گفت رمز ترقی هر قبیله ای بسته به اندیشه ی آن قبیله است. آدمها می توانند چند روز بدون آب و غذا زندگی کنند اما لحظه ای بدون فکر و تدبیر دوام نمی آورند.

از قوم فرعون مثال زد که فرعون با شستشوی فکری قوم خودش، مصریان را سبک مغز کرده و بر آنها مسلط شده بود اینکه در قرآن در این باره آمده است « فاستخف قومه فاطاعوه» می گفت مردم مصر مطیع فرعون نبودند بلکه چون بی خرد شده بودند زیر بار ظلم رفتند»

بعد از آن از دختران عفیف حضرت شعیب گفت که در جواب سوال حضرت موسی علیه السلام که چرا گوشه ای ایستاده و از چاه آب بر نمی دارند گفتند: « ما بر نمی داریم تا اینکه چوپانان گوسفندان خود را سیراب کنند و کنار روند»؛ چوپانان گرداگرد چاه آب را گرفته و لازمه اقدام دختران حضرت شعیب علیه السلام برای برداشتن آب ارتباط نزدیک با آنان بود .پیری بیش از حد و ناتوانی پدرشان آنان را مجبور به تهیه آب کرده بود واکنون عفت آنان اجازه نزدیکی به چاه را نمی داد .

چند لحظه سکوت کرد و گفت :« فکر و تدبیر و اندیشه والای دختران حضرت شعیب علیه السلام رشد یافته و هیچگاه حاضر نبودند به خاطر برطرف کردن نیاز خود دست به کاری بزنند که از منزلت آنان بکاهد.

بعد از این پیش خودم به این نتیجه رسیدم که اسارت و برده داری دنیای جدید ، اسارت فکر و اندیشه است .آزاد نبودن اندیشه آدمی برای درست فکر کردن و به دنبال آن درست عمل کردن .

مریم سلیمانی

همکار آموزش مدرسه علمیه جامعه النور

موضوعات: مطالب دیگر  لینک ثابت



[چهارشنبه 1390-04-08] [ 12:24:00 ب.ظ ]