.ظ ]





      حقيقت روزه داري   ...

    بديهى است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده  از آنِ كسانى است كه حقيقت آن را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روايات اسلامى براى روزه دارى آدابى ذكر شده و كسانى كه صرفاً تلاوت قرآن مى كنند، ولى به آيات و احكام آن عمل نمى كنند و يا آن كه از روزه دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى كشند و بوسيله گناه، تأثير روزه را از بين مى برند و ماه مبارك رمضان و فضاى معنوى آن تأثيرى بر اشخاصى بر جاى نمى گذارد، مورد نكوهش قرار گرفته اند.
    چنان كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به زنى كه با زبان روزه كنيز خود را دشنام مى داد فرمود: چگونه روزه دارى و حال آن كه كنيزت را دشنام مى دهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه خداوند آن را علاوه بر اين دو، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بى اثر مى كنند قرار داده است، چه اندكند روزه داران و چه بسيارند كسانى كه گرسنگى مى كشند.»

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-05-12] [ 02:21:39 ب.ظ ]





      نکته روز   ...

    الهی رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم.

    الهی تو از ما بگذر.

    سلام بر شعبان و اعیادش، سلام بر حسین و عباسش، سلام بر سجاد و سجودش، سلام بر علی اکبر و جوانی اش و سلام بر نیمه شعبان و ظهور مولودش.

    آغاز ماه رسول خدا، ماه شادی آل الله مبارک باد.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-04-13] [ 11:54:00 ق.ظ ]





      شهادت امام شکیبایی   ...

    امام کاظم علیه السلام

    ایاک ان تمنع فی طاعه الله فتنفق مثلیه فی معصیت الله

    مبادا از خرج کردن در را ه طاعت خدا خودداری کنی و آن گاه دو برابرش را در معصیت خدا خرج کنی.

    شهادت امام موسی کاظم، امام شکیبایی بر تمامی مسلمانان تسلیت باد.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [سه شنبه 1390-04-07] [ 12:55:59 ب.ظ ]





      موسیقی و نفس انسان   ...

     

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    mat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.Section1 {page:Section1;} -->

     

    افلاطون حکیم می گوید :« آن کس که همه عمر را به ترنم نغمات و حظّ از زیبایی صوت می گذراند همانطور که آهن در اثر آتش نرم می شود ، عنصر « غیرت »در نفس وی ملایم می گردد و طولی نخواهد کشید که « شجاعت »وی نیز تحلیل می رود. جمهوری افلاطون ص 1946

    از امام خمینی در این باره آمده است : « ای عزیز بکوش تا صاحب عزم و اراده شوی که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا رحلت کنی ، انسان صوری بی مغزی هستی در آن عالم که محل کشف باطن و ظهور سریره است ؛ و جرأت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند و این جوهر شریف را از انسان می رباید.»  اربعین حدیث امام خمینی (ره ) ص 103

    …ادامه دارد

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-04-02] [ 09:55:15 ق.ظ ]





      مردی از تبار نور   ...

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    ل شادمانی را آبشار لبخند او شکوفا کند. مردی که طلوع مهرانگیز نگاهش دیگر بار حلاوت وصال و عشق را در چشمه لایزال به جان پاکان می نوشاند و پیاله حیات عاشقان از نگاهش لبریز می شد. علی، فصیح ترین شعر حیات و زیباترین آواز آفرینش بود.

    میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام  مبارک باد

     

     

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [چهارشنبه 1390-03-25] [ 12:52:00 ب.ظ ]





      ماه پنهان می شود   ...

    ایران اکونومیست: ماه گرفتگی کلی در ساعت 3 و 30 دقیقه و 41 ثانیه شامگاه روز 25 خردادماه رخ می دهد و تا یک قرن آینده ماه گرفتگی کامل نخواهیم داشت.
    به گزارش خبرنگار مهر، ماه گرفتگی فردا چهارشنبه از ساعت 21 و 54 دقیقه و 37 ثانیه با خسوف نیمسایه ای آغاز می شود و در ساعت 3 و 30 دقیقه و 41 ثانیه روز 26 خردادبه پایان می رسد.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:38:23 ق.ظ ]





      یا جواد الائمه   ...

    عید مبارک

    در بغل امشب یک قرص قمر دارد رضا       بر زبان شکر خدای دادگر دارد رضا

    بارگاه زاده موسی چراغان می شود             در حریمش جشن میلاد پسر دارد رضا

    میلاد با سعادت امام محمد تقی علیه السلام نهمین اختر تابناک امامت و ولایت بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-03-23] [ 08:33:48 ق.ظ ]





      فضیلت ماه رجب   ...

    در حكایتی دل‌نشین از پیامبر گرامی اسلام از زبان شخصی به نام ثوبان این چنین آمده است كه: با رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبرستان بودیم. حضرت ایستاد و گذشت و دوباره ایستاد. عرض كردم: یا رسول‌الله، چرا این‌گونه رفتار می‌كنید؟ پس آن حضرت گریه شدیدی كرد، ما هم گریه كردیم. آن‌گاه فرمود: ای ثوبان، صدای ناله اهل عذاب را شنیدم. بر آنها رحم كردم، دعا كردم و خداوند عذاب آنها را تخفیف داد. سپس فرمود: ای ثوبان! اگر كسانی از اهل این قبرستان، كه در عذابند، یك روز از ماه رجب را روزه گرفته بودند و یك شب را تا صبح قیام می‌كردند و به عبادت می‌پرداختند، در قبرها معذب نمی‌شدند.

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [پنجشنبه 1390-03-19] [ 01:47:06 ب.ظ ]





      امشب بزرگی ات می شود آرزوهایت!   ...

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    l;">کوچک که بودی برای داشتن بهترین اسباب بازی های دنیا دعا می کردی.برای خانه ای پر از خوراکی ،برای کمی بیشتر تاپ سواری …یادت هست؟بزرگ تر که شدی آرزو برایت قبول شدن امتحان و دانشگاه رفتن،کار و در آمد بود.به یاد داری؟ امروز هم… نمی دانم.نمی دانم دنیای آرزوهایت امروز تا کجا فکر می کند و دلداده کدام آیین است،نمی دانم حواس دلت امروز زمام دار چه کسانی است ..تا کجا تقوا دارد و چقدر مهربان است….اما لیلةالرغائب مراقب آرزوهایت باش..

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



     [ 10:50:42 ق.ظ ]





      فضیلت ماه رجب   ...

    ماه رجب ، طليعه انس
    رجب، ماهي است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پويان، خود را براي شرکت در مهماني بزرگ خداوند آماده مي‏کنند. ماهِ زدودن غبار تيرگي از روح و جان، ماهِ تمرين حضور و توجه به بيشتر به معنويات، و ماه بندگي و فرمان‏بري و در نهايتْ سرآغاز اُنس و الفتي جانانه به پروردگار هستي‏بخش است.
    مقدمه
    رجب، هفتمين ماه سال قمري است که در اسلام به آن اهميت ويژه‏اي داده شده و در شمار ماه‏هاي پرفضيلتْ و يکي از چهارماه برخوردار از حرمت و قداست ويژه است.

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [دوشنبه 1390-03-16] [ 01:04:51 ب.ظ ]





      ساعت 13:48 امروز   ...

    تعیین جهت قبله

    تعیین قبله برای ما مسلمانان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است ، ضمن آنکه هر پژوهش علمی برای همگان مي تواند جذابیت داشته باشد. علم ستاره شناسی نيزکه در جای جای احکام دینی ما مسلمانان دیده می شود و نه تنها در تعیین اوقات نماز و یا آغاز و پایان ماه های قمری از جمله ماه مبارک رمضان، بلکه در تعیین برخی مختصات به کمک می آید و با روش علمی می توان موقعیت خانه خدا و جهت دقیق قبله که عموماً در برخی مساجد، نمازخانه ادارات و حتی شهرها و منازل جای شک و تردید دارد را مشخص نمود. هر چند بطور تقريبي در روزهاي مختلف سال با توجه به قرار گيري خورشيد مي توان با تقريب تعيين قبله نمود، اما در دو تاريخ ميل خورشيد با عرض خانه خدا تا حد زيادي منطبق مي گردد. روش کارنيز بسیار ساده است در روز شنبه 7 خرداد90 ساعت 13 :48 به جهت سایه شاخصی که در زمین قرار داده اید دقت کنید، امتداد خلاف جهت سایه، راستای دقيق قبله است .

    ادامه »

    موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



    [شنبه 1390-03-07] [ 08:16:00 ق.ظ ]






      خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما