سردرگمی کاربران در انتخاب میان نوت بوک و کامپیوترهای رو میزی(PC ) چندین و چند سال است که به یک پرسش بی جواب تبدیل شده است. اغلب آنها با صرف هزینه های کلان سیستم هایی را خریداری می کنند که ممکن است واقعا نیاز چندانی نداشته باشند!

ادامه مطلب :

در گذشته نه چندان دور برای خرید کامپیوتر دو انتخاب کاملا متفاوت وجود داشت ؛اول کامپیوترهای شخصی بزرگ و جاگیر و دوم نوت بوک های قابل حمل و البته باز هم بزرگ و بسیار ضعیف! تفاوت این دو کاملا روشن و واضح بود ،نوت بوک ها فقط قابلیت حمل و نقل داشتند و کامپیوترها توان بالا در اجرای برنامه ها را. از این رو کسانی که کارهای حرفه ای انجام می دادند هرگز سراغ نوت بوک ها نمی رفتند.
اما امروزه با پیشرفت فن آوری انتخاب میان این دو سخت تر شده است. زیرا فاصله یک نوت بوک و یک کامپیوتر امروزی (از نظر توان و کارایی) آن قدر کم شده است که خیلی از کارشناسان آن را در حد صفر می دانند . از این رو وسوسه داشتن یک سیستم تمام عیار قابل حمل،می تواند هر کاربری را (با هر سطح توقعی)، به صرف هزینه بالا و خرید یک نوت بوک ترقیب کند.
اما آیا صرف چنین هزینه هایی زیادی واقعا لازم است ؟ اگر می خواهید جواب این پرسش را بیابید در ادامه با ما باشید تا با بررسی جنبه های گوناگون این مسئله و بیان نقاط ضعف و قوت این دو نوع سیستم ، جواب قانع کننده ای را با هم بیابیم.
عملکرد:
اگربه دنبال عملکرد خوب کامپیوتر هستید حتما سراغ کامپیوتری بروید فضای هارد دیسک زیاد، امکان استفاده از کارت های داخلی ،حافظه اصلی(RAM ) و سایر عناصر مورد نیاز از مزایای PC به حساب می آید . ضمن آنکه فضای باز داخل کیس (که جریان هوا را داخل آن راحت تر به گردش می آورد) به همراه فن های مخصوص و هیت سینک ها (برای سیستم های خنک کننده)، پی سی را به بهترین انتخاب برای انجام عملیات با پردازش های سنگین تبدیل کرده است این دقیقا همان چیزی است که حرفه ای ها می خواهند! حال آنکه نوت بوک ها با سریع ترین پردازنده ها هم نمی توانند چنین عملکردی را به راحتی فراهم سازند.
البته برای خل این مشکل و کم تر کردن این تفاوت ، ابزارهای قابل حمل جدیدی تولید شده اند . اما با این وجود هنوز نوت بوکی که از قدرت و کارایی بالای برخوردار باشد بسیار گران است و فقط کاربرانی می توانند به سراغ آن بروند که هیچ نگرانی از خرج کردن پول نداشته باشند!
اکثر نوت بوکها از ابزارهای مشابه که در پی سی به کار می روند گران تر هستند . از سوی دیگر ، نوت بوک ها جاذبه کافی برای کسانی که می خواهند در سفر با کامپیوتر کار کنند دارند.
قابلیت ارتقا:
همه می دانیم در دنیای IT تلاش برای ارتقای پی سی مسئله ی همیشگی است اگر پی سی را انتخاب کنید . هر وقت که بخواهید به راحتی می توانید تغییرایت داشته باشید مثلا به راحتی می توان هارد دیسک یا کارت گرافیک هایی جدید استفاده کنید. بطور کل در پی سی به پیکر بندی کامپیوتر خود محدود نخواهید بود و در صورت نداشتن مشکل مالی ،هر تغییری امکان پذیر خواهد بود . از طرفی کسانی که می خواهند کارهای کامپیوتری خود را شخصا انجام دهند ( و بقول معروف دست به آچار هستند) نباید دنیال نوت بوک باشند چون معمولا از توانایی آنها خارج است و تولید کنندگان نوت بوک با کوچک ترین تغییر و دست کاری ، گارنتی دستگاه را باطل می کنند .
بیشتر نوت بوک های خوب موجود در بازار امکان ارتقا حافظه و هارد دیسک دارند ولی با وجود اینکه پیدا کردن ابزارها و تغییر امکانات جدید د نوت بوک مشکل است معمولا این کار به سختی صورت می پذیرد.
قیمت:
اگر به دنبال خرید یک سیستم حرفه ای برای کارت های گرافیکی و ویدوئی قدرتمند و همچنین برای بازی های کامپیوتری هستید انتخاب اول پی سی است و کامپیوتری که انتخاب می کنید دقیقا به میزان پولی که می پردازید بستگی دارد.
از طرف دیگر ؛قطعات نوت بوک از قطعه های مشابه در پی سی قیمت بالاتری دارند بنابراین با انتخاب نوت بوک و در صورت نیاز ،به همان قدرت ،باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید . زیرا همیشه نوت بوکها از پی سی گران تر هستند اما اگر حمل و نقل سیستم برای خریدار مهم باشد در انتخاب بین پی سی و نوت بوک نباید هیچ توجهی به قیمت داشته باشید با پیشرفت های جدید،نوت بوک ها آنچنان از پی سی های کامل و حرفه ای گران تر نیستند. در ضمن نوت بوک های جدید و ارزان قیمت برای افرادی که می خواهند کارهای معمولی مثل استفاده از اینترنت ،استفاده از نرم افزار های آفیسی یا دیدن عکس و فیلم انجام دهند مناسب ترند.
گرافیک:
در سال های اخیر فناوری های دنیای گرافیک پیشرفت سریع و وسیعی داشته اند. اگر انتظارات معمولی از یک کامپیوتر دارید مانند افکت های سه بعدی سون،تماشای آنلاین فیلم و ویدئو هر دو سیستم جوابگو خواهند بود . اما اگر طرفدار بازی های پر گرافیک و برنامه هایی هستید که نیاز به کارت گرافیک قوی دارند، پس به یک پی سی خوب نیاز دارید . در پی سی با استفاده از فناوری CrossFireX شرکت ATI یا فناوری SLI شرکت Nvidia چهار کارت گرافیکی را با هم استفاده کنید.
همه می دانیم نوت بوک ها از تنوع کارت گرافیکی گه در پی سی وجود دارد بی بهره هستند و شاید در نمایش تصاویر سه بعدی آنچنان قدرتمند نباشند ،اما امروزه در برخی نوت بوک ها ،دو کارت گرافیکی توسط فناوری SLI وجود دارد که مطئنا تمام گیمرهای حرفه ای را متعجب می کند اما به هر حال نوت بوک ها از لحاظ کیفیت تصویر هنوز هم به پای کیفیت پی سی نمی رسند.
قابلیت حمل و نقل :
اینجاست که پی سی باید تسلیم شود و پیروزی آشکار متلق به نوت بوک هاست!
هر چند امروزه پی سی ها نیز کوچک شده اند ولی کیس،مانیتور،سیم ها و دیگر متعلقات وزن آن را تا حدود 10 کیلو گرم رسانده است که قابلیت حمل و نقل را بطور کلی منتفی کرده است.
اما نوت بوک های امروزی با وزنی حدود 2 کیلوگرم (بسته به مدل های مختلف)، علاوه بر امکان حمل آسان عملکرد قابل توجهی را در پردازش اطلاعات ارائه می دهند.
کیبورد:
کلیدهای کیبورد نوت بوک ها بسیار به هم فشرده و نرم هستند. همچنین استفاده از موس کمی مشکل است و گاهی اوقات کار کردن با آن اصلا آسان نیست. در واقع در نوت بوک ها تعداد کلید ها محدود شده استو در نتیجه کنترل حرکات کیبورد برای برخی کاربران مشکلی بزرگ محسوب می شود. بنابراین در ابتدا ،سرعت کار به شدت پایین می آیدو اگر بخواهیم ماوس و کیبورد را از طریق پورت USB به نوت بوک متصل کنیم ویژگی قابل حمل بودن نوت بوک ها تحت الشعاع قرار می گیرد.
از طرفی اگر قصد خرید نوت بوک دارید و به کارکردن با پی سی عادت کرده اید باید تنبلی را کنار گذاشته و با تمرین زیاد در کار با نوت بوک ها مهارت پیدا کنید.
اتصالات:
پی سی ها به خاطر اندازه بزرگتر دارای پورت های بیشتری هستند؛به عنوان مثال 6 پورت USB،دو پورت Firewallو پورت Serial ATA و حتی (external SATA) ESATA،همچنین پورت های صدای دیجیتال ( S/PDIF)،پورت های RCA و یا ورودی و خروجی تلویزیون.
طبیعی است که پی سی پورت های بیشتری نسبت به نوت بوک ها دارند.چون لوازم و ابزار جانبی که در کار با پی سی نیاز دارید در استفاده از نوت بوک ها لازم ندارید. پس این یک مشکل جدی نیست.هر چند استفاده از پورت هایی که در بالا اشاره شد. کم کم در نوت بوک ها هم مرسوم شده اند.
ذخیره اطلاعات
در میزان ظرفیت و سرعت ذخیره اطلاعات ،پی سی رقیب خود یعنی نوت بوک را شکست می دهد. می توانید فقط یک هارد دیسک خریداری کنید که یک ترابایت ظرفیت داشته باشد و یا با استفاده از فضای خالی کیس، 4 هارد د یسک را به سیستم متصل کرده و از ظرفیت بالایی برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید. ضمن آنکه در پی سی ها می توان از RAID هم بهره برد که این خود یک مزیت بسیار بزرگی محسوب می شود زیرا با استفاده از آن می توان سرعت و کارایی بالایی را داشت و یا از سیستم های امنیتی (برای تهیه نسخه پشتیبانی) بهره مند شوید.
البته به زودی سیستم ذخیره سازی بر پایه حافظه فلش (SSD) ، جای هارد دیسک ها امروزی را در نوت بوک ها خواهند گرفت و با مزیت های مانند وزن کمتر ،مصرف انرژی پایین تر ،کیفیت بالا در ذخیره های اطلاعات و مقاومت زیاد در برابر شوک های احتمالی مشکل نوت بوک ها فعلی را در این مسئله کم تر خواهند کرد.
مانیتور:
آیا می خواهید از یک مانیتور 30 اینچی با شفافیت تصویر بالا برای بازی های رایانه ای استفاده کنید؟ پس با خرید یک پی سی به خواسته خود جامه عمل بپوشانید. هر چند استفاده از مانیتور به دلیل اینکه از کل سیستم جداست نسبت به نوت بوک ها سخت تر است اما پورت های ورودی DVI و HDMI، کیفیت نمایش و تصویر را در پی سی را بالا برده است. از طرفی می توان نوت بوک ها را به نمایشگرهای خارجی وصل کرد و کیفیت تصویر را بهبود بخشد. همچنین نوت بوک ها از نظر اندازه مانیتور تنوع زیادی از خود نشان می دهند

 

موضوعات: مطالب دیگر  لینک ثابت



[دوشنبه 1390-07-11] [ 12:09:00 ق.ظ ]