پایان نامه سطح دو (کارشناسی)

موضوع:

نقش زنان در حکومت آخرالزمان

استاد راهنما:

جناب آقای رسول صادقیان

محقق:

زلیخا فرجی

زمستان1391

ادامه مطلب :

چکیده

آنچه این تحقیق به بررسی آن پرداخته، تبیین ((نقش زنان در حکومت آخرالزمان)) است. این مسئله، اهمیت نقش زنان را در زمینه سازی ظهور روشن می نماید. برای دست یابی به این مهم، شناخت جایگاه زن در عرصه های مختلف خانواده، جامعه و عرصه ی نبرد جهانی لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیر گذاری زن در ابعاد گوناگون پرداخت. به همین دلیل، زنان منتظر باید بدانند برای زمینه سازی جامعه موعود جهانی، دارای رسالت ها و مسئولیت های خطیری هستند که با پای بندی به آنها می توانند در جهت زمینه سازی ظهور و تحقق حکومت حضرت مهدی «عج» سهم عظیمی داشته باشند. برای تبیین نقش زنان در این سه عرصه، بخش اول به بررسی «نقش زنان در زمینه سازی حکومت آخرالزمان نسبت به اعضای خانواده» پرداخته و اشاره شده که زن مسلمان منتظر، به منزله ی محور و شالوده ی اساسی خانواده، وظایف: 1.تربیت مهدوی فرزندان از طریق عمل به ساز وکارهای تربیت نسل مهدوی و انجام هفت گام اساسی، تا محصول تربیت آنان، نسلی مهدی باور و مهدی یاور باشد. 2. هدایت و تقویت همه جانبه ی همسر از طریق «حسن التّبعّل» برای ورود او در میدان های مختلف زندگی را بر عهده دارد.

بخش دوم به بیان «نقش زنان در زمینه سازی حکومت آخرالزمان به عنوان فردی از اجتماع» و بررسی وظایف فردی و اجتماعی زنان در جامعه ی مهدوی پرداخته و بیان می دارد که حضور زنان در اجتماع، زمانی مورد قبول و رضایت امام زمان «عج» قرار می گیرد که مطابق با موازین الهی باشد و زنان باید در تمامی صحنه های اجتماع در خود و دیگران، برای ظهور حضرت و تقویت بیان های مهدویتی اجتماع ایجاد آمادگی نمایند.

بخش سوم «نقش زنان در عرصه ی نبرد جهانی» را با ذکر نمو نه هایی از زنان و وظایف گوناگونی که در طول تاریخ اسلام داشته اند و همچنین نقشی که زنان در طول قیام حضرت مهدی «عج» و نیز نقشی که بعد از پیروزی حضرت و به عنوان کارگزاران ویژه ی ایشان بر عهده دار ند، را بررسی کرده است.

آنچه از این تحیقق حاصل شد: زنان با ایفای صحیح نقش های خود در عرصه های خانواده، جامعه و دوران سخت آخرالزمان، همانند مردان، در زمینه سازی و تحقق حکومت آخرالزمان سهم چشمگیر و قابل توجهی دارند.

در این نوشتار، برای پاسخ گویی به کیفیت «نقش زنان در حکومت آخرالزمان» ضمن استفاده از کتابهای روایی و تحلیلی، برای استفاده ی بهتر ازنظرات موجود، با مراجعه به فصل نامه ها و مقالات و … سعی شده تا ارائه ی مطالب به صورت توصیفی - تحلیلی از پویایی هر چه بیشتر برخوردار گردد.

-  واژگان کلیدی: آخرالزمان، ظهور، نقش، حکومت.


موضوعات: مقالات و پایان نامه ها  لینک ثابت



[سه شنبه 1392-01-27] [ 12:59:00 ب.ظ ]