به نام خالق زیباییها

معاونت فرهنگی مدرسه علمیه جامعه النور اصفهان با همکاری مرکز مشاوره حوزه های علمیه اصفهان اقدام به برگزاری دوره ی آموزشی فرزندپروری ویژه دانش آموختگان مدرسه نمودند. استاد این دوره سرکار خانم خسروانی از مشاوران مرکز مشاوره می باشند. مهم ترین عناوین این دوره  به شرح زیر می باشد که طی 6 جلسه به آن ها پرداخته خواهد شد:

ادامه مطلب :


1- مشکلات رایج کودکان و والدین

2- افزایش اعتماد به نفس در کودکان

3- راهکارهای افزایش خلاقیت در کودکان

4- افسردگی کودکان و والدین

5- استرس و راهکارهای مقابله با آن در کودکان

6- مهارتهای مقابله با شکست

7- بد خلقی و راهکارهای مقابله با آن در کودکان

8- مشکلات و اختلالات خواب

9- نقش بازی در کودکان

 

گزیده ای از مباحث مطرح شده در دو جلسه برگزار شده این دوره:

مبحث اول: 5 سال اول تولد فرزند دوران تربیت اوست و  سال اول تولد دوران طلایی تربیت است،  و بعد از آن فقط جهت دهی می باشد. ما برای رسیدن به اهداف تربیت صحیح باید آهسته حرکت کنیم. ایشان مشکلاتی همچون شب ادراری، ناخن جویدن، پرخاشگری و غیره، مشکل تلقی ننموده بلکه آنها را راه حل کودکان بیان نمودند که والدین باید به دنبال علت هایی باشند که کودکان در مقابل این علت ها این راه حل ها را بر می گزینند و در نتیجه علت ها را از بین برده تا معلول ها یعنی رفتار های نامطلوب کودک، خود به خود از بین برود.

مبحث دوم: ایشان در این جلسه به تعریف اعتماد به نفس پرداخته که عبارت است از: « ارزیابی منطقی از توانایی ها و کاستی های خود». استاد در ادامه گوشزد کردند که کودک را باید با اعتماد به نفس قوی تربیت کرد تا در نهایت به عزت نفس برسد. برای ایجاد عزت نفس در کودکان باید چهار احساس را در آن ها به وجود آوریم: 1- احساس کفایت، یعنی نداشتن انتظار بیش از حد از ان هاو تشویق آن ها برای کسب تجربه های جدید 2-  احساس مسئولیت به معنای واگذاری تدریجی فعالیت ها به آن ها تا جایی که به خود و محیط آسیب نرسانند3- احساس پذیرش و محبت به معنای پرهیز از مقایسه و پذیرش بدون قید و شرط4- احساس رضایت از ظاهر و خصوصیات جسمانی در هر شرایطی

در پایان ایشان عوامل ضعف اعتماد به نفس را کوتاهی در محبت کردن، تحقیر کردن، زیاده روی در تنبیه و … بیان نمودند و ابراز محبت، استقلال دادن در انجام کارها، احترام به کودک و دادن حق انتخاب به او را جهت پیشگیری از این ضعف موثر دانستند.

موضوعات: اخبار مدرسه  لینک ثابت



[دوشنبه 1393-03-05] [ 09:26:00 ق.ظ ]