تعیین جهت قبله

تعیین قبله برای ما مسلمانان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است ، ضمن آنکه هر پژوهش علمی برای همگان مي تواند جذابیت داشته باشد. علم ستاره شناسی نيزکه در جای جای احکام دینی ما مسلمانان دیده می شود و نه تنها در تعیین اوقات نماز و یا آغاز و پایان ماه های قمری از جمله ماه مبارک رمضان، بلکه در تعیین برخی مختصات به کمک می آید و با روش علمی می توان موقعیت خانه خدا و جهت دقیق قبله که عموماً در برخی مساجد، نمازخانه ادارات و حتی شهرها و منازل جای شک و تردید دارد را مشخص نمود. هر چند بطور تقريبي در روزهاي مختلف سال با توجه به قرار گيري خورشيد مي توان با تقريب تعيين قبله نمود، اما در دو تاريخ ميل خورشيد با عرض خانه خدا تا حد زيادي منطبق مي گردد. روش کارنيز بسیار ساده است در روز شنبه 7 خرداد90 ساعت 13 :48 به جهت سایه شاخصی که در زمین قرار داده اید دقت کنید، امتداد خلاف جهت سایه، راستای دقيق قبله است .

ادامه مطلب :

نکته خاص در این تحقیق آن است که برای بالا بردن دقت از شاقول آویزان بجای میله قرار دادن در زمین به عنوان شاخص سایه مي توان استفاده نمود كه ضريب دقت بالا مي رود میله درون زمین نيز بايد دقیقاً در زمین عمود قرار گیرد و تا حد ممکن شاخص نازک انتخاب شود. اصول این رویداد نیز ساده است؛ خورشید در حرکت ظاهری بر کره آسمان به سمت انقلاب تابستانی برای رسیدن به حداکثر زاویه با استوای آسمان یا همان معدل النهار کهack; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-themecolor: text1;" dir="ltr">23/5 درجه است دو بار به میل 21 درجه که برابر با عرض جغرافیایی خانه کعبه یعنی دقیقاً منطبق با ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه شمالی است می رسد و در ساعت13:57که مقارن ظهر شرعی(اذان ظهر) در مکه معظمه در این روز می باشد، خورشید عمود به خانه خدا تابیده و كعبه سایه ندارد و در حقیقت در سمت الراس ناظر درون مسجد الحرام قرار می گیرد.

بدیهی است ایستادن به سمت خورشید در این زمان خاص در كليه مكانها، ایستادن به سمت دقیق قبله در هر نقطه از کره زمین که در موقعیت روز باشد محسوب می شود. توجه داشته باشید هرگز و هرگز برای بالا بردن دقت و یا دلایلی نظیر آن به خورشید مطلقاً بصورت مستقیم نگاه نکنید. فعالیت علمی موفقی را برای شیفتگان تحقیق و پژوهش آرزو مندیم.

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



[شنبه 1390-03-07] [ 08:16:00 ق.ظ ]