پايان‌نامه برتر سطح دو (كارشناسي) 

كثرت‌گرايي ديني از منظر قرآن كريم

استاد راهنما

سركار خانم صائبي

محقق

حميده احمدي

پاييز1390

 چكيده

موضوع اين پايان‌نامه كثرت‌گرايي ديني از منظر قرآن مي‌باشد، كه علت انتخاب موضوع آن است كه پلوراليسم‌ها در اثبات ادعاي خود به بعضي از آيات قرآن استناد كرده‌اند و چنين توهم نمودند كه آيات مورد استدلال تأييد كننده كثرت‌گرايي ديني است به همين علت ضروري دانستيم كه از آيات قرآن در رد اين انديشه استدلال كنيم. و بنابراين هدف از تحقيق ،اثبات اين امر است كه قرآن انديشة پلوراليسم ديني را رد نموده است و دین اسلام تنها دين حق و ماية نجات بشر مي‌باشد. دامنة تحقيق نيز مستندات پلوراليست‌ها و رد مستندات با تكيه بر آيات قرآن و اثبات انحصارگرايي مي‌باشد.

در اين پايان‌نامه يك سؤال مهم و اساسي مطرح است و آن اين است كه آيا قرآن انديشه پلوراليسم ديني را تأييد مي‌كند؟ و فرض بر آن است كه قرآن انديشه پلوراليسم ديني را رد می کند و پاسخ ما به این سؤال آن است که قرآن مخالف چنین اندیشه ای است  و سعادت و نجات حقيقي انسان را تنها در دین مبین اسلام می داند .

منابع استفاده شده در پایان نامه قرآن و کتب علمی در این زمینه است .

نتيجه‌اي كه از تحقيق بدست آمده  اين است كه قرآن انديشه پلوراليسم ديني را كاملاً رد نموده و هيچ يك از مستندات پلوراليست‌ها مورد تأييد قرآن نمي‌باشد بلكه در مقابل قرآن انحصار‌گرايي ديني را تأييد نموده و دين اسلام را تنها  ديني مي‌داند كه ماية نجات انسان‌ها است.

واژگان کلیدی: قرآن ، پلورالیسم دینی ، انحصارگرایی ، شمول گرایی ،نجات و سعادت

موضوعات: مقالات و پایان نامه ها  لینک ثابت



[پنجشنبه 1392-01-22] [ 12:09:00 ب.ظ ]