موضوع مقاله :

روش های نو برای آرامش یابی بر اساس آیات و روایات

محققان :

محبوبه جزینی

مرجان سادات حر

طلعت سعیدی

زمستان1391

چکیده

یکی از نیازهای مهم بشر نیاز به آرامش است . نیازی که با وجود پیشرفت های عظیم علمی هنوز جای خالی اش در زندگی بشر احساس می شود. راهکارهای بسیاری برای آرامش وجود دارد از جمله:

ادامه مطلب :

می توان به توکل ، تقوا و ازدواج اشاره کرد.اما آموزه های قرآنی و روایی ما علاوه بر این موارد، راهکارهای دیگری را که بسیار ظریف و دقیق     هستند ، ارائه داده اند. دراین نوشتار با نگاهی جدید 12 مورد از این موارد از عمق آیات و روایات استخراج شده است. با پیاده کردن این عوامل می توان هم از زندگی لذّت برد و هم راحت تر به نیازها دست یافت.

کلیدواژه : آرامش، اضطراب ، قرآن، روایات

مقدمه

نگراني و اضطراب در زندگي بشر به وفور دیده می شود . درصد این نگرانی آن چنان بالاست كه رهایی از آن به عنوان يكي از مسائل مهم  زندگی به شمار می رود.از اين رو براي شناخت اين حالت و عوامل پيدايش و راه هاي رهایی از آن سخناني بسيار گفته و نوشته شده است.کتب مختلفی به بحث عوامل ایجاد آرامش پرداخته اند،اما  عوامل مطرح شده توسط برخی اساتید از جمله مصطفی ملکیان، تا حدّی متفاوت از آن ها می باشد.معنویت از دیدگاه ایشان نوعی طب روحانی است و این طب مانند طب جسمانی به همه جا قابل تعمیم است. نسخه های این طب برای  مارکسیست، مسلمان و غیره عمل می‌کند. به همین دلیل در بیان عوامل آرامش، از ادیان و مکاتب مختلف استفاده کرده و هیچ تعلق خاطر خاصی به مکتب یا دین ویژه‌ای نداشته اند. با توجه به این نکته که ایشان بهره چندانی از آیات و روایات نگرفته این مقاله برآن است تا دستورالعمل های جدید ایجاد آرامش را  با بهره گیری از آموزه های قرآنی و روایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم بیان کند.

این مقاله شامل عناوینی همچون :

1.جدیت

2.علم

3.ثبات قدم  استواری

4.عشق به انسانها

5.رضایت دادن به تغییر ها

6.بی اعتنایی به داوری دیگران

و…

موضوعات: مقالات و پایان نامه ها  لینک ثابت



[یکشنبه 1392-02-01] [ 12:04:00 ب.ظ ]